Ik heb via de website van
Nederlandse vereniging van huidtherapeuten alle aangesloten huidtherapeuten in de buurt van mijn woonplaats opgezocht die elektrisch epileren aanboden (als een huidtherapeut niet bij de vereniging is aangesloten krijg je de kosten namelijk niet vergoed van de verzekering). Die heb ik allemaal opgebeld met de vraag of ze ervaring hadden met trans vrouwen, en toen bij elke een intakegesprek en soms een proef stukje laten doen. Uiteindelijk één gekozen die redelijk in de buurt zit, veel ervaring heeft, en ook een beetje soepel is met de rekeningen (want de verzekering zal moeilijk doen).
Verder kan ik je vertellen dat laser bij mij heel weinig doet, maar dat het kleine beetje wat het doet nog wel de moeite waard is; elektrisch epileren is in vergelijking ordes van grote trager en ook pijnlijker. Nou heb ik een lichte huid en een mengeling van donkerblond, lichtblond en rossige haren die ook nog eens enorm hardnekkig zijn, dus ook niet de meest optimale situatie. Laser doet trouwens wel pijn, maar het is heel snel voorbij dus dat kan wat mij betreft prima zonder verdoving.
Epileren is op de wat minder gevoelige plekken voor mij net een uur uit te houden met verdovende zalf en twee paracetamolletjes. De gevoelige plekken zijn absoluut niet te doen zonder goede verdoving en daarom ga ik ook af en toe naar 2pass in Antwerpen voor een dag sessie of twee. O2 clinic en 2pass zijn trouwens hetzelfde bedrijf, en ze werken helaas niet meer met de pijnpomp (te verslavend, wat ik me kan voorstellen na het één keer gedaan te hebben). De plaatselijke verdoving zetten is echt heel venijnig, maar ze kunnen wel je complete gezicht doen in een paar dagen (en hierna liever paar daagjes de deur niet uit, want je zal er niet uit zien).
Zelf heb ik er nu totaal meer dan 80 uur epileren en 15 laser sessies op zitten, en ik denk dat ik bijna op de helft ben.