HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Lois »

Bas Jo schreef: 12 nov 2017, 13:00 In zijn kinderdagverblijf weten het alle leid*st*ers, zijn vriend*inn*en en hun ouders. Niemand vindt het erg. Het kwam twee keer voor dat een kind tegen hun moeder zei, "ik wil dat jij ook een man wordt!". Heeeel leuk en aardig voor mijn kind om te zien.
Geweldig!
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Papa wordt mapa - anderhalf jaar later

Bericht door Lois »

Hoi allemaal,
bedankt voor de reacties zover. ik denk dat het een blijvend interessant onderwerp is, wat ook in beweging blijft.

Even een update van mijn kant, we zijn nu ruim anderhalfjaar verder sinds mijn oproep.

Mijn dochter (toen 8) reageerde eerst best wel relax, zo van "oh wat leuk!" en ze stelde gelijk 2 super vette dingen voor:
1. Ik noem je voortaan mapa
2. Je zou een soort dagboek moeten bijhouden

Waar ze de wijsheid vandaan haalde weet ik niet, maar ik vond het bijzonder tof.

Ze heeft uiteindelijk een paar weken later ZELF een soort spreekbeurt gegeven in de klas over wat er ging gebeuren. Dat ging erg goed, geen gedoe, geen gezeik, alle kids vonden het erg interessant. Uiteindelijk hebben ze er bijne een hele ochtend aan besteed. Ze kon veel vragen beantwoorden omdat ik al veel met haar besproken had in de weken ertussen. Eén vraag had ze niet kunnen beantwoorden: Hoe gaat het dan met het paspoort? Ja, de nieuwe generatie is niet op haar achterhoofd gevallen. Dezelfde dag heb ik een e-mail gestuurd naar alle ouders en in een paar regels uitgelegd hoe en wat en de deur open gezet voor vragen. Er kwamen veel positieve reacties terug, en ik wordt eigenlijk nooit raar aangekeken. De kinderen moesten er een paar dagen aan wennen, maar verder was de kous daarmee af.

Een aantal ouders met wie ik meer contact had, of ouders van vriendinnetjes heb ik van te voren persoonlijk ingelicht trouwens. Een stuk of 10 stellen schat ik. Een aantal daarvan steunen me ook een beetje extra, met af en toe een fijn gesprek e.d.

Conclusie: rondom school, kinderen, ouders etc geen problemen ondervonden, maar wel zorgvuldig voorbereid en aangepakt. Ook niet onbelangrijk: pesten oid: niet voorgekomen, totaal geen issue.

-

Met mijn dochter en ik ging het verder wel aardig, maar ik merkte natuurlijk dat er wel het eea speelde. Dat had natuurlijk ook niet alleen met mij te maken. Ik stelde vast dat er 5 grote veranderingen in haar leven plaatsvonden binnen ongeveer 1 jaar:
1. Ouders gaan scheiden
2. Papa wordt mapa
3. Mama krijgt nieuwe vriend
4. Mama krijgt nieuwe woning
5. Mapa krijgt nieuwe woning

En dan is er misschien zelfs een 6e punt: ook bij dochterlief beginnen de hormoontjes wellicht.

In de zomer van 2018 ontplofte het even. Alles was denk ik nu echt geland en er kwam een fase waarin ze met dit alles best zat. Ze vond het niet tof waar ik aan begonnen was (en de rest) en wilde dat alles weer terug ging naar het oude. Op een gegeven moment wilde ze me zelfs niet meer spreken. Al kon die stemming van het ene uur op het andere weer positief omslaan. Pijnlijk, maar niet vreemd natuurlijk. Ik vond het al zo goed gaan. We zijn wat extra begeleiding gaan zoeken via mijn psycholoog.

Het was een aantal maanden allemaal wat minder. Ook merkte we dat het op school even achteruit ging. We merkten ook dat dochterlief het moeilijk (onmogelijk) vond om bijvoorbeeld alleen thuis te blijven.

Vanaf medio december 2018 begon ik weer een opwaardse beweging te zien. Ik probeerde zelf ook positiever te zijn over van alles en het ging steeds beter. Resultaten op school herstelde zich begin dit jaar en ook thuis maakte we goede stappen, alleen thuisblijven is niet echt een issue meer. Ook proberen we iets vaker te praten over het hele onderwerp transgender.

Nog even en ik kan gastlessen of lezingen gaan geven over het onderwerp ;)

Sterkte iedereen.
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Sander »

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?
- Mijn zoontje is 9, heeft het afgelopen februari gehoord
2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?
- op advies van een psycholoog een aantal afleveringen van Hij is een Zij samen bekeken en erover gepraat, zonder het over mijn gevoelens te hebben. Uiteindelijk na het bekijken van een aflevering over mijn gevoelens gesproken.
3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
- tot nog toe merk ik geen verandering
4. Wat ging allemaal mis?
- mijn zoontje wilde het vrij snel op school vertellen, maar de school hield het uit eigen onzekerheid een week on-hold. Dat was jammer
5. Wat zijn je tips?
- wij lopen bij Check-in coaching in Haarlem. Superleuke psycholoog. We hebben gezamenlijke gesprekken gehad. Gesprekken met beide ouders en mijn zoontje heeft individuele gesprekken. We vinden het allemaal heel fijn. Heeft ons ook goed op weg geholpen. Ik kan haar echt aanraden.
- neem je kind mee in het proces. Wij hebben samen een fotoshoot gedaan en geluidsopnames gemaakt van mijn huidige stem, zodat hij altijd even terug kan kijken en luisteren. Hij mag gekaderd meebeslissen in zaken als welk kapsel, kledingkeuze en zelfs mijn naam.
Soms is hij ineens overdreven boos of verdrietig om een kleine situatie buiten het proces om. Bij onevenredige reacties weet ik dat het een opstapeling van alles is, dan is het emmertje overgelopen.
6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
Toen hij het hoorde was hij heel verdrietig en heel erg boos. Ik heb hem daarvoor alle ruimte gegeven en alle hatelijke opmerkingen geaccepteerd. Na enkele dagen waren de scherpe randjes ervan af. Hij is heel steunend, maar heeft moeite zijn verdriet toe te laten.
7. Welke rol speelde je partner?
- ik ben al 8 jaar gescheiden van zijn vader, we gaan redelijk goed met elkaar om. Gelukkig was hij direct heel accepterend. We doen dit echt samen en vormen als ouders een stevig front en veiligheid. We gaan gezamenlijk naar therapie.
8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
- toen hij het in de klas vertelde kreeg hij applaus en veel respect. De kinderen gaan hier goed mee om.
9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
- dat hebben de kinderen zelf gedaan. Iedereen gaat er goed mee om. Ik kreeg veel lieve appjes.
10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?
- we nemen de hele tijd vooraf de stappen door met zijn meester en juf. Alleen de coming-out heb ik de eerstvolgende ochtend besproken. Deze afspraak had ik al gemaakt.
Ærin
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 apr 2019, 16:08
Gender: Vrouw

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Ærin »

Ik heb zelf geen kinderen, maar werk wel met ze (in het voortgezet onderwijs). Ik zou het niet te groot maken voor je dochter, maar haar met kleine stapjes laten wennen aan de veranderingen. Vertellen dat dingen gaan veranderen lijkt me best wel confronterend voor zo'n kleintje, maar met kleine beetjes meemaken dat de wereld van papa langzaamaan aan het veranderen is, is iets waar ze zelf ook in mee kan groeien. Zo hoeft ze niet met de angst te leven dat dingen in de toekomst misschien heel anders gaan worden, maar is ze zonder er al te veel bij stil te hoeven staan vanzelf in die nieuwe situatie aanbeland. En als ze iets niet begrijpt, zal ze ongetwijfeld vragen stellen, of haar - ongezouten - commentaar geven. :roll:
Overigens zijn leerlingen in het voortgezet onderwijs vandaag de dag goed op de hoogte van zaken als genderdysphorie; de wereld op de basisschool is nog een stuk kleiner, dus... babysteps.

Overigens zul je hoe dan ook wel eens dingen doen, waarvan je je achteraf realiseert dat dat misschien anders had gemoeten. We zijn immers allemaal maar mensen, dus het zal ook wel eens een keertje misgaan. Door jezelf op te leggen dat alles in één keer goed moet, leg je wel een hele zware last op je schouders. Als de intentie om het goed te doen er maar is, dat is het belangrijkste lijkt me. Een kleine troost: kinderen kijken met een open blik naar de wereld, en zijn onvoorstelbaar flexibel. Jammer dat zo veel volwassenen die eigenschap in de loop der tijd verloren lijken te hebben...
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Tess S. »

Dochterlief (10) heeft dit jaar haar spreekbeurt al gehad (over treinen), maar ze gaat een tweede houden als afsluiting van een coachingstraject op school over "Je eigen keuzes maken". We gaan volgende week samen haar klas (gedeelde groep 7/8) vertellen over transgenders en veel van wat er bij komt kijken; zij vertelt en ik ben d'r bij voor vragen. Spannend!
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Tess S. »

Tess S. schreef: 10 mei 2019, 19:26 We gaan volgende week samen haar klas (gedeelde groep 7/8) vertellen over transgenders en veel van wat er bij komt kijken; zij vertelt en ik ben d'r bij voor vragen. Spannend!
Als follow-up op het voorgaande bericht: ik ben super-trots op mijn dochter en op haar klasgenoten. M'n meid hield een uitstekend verhaal en de klas (groep 7/8) luisterde beleefd en geïnteresseerd en stelde goede vragen. Geen rare fratsen, geen gekkigheid, gewoon serieus. Echt super.

Vooraf waren we allebei goed zenuwachtig, maar achteraf waren we erg blij. :hbeat:
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Vethrvolnir »

Hoi ik zit hier midden in.
1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?
De oudste van 13 weet dat ik in het midden tussen de genders in wil zitten. En de jongste weet het nog niet
2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?
Ik heb het eruit geflapt. Iemand had me op straat uitgescholden voor homo en ik vertelde mijn partner dat ik daar super blij om was. Mijn dochter vroeg of ik dan man wilde zijn (ik dacht dat ze me niet kon horen ivm headphones maar dat was dus niet zo) en ik heb gezegd dat ik in het midden wil zitten. (De rest doen we later wel). Ze keek een beetje meewarig en zei toen dat het haar niet uitmaakt. Mijn zoon had ook headphones op en heeft blijkbaar niets meegekregen.
3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
Geen idee.
Ze zijn pubers. Ze vinden alles wat ik doe stupide. Ik denk wel ok. Ze zijn gewend dat we LARPen en naar Cosplay events gaan. In schooltoneel spelen jongens ook meisjes en vice versa. We kijken altijd het songfestival. Misschien maakt dat uit. Ze zijn wel wat gewend.

4. Wat ging allemaal mis?
Eh ... ik weet niet of er iets mis gaat.
5. Wat zijn je tips?
Rustig aan. Hou het op het midden in het begin. Maak er geen groot ding van. Geef het weinig podium. Zorg dat er info is en gegeven wordt indien gewenst maar vraag er geen aandacht voor. Hou het klein. Langzaam aan.

6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
.." .. ok ...." is meestal de reactie.

7. Welke rol speelde je partner?
.... stond er bij...

8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
.... nog niks aan de hand. Lijjt me ook onwaarschijnlijk

9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
... nee is niet hun zaak. Wtf!?
10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?
... nee. Is ook niet hun zaak. Maar als er iets is kan er altijd gepraat worden.

Maar goed... ik / we staan nog aan het begin.

Als mijn partner bij mij blijft denk ik dat ze er geen moeite mee zullen hebben. Want dan verandert er weinig.
:shock:
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Lidi »

Lieve formlezers,
Hier een reactie van een iets oudere transvrouw. :)
Geen idee of dit ook ter zake het draadje is maar ik wil toch laten weten hoe het mij is vergaan.
1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?
30 en 32 jaar, beide in een relatie.
2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?
Ik heb een uitgebreide brief (4 kantjes) voorbereid met hulp van psycholoog en vrienden. Ik wilde goed uitleggen wat er met me aan de hand was en wilde niets vergeten te zeggen in een toch best wel emotioneel gesprek.
Deze brief heb ik voorgelezen tijdens een familie-bijeenkomst.
3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
Helaas heb ik sindsdien geen contact meer met mijn zoons. Behalve dat ik een nare e-mail heb gehad uit naam van zoons en vriendinnen.
kortom: een slecht resultaat.
4. Wat ging allemaal mis?
Er is helaas geen begrip voor mij en de situatie. Geen acceptatie dus.
5. Wat zijn je tips?
Heb ik niet. Alles hangt van het juiste moment en de openheid en bereidheid van de kinderen qua acceptatie, denk ik.
6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
Geen. Jammer.
7. Welke rol speelde je partner?
Zij was bij het gesprek aanwezig ter ondersteuning van mij en om eventueel extra uitleg te geven hoe zij die transitie had en heeft beleefd zeg maar.
8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
Dat weet ik niet omdat er sinds bijna 2 jaar totaal geen contact meer is.
9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
NVT.
Mijn omgeving, vrienden, kennissen, collega's etc, reageerden juist erg positief.
10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?
NVT.
Verder wil ik wel zeggen dat het verder erg goed gaat met me hoor.
Heel naar en verdrietig dat het zo moest lopen met mijn zoons.
Stoppen met mijn transitie om de ouder-kind relatie goed te houden was ook geen oplossing.
Ze zijn oud en wijs genoeg om zich te kunnen inlezen en inleven in mijn transitie. Tot nu toe is er geen beweging.
Me, myself and present I
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Lois »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk dat nog veel mensen hier iets aan kunnen hebben. Er is nog altijd te weinig aandacht voor dit onderwerp.
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Bas Jo »

Van mij ook bedankt aan iedereen voor hun verhalen. :hbeat:

Misschien kunnen we hier een paar titels van boeken, films of series uitwisselen die ons geholpen hebben?

Ik had veel aan het Amerikaanse boek "Families like mine" van Abigail Garner, zelf een kind van regenboog ouders. Kinderen uit regenbogen families worden geinterviewd, maar alleen als ze zelf volwassen zijn en niet het gevoel meer hebben hun ouders te moeten beschermen. Daardoor onstaan hele openhartige en eerlijke verhalen. Ik heb geleerd daardoor en door het praten met andere trans ouders in een klein self-help groepje hier in Berlijn, dat het niet alleen een gesprek is tijdens je coming-out maar één die blijft doorgaan. Bijvoorbeeld voelden zich sommige kinderen die zelf straight/cis waren tóch deel van de LGTBQI* community.

Ik heb laatst een kort comic-verhaaltje geschreven over een aantal ervaringen die ik had als trans-ouder. DIe kan je hier op mijn insta-pagina https://www.instagram.com/p/BwpJXcLh1Ei/ lezen. Rechts is een pijltje om door de panels te bladeren.
Plaats reactie