Ik leef al meer dan 20j als trans-man en ken letterlijk niemand, die niemand verloor door zijn of haar GD in zijn of haar familie
Raad/advies, wel persoonlijk kan ik je deze meegeven: Ofwel kies je voor jezelf, ofwel kies je voor de middenweg, ofwel voor je familie.
Voor de middenweg kiezen en eveneens voor jezelf kiezen, die koos ik persoonlijk. Met andere woorden, ik kende veel begrip voor mijn moeder en stiefvader ( mijn vader, overleed toen ik amper 11j was, jammer genoeg) familie, broers, zussen, enz,.... maar luisterde ook naar mezelf. Wat wou ik, wie was ik, wat wilde ik, hoe wilde ik verder, hoe wilde ik oud worden ? Hoe wilde ik leven ? Wie was ik, wat voelde ik ?. Simpel als jongen /man als Nick, de zoon van mijn moeder.
En geloof me, mijn moeder was enorm wijs. Maar miste de eerste jaren nog vaak, tussen hem / hij en haar/zij. Maar dat nam ik haar nooit kwalijk, want ik was haar kind, haar kind die eerder een dochter was en nu een jongeman. Maar, ik was het zelfde kind.
Het is met andere woorden niet gemakkelijk voor ons, maar ook niet voor onze dierbaren of directe omgeving. Verlies jezelf niet, wacht niet om wie of wat dan ook ( stop je gevoelens en zijn, niet in de frigo, tot 50j plus bent of meer). Wees en durf jezelf zijn, zoals je bent en de rest volgt vanzelf als ze echt van je houden. En verliezen doen we allemaal ( geloof me), maar winnen eveneens, onze ware schoonheid, ons zelf.
Grtz Nick