Leven jaren na de transitie, hoe is het?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Nate_0

Re: Leven jaren na de transitie, hoe is het?

Bericht door Nate_0 »

Ik kan niet zelf je vraag beantwoorden, maar ik weet wel van Lucien Dijksma (nu bij Stepwork, eerder de Vaart) dat juist begeleiding tijdens de medische transitie gedurende de eerste paar jaar als nodig wordt ervaren, veel meer dan begeleiding tijdens de eerste stappen en keuze hormonen te gaan gebruiken.

Mocht je dus nu of later begeleiding willen met het uitzoeken van wat je nodig hebt, zou je contact op kunnen nemen met Stepwork. Ze zitten momenteel alleen nog maar in het noorden van het land maar er zijn plannen voor uitbreiding.
meerdere zakken met zaagsel
Nienke

Bericht door Nienke »

Toch heeft Lotte me wel aan het denken gezet, terwijl ik alles "voor mij" goed op mijn netvlies heb staan, ik heb zelf meteen daad bij het woord gedaan en mijn muzieklessen weer afgesproken na de vakantie, een vriendin zei gisteren tegen mij, "Jij schept je eigen werkelijkheid", waar ze mee bedoelde te zeggen, op je toekomst heb je invloed en dus ook een beetje hoe je in het leven staat en wat ook weer in verbinding met geluk staat.
Toch vind ik dat wel fijn aan het forum, zo veel invloeden, gedachte's en inzichten, voer om over na te denken.
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Ik ben dan wel FtM, en ik geloof dat wij toch andere resultaten kunnen hebben dan MtF, maar toch. Het is zo'n 4 jaar geleden voor mij, en transitie en het label 'trans' is voor mij toch wel erg op de achtergrond geraakt. Ik leef mijn leven nu, zonder er constant aan te denken, in een wereld die niet eens van mijn verleden weet. Iedereen om mij heen (ik ben verhuisd naar een ander land) ziet mij als kerel, niks meer en niks minder. Heerlijk.

Dus voor mij is het leven zeer goed na transitie. Goed, ik ben nog niet ' klaar' , en wanneer ik terug naar Nl kom voor de laatste operatie, tussen mensen die wel van mijn verleden weten, dan is dat wel weer even een stapje terug. Desondanks kan ik mij geen leven voorstellen zonder transitie en het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet eerder gedaan heb.
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Mr.X schreef:Ik ben dan wel FtM, en ik geloof dat wij toch andere resultaten kunnen hebben dan MtF, maar toch. Het is zo'n 4 jaar geleden voor mij, en transitie en het label 'trans' is voor mij toch wel erg op de achtergrond geraakt. Ik leef mijn leven nu, zonder er constant aan te denken, in een wereld die niet eens van mijn verleden weet. Iedereen om mij heen (ik ben verhuisd naar een ander land) ziet mij als kerel, niks meer en niks minder. Heerlijk.

Dus voor mij is het leven zeer goed na transitie. Goed, ik ben nog niet ' klaar' , en wanneer ik terug naar Nl kom voor de laatste operatie, tussen mensen die wel van mijn verleden weten, dan is dat wel weer even een stapje terug. Desondanks kan ik mij geen leven voorstellen zonder transitie en het enige waar ik spijt van heb is dat ik het niet eerder gedaan heb.
Hoi Mr.X,

Leven zonder mijn verleden ( in een ander land of waar dan ook, neen, dank je), dat is voor mij vluchten van iets wat totaal niet strafbaar is. Ik kan me ook, niet inbeelden te moeten leven zonder lotgenoten of verleden, of steeds achter me om te moeten zien, niemand zal me toch herkennen of kennen. Of het niet durven op stap gaan met lotgenoten, waarvan men het nog merkt of steeds zal kunnen merken trans te zijn. :whistle: ik ga door het leven als trans-gender, want dat ben ik. Overal en altijd. Kom je ooit in een relatie, dan weten ze het toch. En verstoppertje spelen deed ik veel te lang, maar ja in mijn tijd :fpalm: .

Ik leef open als trans-genderzijnde, en heb daar totaal geen spijt van. Integendeel, vaak moet ik het niet eens meer laten kennen, ze weten het. Ik kan over alles en nog wat vrijuit praten en leef vrij als trans-man ( dat noem ik vrijheid en heerlijk).

Ik kan opkomen voor mijn lotgenoten en zij voor mij. Ik ga op stap met lotgenoten, ongeacht hun passabel zijn of niet, wat maakt het uit :hug2: vrienden . Ik geniet volop, en zoveel mogelijk van de beide "werelden". Want ik ben trans, en de wereld mocht het weten.

Grtz Nick :D
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Jer158

Bericht door Jer158 »

@ Nick: Volgens mij is er veel te zeggen voor en tegen "stealth" leven (waarbij je omgeving je trans achtergrond niet kent). Het blijft een persoonlijke keuze, en ik kan mij beide keuzes (wel/niet) heel goed voorstellen.

Ik merk nu al dat als ik terug naar huis/NL ga dat ik meer misgenderd word en daar niet blij van word. Waar ik woon ben ik weliswaar niet stealth (niet voor iedereen, want ik woon hier al langer), maar word ik vrijwel niet misgenderd in het dagelijks leven. Dat heeft weliswaar niet per se iets te maken met stealth zijn, maar wel met "gewoon" als man gezien worden waar het Mr. X i.i.g. deels om lijkt te gaan.

Op dit moment heb ik ook niet het idee dat het trans zijn een groot deel van mijn identiteit is, dus ik heb ook totaal niet de behoefte om het aan de grote klok te hangen. Niet iedereen hoeft te weten dat ik trans ben. Wordt het een keer relevant, dan zou ik het misschien wel zeggen, maar over het algemeen is het absoluut niet relevant in het dagelijks leven. Voor mij zou stealth leven dan ook zeker niet voelen als verbergen of vluchten. Stealth leven betekent niet dat je er krampachtig over hoeft te doen
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Ik kan er kort over zijn , stealth gaan is een illusie . Leef je leven en deal met wat er op je pad komt .

Een goede kennis pleegde te zeggen " Je mot met je eigen sooitje naar het end "
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Nienke

Bericht door Nienke »

Nick schreef:
Mr.X schreef:Ik ben dan wel FtM, en ik geloof dat wij toch andere resultaten kunnen hebben dan MtF, maar toch. Het is zo'n 4 jaar geleden voor mij, en transitie en het label 'trans' is voor mij toch wel erg op de achtergrond geraakt. Ik leef mijn leven nu, zonder er constant aan te denken, in een wereld die niet eens van mijn verleden weet. Iedereen om mij heen (ik ben verhuisd naar een ander land) ziet mij als kerel, niks meer en niks minder. Heerlijk.

Hoi Mr.X,

Leven zonder mijn verleden ( in een ander land of waar dan ook, neen, dank je), dat is voor mij vluchten van iets wat totaal niet strafbaar is. Ik kan me ook, niet inbeelden te moeten leven zonder lotgenoten of verleden, of steeds achter me om te moeten zien, niemand zal me toch herkennen of kennen. Of het niet durven op stap gaan met lotgenoten, waarvan men het nog merkt of steeds zal kunnen merken trans te zijn. :whistle: ik ga door het leven als trans-gender, want dat ben ik. Overal en altijd. Kom je ooit in een relatie, dan weten ze het toch. En verstoppertje spelen deed ik veel te lang, maar ja in mijn tijd :fpalm: .

Ik leef open als trans-genderzijnde, en heb daar totaal geen spijt van. Integendeel, vaak moet ik het niet eens meer laten kennen, ze weten het. Ik kan over alles en nog wat vrijuit praten en leef vrij als trans-man ( dat noem ik vrijheid en heerlijk).

Ik kan opkomen voor mijn lotgenoten en zij voor mij. Ik ga op stap met lotgenoten, ongeacht hun passabel zijn of niet, wat maakt het uit :hug2: vrienden . Ik geniet volop, en zoveel mogelijk van de beide "werelden". Want ik ben trans, en de wereld mocht het weten.

Grtz Nick :D
Volgens mij ziet geen hond dat je ooit anders bent geweest als nu lijkt mij zo, hoe zit dat nu met jou stem vraag ik mij af ( wel een off-topic vraag ), heb je daar nog trainingen voor gevolgd om de intonaties vlakker te krijgen?
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Renee, niet iedereen is zoals jij. Dus dat het voor jou niet werkt, betekent niet dat het voor anderen niet werkt. Houd daar rekening mee.
Ik zeg ook niet dat iedereen stealth moet gaan ed. Ik geef gewoon aan wat mijn ervaringen zijn. Stealth zijn was niet eens een bewuste keuze. Het overkwam mij. Wanneer mensen je gewoon als een man zien, wie ben ik dan te om te zeggen 'oh trouwens, ik ben trans' oid? Niemand vraagt ernaar, dus waarom zou ik wel aankaarten? Voelt een beetje krom.

En prima dat jij er voor uit komt, Nick. Ieder z'n ding. Ik zie het niet als verstoppen. Ik zie het als gewoon verder gaan met m'n leven. Want ik zou nu echt bewust op zoek moeten gaan naar trans dingen hier, en dat zou dan meer voelen als dingen opgraven. En in mijn leven komen ook gewoon andere transen in voor, hoor. Zo ga ik wel naar T groningen om andere lotgenoten te ontmoeten, want dat blijf ik leuk vinden.

Maar again, ieder z'n ding, en ik heb respect voor ieder zijn/haar keuze.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik wil ook nog even een toevoeging geven... Ik heb X. in het echie ontmoet (of hoe ze dat ook maar zeggen, ergens), en hij is 100% stealth. Baard, mannenstem, etc.--er is niets dat hem weg geeft als zijnde "trans". Niks. Nada. Passing, dus, en waarschijnlijk op een manier die voor transmannen makkelijker gaat dan voor transvrouwen (en ja, da's fucking kut, en dat snap ik) maar ook voor transvrouwen is het absoluut mogelijk; ik heb het meerdere keren zien gebeuren recht voor mijn ogen. Te zeggen dat stealth gaan per definitie een illusie is, gaat wat dat betreft echt te ver.

Daarnaast ben ik het er mee eens dat "wegstoppen" iets volledig anders is dan "niemand weet het". Het ene zie ik als iets dat ontzettend bewust is, vanuit een gevoel van schaamte. Met andere woorden: het ook niet zeggen/ontkennen als iemand het vraagt. Het andere is leven zoals je bent, zonder meteen je geheimen prijs te geven. Met andere woorden: mocht iemand al iets vermoeden, het toegeven of in ieder geval daar over na denken (afhangende van je relatie met die persoon).

Ik geloof best dat gender op enig moment meer op de achtergrond raakt. Ofwel omdat je gewend raakt aan de blikken die je krijgt, ofwel omdat je er gaandeweg meer passable uit gaat zien.
meerdere zakken met zaagsel
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Daarnaast ben ik het er mee eens dat "wegstoppen" iets volledig anders is dan "niemand weet het". Het ene zie ik als iets dat ontzettend bewust is, vanuit een gevoel van schaamte. Met andere woorden: het ook niet zeggen/ontkennen als iemand het vraagt. Het andere is leven zoals je bent, zonder meteen je geheimen prijs te geven. Met andere woorden: mocht iemand al iets vermoeden, het toegeven of in ieder geval daar over na denken (afhangende van je relatie met die persoon).
Dit dus, helemaal mee eens. Overigens vind ik stealth ook een heel lelijk woord. De definitie van stealth is:

Cautious and surreptitious action or movement.

En voor diegenen die niet weten wat surreptitious is:

Kept secret, especially because it would not be approved of.

En die definitie past dus helemaal niet. Ik zou bijvoorbeeld niet liegen als iemand zou vragen of ik trans ben. Ik heb niks te verbergen, dus zou er ook voor uitkomen als het op de man af wordt gevraagd. Maar inderdaad, ik pass 100% (thanks Nate, voor de aardige bevestiging xD), dus het komt gewoon niet ter sprake.