In de media
-
Martijn
Re: In de media
Leuk dat Paul hier aandacht aan schenkt. Ik ben ooit eerder bij opnames geweest van madiwodo show. Paul kan serieus zijn
maar het blijft bij hem spannend.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik sluit me helemaal aan bij wat Sietse schreef. We gaan er positief gestemd heen en we zien wel waar het schip strandt 
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Ik begin toch wel nieuwsgierig te worden naar dat televisieprogramma.
Maar eerst nog even iets anders:

De volledige tekst staat hier, want het is te lang om direct op het forum te zetten. Anders wordt het hier zo vol, terwijl er vast wel flink doorgeschreven gaat worden over die televisie-uitzending van Paul de Leeuw.
Maar eerst nog even iets anders:

De volledige tekst staat hier, want het is te lang om direct op het forum te zetten. Anders wordt het hier zo vol, terwijl er vast wel flink doorgeschreven gaat worden over die televisie-uitzending van Paul de Leeuw.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
En nog iets wat zaterdag op televisie is, om 14:00 op Canvas:
Film: XXY
ARG/F/SP 2007. Van Lucía Puenzo. Met oa Inés Efron, Martín Piroyansky, Ricardo Darín en Valeria Bertuccelli. De vijftienjarige Alex (Efron) is hermafrodiet, heeft zowel vrouwelijke als mannelijke geslachtskenmerken. Alex woont bij haar ouders, die haar na haar geboorte niet lieten opereren zodat ze later zelf kon kiezen of ze man of vrouw wilde worden. In hun Urugayaanse vissersdorpje ontmoet ze de eveneens vijftienjarige Alvaro. De twee voelen zich tot elkaar aangetrokken. Opmerkelijk en subtiel debuut van de Argentijnse regisseuse Puenzo won talloze prijzen op festivals, waaronder de Grand Prix Semaine de la Critique in Cannes. Uitstekend spel van Efron.
(tekst overgenomen van gids.vpro.nl)
Ik kan zelf helaas niet kijken, want die zender kan ik niet ontvangen, maar de film had ik gelukkig al in de bioscoop gezien.
ARG/F/SP 2007. Van Lucía Puenzo. Met oa Inés Efron, Martín Piroyansky, Ricardo Darín en Valeria Bertuccelli. De vijftienjarige Alex (Efron) is hermafrodiet, heeft zowel vrouwelijke als mannelijke geslachtskenmerken. Alex woont bij haar ouders, die haar na haar geboorte niet lieten opereren zodat ze later zelf kon kiezen of ze man of vrouw wilde worden. In hun Urugayaanse vissersdorpje ontmoet ze de eveneens vijftienjarige Alvaro. De twee voelen zich tot elkaar aangetrokken. Opmerkelijk en subtiel debuut van de Argentijnse regisseuse Puenzo won talloze prijzen op festivals, waaronder de Grand Prix Semaine de la Critique in Cannes. Uitstekend spel van Efron.
Ik kan zelf helaas niet kijken, want die zender kan ik niet ontvangen, maar de film had ik gelukkig al in de bioscoop gezien.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Even over je voorgaande bericht, Jeste. Het maternaat is - ook in onze cultuur - nooit helemaal verdwenen. Vrouwen denken anders dan veel mannen en kunnen vaak heel goed manipuleren. Ook politiek, zowel direct als indirect 
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Gabriël
Dat artikel is erg interessant!
"Eigenlijk, als je er rustig over nadenkt, blijkt samenleven gewoon een kwestie te zijn van het gebruik van voornaamwoorden." - dat ik vind een erg mooie zin in het stukje. Zeker omdat ik de laatste dagen zelf ook veel aan het nadenken ben of ik wel of niet die letter V naar een M moet laten veranderen op mijn paspoort in de toekomst als ik toch jurken blijf dragen. Op zich zou het niet zo veel verschil maken, maar wel op de momenten dat ik me zou moeten legitimeren en dan moet ik wel wat uitleggen als ze een mens in een jurk voor zich zien staan en er staat een letter M op het identiteitsbewijs. Maar aan de andere kant geeft het mij wel een gevoel dat men dan kan zien dat ik een "hij" ben in plaats van een "zij".
Maar het liefst heb ik dat mensen mij gewoon zien als mens in een jurk.
Wat dat betreft zou ik het graag zien dat men stopt met hokjes denken (zoals wat 'mannelijk' of 'vrouwelijk' is qua gedrag en uiterlijk) en dat iedereen gewoon als mens gezien wordt. Maar wel als gelijke mensen uiteraard. Niet dat technische mensen beter zouden zijn dan talenmensen of omgekeerd, bijvoorbeeld.
En die film XXY klinkt ook interessant. Ik ga eens een memo aan mijn beeldscherm hangen om het niet te vergeten die morgen te kijken of op te nemen.
"Eigenlijk, als je er rustig over nadenkt, blijkt samenleven gewoon een kwestie te zijn van het gebruik van voornaamwoorden." - dat ik vind een erg mooie zin in het stukje. Zeker omdat ik de laatste dagen zelf ook veel aan het nadenken ben of ik wel of niet die letter V naar een M moet laten veranderen op mijn paspoort in de toekomst als ik toch jurken blijf dragen. Op zich zou het niet zo veel verschil maken, maar wel op de momenten dat ik me zou moeten legitimeren en dan moet ik wel wat uitleggen als ze een mens in een jurk voor zich zien staan en er staat een letter M op het identiteitsbewijs. Maar aan de andere kant geeft het mij wel een gevoel dat men dan kan zien dat ik een "hij" ben in plaats van een "zij".
Maar het liefst heb ik dat mensen mij gewoon zien als mens in een jurk.
Wat dat betreft zou ik het graag zien dat men stopt met hokjes denken (zoals wat 'mannelijk' of 'vrouwelijk' is qua gedrag en uiterlijk) en dat iedereen gewoon als mens gezien wordt. Maar wel als gelijke mensen uiteraard. Niet dat technische mensen beter zouden zijn dan talenmensen of omgekeerd, bijvoorbeeld.
En die film XXY klinkt ook interessant. Ik ga eens een memo aan mijn beeldscherm hangen om het niet te vergeten die morgen te kijken of op te nemen.
-
Hexley
Beetje brakke title hoor, het syndroom van Klinefelter (XXY) komt alleen bij mannen voor. En net als bij het syndroom van Turner (XY vrouwen), zijn ze normaal gesproken gewoon happy hun geslacht. :)Jeste schreef:En nog iets wat zaterdag op televisie is, om 14:00 op Canvas:

-
Gabriël
Ik heb op een andere website gelezen dat de persoon in de film hier ook hormonen krijgt om haar mannelijke hormonen te onderdrukken. En ondanks dat de meesten met het syndroom van Klinefelter (of een andere intersexed aandoening) zich wel prettig voelen bij hun geboortegeslacht, blijft er nog altijd een groep die zich toch meer als het tegenovergestelde geslacht ervaart.
Dus wat dat betreft lijkt het me dat die titel niet zo brak is.
-
Hexley
Ik heb die film jaren terug al gezien. Het is naar mijn idee gewoon wat interessante dingen in een blender donderen, de saus over een gay drama gooien en je hebt een fictie-drama. Dan hopen op wat aandacht van de media en je bent klaar.Gabriël schreef:Ik heb op een andere website gelezen dat de persoon in de film hier ook hormonen krijgt om haar mannelijke hormonen te onderdrukken. En ondanks dat de meesten met het syndroom van Klinefelter (of een andere intersexed aandoening) zich wel prettig voelen bij hun geboortegeslacht, blijft er nog altijd een groep die zich toch meer als het tegenovergestelde geslacht ervaart.
Nee, ik kan deze film niet echt waarderen. :)

-
Venka
Ik vond de film ook niet echt bijzonder.Alex de persoon waar het omdraait was wel een interessante personage en de vader die zijn zoon/dochter/androgyn kind echt probeerde te begrijpen zorgde ervoor
dat ik bleef kijken.Ik vond het toch jammer dat ook sex weer deel uitmaakte van de film en dat was echt een hele grootte min punt.
dat ik bleef kijken.Ik vond het toch jammer dat ook sex weer deel uitmaakte van de film en dat was echt een hele grootte min punt.