Dat meisje, dat was ik.
Vroeger begreep ik mezelf niet. Ik was een vreemde voor mezelf. Op een dag waren de tranen op. Er was niets meer. Niets meer om voor te leven, niets meer te voelen. Achteraf vermoed ik dat dat een (milde?) depressie is geweest. Verwarring over wie ik was, over wie ik ben. Niemand wist van mijn nachtelijke pijn, van de neppe lach overdag.
Nadat ik de diagnose autisme kreeg begon ik mezelf beter te snappen. Dat ik niet makkelijk contact legde met anderen werd verklaard door een achtergebleven sociale ontwikkeling. Toch wringt er de laatste tijd iets. Het gevoel dat ik liever een jongen/man was, van vroeger, speelt weer op. Het heeft gesluimerd onder de oppervlakte, was verstopt achter de mist. Nu trekt de mist op, maar ik weet nog niet wat er tevoorschijn komt. Transgender? Gender fluid?
Donderdag droeg ik voor het eerst mijn nieuwe mannenkleding en wauw, ik voelde me zo happy en zelfverzekerd. Wat een rust in mijn hoofd.
Vanmorgen werd ik echter overvallen door een nieuw gevoel. Mijn mannenkleding zit in de was (ik heb nog niet zo veel), noodgedwongen moest ik daarom vrouwenkleding aantrekken. En ik werd bijna misselijk. Ik walgde van het vooruitzicht me als vrouw te kleden. Het was vreselijk om de kleren aan te trekken, maar ik had geen andere opties. Wat een contrast met mannenkleding. De heerlijke euforie die ik donderdag voelde was veranderd in een ellendige hoopje haat.
Mijn haar is ook nog te lang. Ik ben anderhalve week geleden naar de kapper geweest en heb een pixie laten knippen, niet ultrakort, omdat ik een beetje bang was dat dit alleen maar een 'fase' was die over een maand weer voorbij zou zijn. Nu denk ik daar anders over. Komende woensdag ga ik weer. Het moet nog korter. Man-kort. Wellicht ga ik dan ook nogmaals naar de winkel om meer mannenkleding te kopen.
Ik geloof niet langer dat dit een fase is. De walging die me vanochtend overviel is daar bewijs voor. In mijn lichaam zit iets gevangen, iets wat aan zijn kettingen rukt en als het niet snel wordt vrijgelaten, raast het als een tornado door mijn geest en vreet het alles weg wat in zijn buurt komt.
Ik hoop dat ik binnenkort ontdek wat mijn gender is. Of dat nu transgender is, gender fluid of gewoon een tomboy, maakt niet uit - maar het twijfelen en onderdrukken is veel erger.
Reacties, tips, recepten voor brownies (