autologe borstvergroting met vet verplaatsing en de subsidie regeling

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Tjitske

autologe borstvergroting met vet verplaatsing en de subsidie regeling

Bericht door Tjitske »

Hoi allemaal,

Omdat ik me aan het verdiepen ben in de mogelijkheden van een in een (autologe) borstvergroting waarbij eigen lichaamsvet/huid/spier gebruikt wordt ben ik benieuwd of er ervaringen met deze operatie zijn.
Op internet vind ik het lastig om informatie te vinden over deze operatie die specifiek over transvrouwen gaat.
Vaak is de informatie voor cisvrouwen met een borstamputatie zoals bijvoorbeeld van dit ziekenhuis in belgie: https://www.zol.be/plastische-heelkunde ... onstructie
Deze informatie geeft wel een uitgebreide uitleg, maar ik vraag me af of het bij transvrouwen ook zo complex is.
Of is er bij transvouwen misschien minder eigenweefsel zoals spieren nodig omdat dat bij een amputatie wel weggehaald is, maar bij transvrouwen wel aanwezig is?
Zijn er meer transvrouwen deze operatie aan het overwegen zijn en misschien meer informatie gevonden hebben?
Ook vraag ik me de gevolgen van het gebruik van buik/bovenbeen weefsel voor geslachtsoperatie af die ik pas na borstoperatie wil doen in verband met de wachttijd.
Esther91

Re: autologe borstvergroting met vet verplaatsing en de subsidie regeling

Bericht door Esther91 »

Er is hier ooit een aflevering over geweest bij "operatie live"

Even heel kort genomen:
Al het klierweefsel wordt verwijderd.
De huid blijft intact
Ze nemen een stuk weefsel uit bijvoorbeeld de onderbuik weg.
Daar blijft uiteindelijk een lidteken over wat lijkt op een buikwand correctie
Het vetweefsel wordt grotendeels van de huid ontdaan en onder de huid van de borst geplaatst.
Enkele bloedvaten worden aangesloten
Er blijft een klein stukje huid van de buik zichtbaar op het ingebrachte weefsel, om de bloedtoevoer te kunnen monitoren.

Ik denk dat het lastig is om met het vetweefsel uit de onderbuik 2 borsten te vullen. Ivm het aansluiten van bloedvaten denk ik haast niet dat deze operatie kan plaatsvinden zonder het verwijderen van het eigen klierweefsel. Het is echt vervanging van.

Wel jammer dat een lipofilling nu wordt beoordeeld op basis van een borst(re)constructie terwijl het in ons geval niet om reconstructie gaat meer het aanvullen van bestaand weefsel
Tjitske

Bericht door Tjitske »

Esther91 schreef: 11 nov 2021, 15:33 Er is hier ooit een aflevering over geweest bij "operatie live"

Even heel kort genomen:
Al het klierweefsel wordt verwijderd.
De huid blijft intact
Ze nemen een stuk weefsel uit bijvoorbeeld de onderbuik weg.
Daar blijft uiteindelijk een lidteken over wat lijkt op een buikwand correctie
Het vetweefsel wordt grotendeels van de huid ontdaan en onder de huid van de borst geplaatst.
Enkele bloedvaten worden aangesloten
Er blijft een klein stukje huid van de buik zichtbaar op het ingebrachte weefsel, om de bloedtoevoer te kunnen monitoren.

Ik denk dat het lastig is om met het vetweefsel uit de onderbuik 2 borsten te vullen. Ivm het aansluiten van bloedvaten denk ik haast niet dat deze operatie kan plaatsvinden zonder het verwijderen van het eigen klierweefsel. Het is echt vervanging van.

Wel jammer dat een lipofilling nu wordt beoordeeld op basis van een borst(re)constructie terwijl het in ons geval niet om reconstructie gaat meer het aanvullen van bestaand weefsel
Dank je wel voor de uitleg.
Goed om te weten dat het het bij operatie live te zien was, al is het helaas niet meer terug te zien op het moment.
Ik vraag ook inderdaad wel af welke cup maat er mogelijk is met deze methode, zeker ook omdat het om twee borsten gaat.
Nu heb ik nog geen a cup denk ik, maar als het bestaande klier weefsel ook weg moet had het ook niet veel uitgemaakt.
Esther91

Bericht door Esther91 »

Het is geen borstvergroting, het is vervanging van het weefsel. Ik heb geen idee eigenlijk hoe ver ze hiermee kunnen gaan als je wilt vergroten. Het gaat dan wel om levend weefsel en je wilt niet de bloedtoevoer beperken door teveel weefsel in de bestaande borst te stoppen.