Nebido vs. Sustanon

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Arthas

Nebido vs. Sustanon

Bericht door Arthas »

Hallo allemaal.

Ik zit nu 4.5 maanden aan de Sustanon, en heb nu de mogelijkheid (na vragen) om een recept te krijgen voor Nebido.
Hiervoor verschillende redenen:

De eerste reden is dat ik nogal veel schommelingen in mijn humeur merk omtrent de prik, zit nu op 1 prik elke 16 dagen en begin me nog steeds elke keer na 8 dagen ontzettend moe/depressief/geirriteerd te voelen (wel met ups en downs) Nu snap ik dat dit waarschijnlijk niet allemaal aan de Sustanon zal liggen.

De tweede reden is de kosten: door m' n verplicht eigen risico betaal ik nu uiteindelijk alsnog bijna 390 euro per jaar zelf aan injecties, ik heb dit uitgerekend en zonder vergoeding kom ik met nebido op 480 euro per jaar, (waarvan uiteindelijk mogelijk nog 80 van vergoed word).
Dus ik zou dan uiteindelijk niet heel veel zelf extra betalen. (nu stel ik zelf geld sowieso niet boven mijn gevoelsbeleving, maar t is een extra reden voor overweging)

Ik wil graag de Nebido uitproberen, en heb toestemming voor een recept van 2 ampuls gekregen. (dus om ong 6 maanden zoet te zijn).

Alleen nu twijfel ik omdat ik bij het rondlezen over verschillen tussen Nebido & Sustanon enkele artikelen tegenkwam waarin word afgeraden om in je eerste jaar te switchen, omdat naar hun zeggen Nebido langzamere veranderingen zou veroorzaken, en dat komt op mij over alsof ik dan nu een tijdje stil zal hangen op hoe ik er nu uitzie etc.
Ik heb wel al een redelijk lage stem, baardgroei is ook redelijk (in hoeverre dat kan voor 4.5 maand) maar naast hoe mijn spieren wel wat breder zijn en mijn lijf ook ietsjes, merk ik nog niet heel veel van de vetverdeling vooral rond mijn taille.

Mijn angst is nu dus een beetje dat als ik overstap naar Nebido (vooral dus vanwege de hopelijk iets stabielere mentale staat en het minder hoeven te prikken) mijn vetverdeling en andere lichamelijke veranderingen stil komen te liggen voor x aantal maanden?

Dus ik wil van jullie weten of iemand ervaring heeft met overstappen van Sustanon naar Nebido?
Of is iemand gestart met Nebido ipv Sustanon vanaf het begin, en hoe zijn jullie ervaringen qua snelheid van veranderingen?
Komt het inderdaad "stil" te liggen, en zoja hoelang dan voordat je weer merkte dat je weer begon te veranderen?
Of misschien heel algemeen, een wat zou jij doen in mijn situatie?

(als iets aan mijn vraag nog niet helemaal duidelijk is benoem het dan, dan zal ik mijzelf wat verduidelijken xD)

Ik vraag nu verder niet naar advies of informatie op zorgverzekering of kosten gebied maar puur even het effect van de hormonen

Ik verwacht natuurlijk geen wonderen qua veranderingen of verschil, maar gezien ik over 2 dagen mijn nieuwe prik heb ingepland, twijfel ik nog een beetje met welk recept ik naar de dokter ga stappen (:

Alvast bedankt!
Jer158

Re: Nebido vs. Sustanon

Bericht door Jer158 »

Ik ben na 2 maanden gel overgestapt op Nebido. Eerste shot heb ik 1,5 week geleden gehad, dus ik kan nog niet zeggen of er iets veranderd is. Wel kan ik zeggen dat veranderingen volledig afhankelijk van je testosteronlevels (en oestrogeenlevels, en je genen), niet van de methode van toediening. Zijn je levels goed, dan zul je veranderingen zien.

De reden dat je wel eens hoort dat veranderingen langzamer zijn op Nebido, is dat je levels op Nebido langere tijd laag blijven als je niet de richtlijnen van de fabrikant volgt. Volgens de fabrikant moet je namelijk de tweede spuit na 6 weken laten zetten en niet pas na 12 weken (ook als je al aan een andere variant van testo zit). De derde and volgende spuiten moeten wel gewoon 12 weken na de vorige.
Zet je die tweede spuit niet na 6 weken al dan blijven je levels veel langer laag, sowieso in week 6-12, waarschijnlijk in week 18-24, en als je pech hebt nog wel langer/vaker. Dit komt doordat Nebido langzaam werkt en je dus een spiegel moet opbouwen waarbij de testo uit de ene spuit overlapt met de testo uit de volgende spuit.
Bron: "Why is a loading interval required and for which patients?"

Mijn endo zei in eerste instantie dat ik de tweede spuit na 12 weken moest laten zetten omdat ik al met gel was begonnen. Toen ik hem wees op de richtlijnen van de fabrikant, en dat die richtlijnen logisch zijn aangezien andere T varianten uit je systeem zijn lang voordat je week 6 bereikt, vond hij dat ik helemaal gelijk had en hij bedankte mij voor mijn opmerking. Maakte er een aantekening van voor in het vervolg. Ik krijg mijn tweede spuit dus over 4,5 week. Ik moet wel zeggen dat ik niet bij het VU loop maar bij een onafhankelijke endo, en die is waarschijnlijk wat ontvankelijker voor dit soort dingen.
Hung her from the branches of a mango tree
Arthas

Bericht door Arthas »

Jer158 schreef: 24 jul 2017, 17:08 Ik ben na 2 maanden gel overgestapt op Nebido. Eerste shot heb ik 1,5 week geleden gehad, dus ik kan nog niet zeggen of er iets veranderd is. Wel kan ik zeggen dat veranderingen volledig afhankelijk van je testosteronlevels (en oestrogeenlevels, en je genen), niet van de methode van toediening. Zijn je levels goed, dan zul je veranderingen zien.

De reden dat je wel eens hoort dat veranderingen langzamer zijn op Nebido, is dat je levels op Nebido langere tijd laag blijven als je niet de richtlijnen van de fabrikant volgt. Volgens de fabrikant moet je namelijk de tweede spuit na 6 weken laten zetten en niet pas na 12 weken (ook als je al aan een andere variant van testo zit). De derde and volgende spuiten moeten wel gewoon 12 weken na de vorige.
Zet je die tweede spuit niet na 6 weken al dan blijven je levels veel langer laag, sowieso in week 6-12, waarschijnlijk in week 18-24, en als je pech hebt nog wel langer/vaker. Dit komt doordat Nebido langzaam werkt en je dus een spiegel moet opbouwen waarbij de testo uit de ene spuit overlapt met de testo uit de volgende spuit.
Bron: "Why is a loading interval required and for which patients?"

Mijn endo zei in eerste instantie dat ik de tweede spuit na 12 weken moest laten zetten omdat ik al met gel was begonnen. Toen ik hem wees op de richtlijnen van de fabrikant, en dat die richtlijnen logisch zijn aangezien andere T varianten uit je systeem zijn lang voordat je week 6 bereikt, vond hij dat ik helemaal gelijk had en hij bedankte mij voor mijn opmerking. Maakte er een aantekening van voor in het vervolg. Ik krijg mijn tweede spuit dus over 4,5 week. Ik moet wel zeggen dat ik niet bij het VU loop maar bij een onafhankelijke endo, en die is waarschijnlijk wat ontvankelijker voor dit soort dingen.
Thanks man, dat is echt goed advies! en ook geruststellend.
Ik heb gelukkig hele behulpzame dokters (die de injecties zetten) dus ik zal dit in ieder geval zeker met hun bespreken zodat die tweede injectie dan 6 weken word gezet na de eerste. Haha ik denk dat ik het gewoon uitprint en meeneem.
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Achteraf gezien zal je niet weten of je veranderingen op zich laten wachten door de soort hormonen of gewoon omdat het voor jou gewoon wat langer duurt.

Ik ben direct gestart met nebido en heb geen booster injectie na 6 weken gedaan. Enige verschil met alle shots daarna is dat ik in week 11/12 voelde dat ik laag zat in m'n waardes (moe enzo). Veranderingen waren geen probleem.