Hoi mannen,
Ik hoop dat ik er niet overheen gelezen heb en dit geen onnodig topic is. Mocht dat wel zo zijn, dan hoor ik het graag.
Vorige week heeft mijn huisarts een verwijzing voor mij naar het Amsterdam UMC gestuurd. Volgens de info op de site is de wachttijd voor diagnostiek ongeveer een maand, maar alle overige onderdelen (endo, operaties) ruim 2 jaar na het voldoen aan alle voorwaarden.
Als ik het goed begrijp betekent dit dus ook dat het eerste moment om eventueel aan hormonen te beginnen dus pas over ruim 2 jaar zal zijn. Klopt dit inderdaad?
Daarbij vroeg ik me ook af of het mogelijk is bijvoorbeeld na de diagnostische fase een verwijzing te krijgen naar een endocrinoloog die dichter bij huis zit. Ik weet dat er een endocrinoloog in het Amphia Breda werkt die op de 'roze in wit' lijst staat (lgbt-friendly) maar ik weet niet zeker of hij ook transgenders helpt. Is dit een optie of moet echt elk onderdeel van het proces ook in Amsterdam verlopen?
Ik snap dat er heel veel mensen met mij in hetzelfde schuitje zitten en dat hebben we helaas te accepteren. Maar stiekem hoop ik toch wel voor ons allemaal dat er opties zijn om het proces ietsjes sneller te laten lopen.
Voor iedereen in ditzelfde schuitje: hou vol jongens, we kunnen dit!
David
Wachttijd en begin hormoonbehandeling
-
patdav
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Wachttijd en begin hormoonbehandeling
Het was juist de wachttijd tot de intake die vreselijk lang was, daarna ging/gaat het vaak erg snel.
Irene
-
KeepzD
- Voornaamwoorden: Hij/hem
De 1e wachttijd begint voor de algemene intake. Deze staat op dit moment op de wachttijdindicatie inderdaad op ongeveer 2 jaar. Ze waren voor de corona aan het inlopen richting de 1 1/2 jaar voor die 1e intake.
Als je die eenmaal gehad hebt, willen ze er wel een beetje vaart in houden.
Ik zat binnen 6 weken na de intake voor de 1e keer bij de psycholoog. Ik ben in januari gestart (intake) en zit inmiddels in de afrondende fase van de diagnostiek. De verwachting is dat ik binnen 2 maanden door gestuurd wordt naar de endocrinoloog, mits corona niet voor al te lang vertraging ook daar gezorgd heeft.
Kort gezegd: 1e wachttijd is LANG, eenmaal binnen is tot aan hormonen iig vrij vlot doorlopen, als je geen gekke dingen hebt.
Operaties is weer een ander verhaal, daarvoor geldt een aparte wachttijd vanaf het moment dat je op de wachtlijst mag komen (voorbeeld is mastectomie, 6 maanden hormonen, als je eerst hormonen wil).
Mbt de endo dichter bij huis verwacht ik (niet zeker hiervan) dat ze dat na het 1e jaar mogelijk willen overdragen wel. Wat ik begreep is het 1e jaar sowieso bij het VU met 3 maandelijkse controles.
Als je die eenmaal gehad hebt, willen ze er wel een beetje vaart in houden.
Ik zat binnen 6 weken na de intake voor de 1e keer bij de psycholoog. Ik ben in januari gestart (intake) en zit inmiddels in de afrondende fase van de diagnostiek. De verwachting is dat ik binnen 2 maanden door gestuurd wordt naar de endocrinoloog, mits corona niet voor al te lang vertraging ook daar gezorgd heeft.
Kort gezegd: 1e wachttijd is LANG, eenmaal binnen is tot aan hormonen iig vrij vlot doorlopen, als je geen gekke dingen hebt.
Operaties is weer een ander verhaal, daarvoor geldt een aparte wachttijd vanaf het moment dat je op de wachtlijst mag komen (voorbeeld is mastectomie, 6 maanden hormonen, als je eerst hormonen wil).
Mbt de endo dichter bij huis verwacht ik (niet zeker hiervan) dat ze dat na het 1e jaar mogelijk willen overdragen wel. Wat ik begreep is het 1e jaar sowieso bij het VU met 3 maandelijkse controles.
Forever myself
-
patdav
Bedankt voor de reacties.
Ik weet niet waarom, maar ik ging ervan uit dat het diagnostische deel bij de psycholoog stap 1 zou zijn en dat die wachttijd op het wachttijden overzicht dus voor de intake zou gelden. Verkeerd begrepen dus.
Dat worden twee lange jaren... maar geduld is een schone zaak.
En succes alvast bij de endo Dennis!
Ik weet niet waarom, maar ik ging ervan uit dat het diagnostische deel bij de psycholoog stap 1 zou zijn en dat die wachttijd op het wachttijden overzicht dus voor de intake zou gelden. Verkeerd begrepen dus.
Dat worden twee lange jaren... maar geduld is een schone zaak.
En succes alvast bij de endo Dennis!