Zorgverzekering

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Zorgverzekering

Bericht door TheGirl »

Ben je al aan het oriënteren op de zorgverzekering van volgend jaar?
Wellicht omdat je met de huidige niet te vreden bent of om op een andere reden
luciger
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 jan 2021, 15:30
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering

Bericht door luciger »

Ik blijf voor nu nog bij hetzelfde verzekeringspakket omdat ik pas over twee jaar mijn intake heb bij het RadboudUMC en voor de gewone alledaagse zorg-dingetjes deze verzekering prima is. Ik heb nu Basis Zeker van Zilveren Kruis, maar dat is een naturapolis, dus als ik eenmaal aan de beurt ben voor mijn gendertraject ga ik denk ik wel voor de iets 'luxere' versie met restitutiepolis, zodat ik niet onverwacht toch zelf voor dingen moet betalen.
2/7/2021: wachtlijst RadboudUMC
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Zorgverzekering

Bericht door Frederieke »

Een restitutiepolis is alleen nuttig als je naar zorgverleners gaat die voor bepaalde (basis)zorg geen contract hebben met die verzekeraar.
Lijkt me sterk dat dat gaat gelden voor transgender zorg bij een universitair ziekenhuis.

Oftewel: voor wat je hierboven schrijft heb je ook dan vast geen restitutiepolis nodig.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekering

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik zit nu een beetje te kijken voor zorg verzekeringen maar ondanks de eis van het VU dat ik een restitutiepolis moet afsluiten lijkt mij dat voor dit komende jaar beetje onzin.
Operaties gaan volgend jaar nog niet plaatsvinden en daarbij is zorg via het VUMC over het algemeen geaccepteerd voor basis zorg of zit ik nu verkeerd?
Het is een heel gepuzzel in elk geval dus ik hoop of iemand mij daarin een goed antwoord kan geven.
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Zorgverzekering

Bericht door Josh »

Lisa1973 schreef: 17 nov 2021, 13:46 Tja ik zit nu een beetje te kijken voor zorg verzekeringen maar ondanks de eis van het VU dat ik een restitutiepolis moet afsluiten lijkt mij dat voor dit komende jaar beetje onzin.
Operaties gaan volgend jaar nog niet plaatsvinden en daarbij is zorg via het VUMC over het algemeen geaccepteerd voor basis zorg of zit ik nu verkeerd?
Het is een heel gepuzzel in elk geval dus ik hoop of iemand mij daarin een goed antwoord kan geven.
Restitutiepolissen zijn naar mijn idee zeer beperkt momenteel. Ik kwam zelf bij FBTO restitutiepolis uit omdat:
- VGZ & United Consumers (ook van VGZ) trans-onvriendelijk zijn
- Menzis, IZA, CZ, Univé hebben geen aparte pagina / duidelijk overzicht van de voorwaarden over transgenderzorg
- Zilveren Kruis meldt iets over dat een medisch adviseur advies wordt gevraagd bij operaties, het is niet duidelijk of deze medische adviseur door de zorgverzekeraar nog eens apart wordt aangesteld of dat ze hiermee het genderteam bedoelen. En als ze het genderteam bedoelen, vind ik het vaag om dit als medisch adviseur te vermelden, dus heb ik geen vertrouwen in.

Wat betreft een zorgverzekering voor VUMC zou je in principe voor de basis zorg (intake, vervolggesprekken) overal terecht kunnen die een contract hebben met VUMC en zou dit inderdaad geen probleem moeten zijn. Maar bij operaties en bijvoorbeeld stem training / logopedie zou een restitutiepolis je wel een hoop gedoe kunnen schelen, ondanks dat alle zorgverzekeraars verplicht zijn te voldoen aan de zorgstandaard, zal het niet altijd zonder slag of stoot gaan:
https://transvisie.nl/transitie/algemee ... 48d99-d4b6
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekering

Bericht door Anon20230219 »

Josh schreef: 17 nov 2021, 14:01
Lisa1973 schreef: 17 nov 2021, 13:46 Tja ik zit nu een beetje te kijken voor zorg verzekeringen maar ondanks de eis van het VU dat ik een restitutiepolis moet afsluiten lijkt mij dat voor dit komende jaar beetje onzin.
Operaties gaan volgend jaar nog niet plaatsvinden en daarbij is zorg via het VUMC over het algemeen geaccepteerd voor basis zorg of zit ik nu verkeerd?
Het is een heel gepuzzel in elk geval dus ik hoop of iemand mij daarin een goed antwoord kan geven.
Restitutiepolissen zijn naar mijn idee zeer beperkt momenteel. Ik kwam zelf bij FBTO restitutiepolis uit omdat:
- VGZ & United Consumers (ook van VGZ) trans-onvriendelijk zijn
- Menzis, IZA, CZ, Univé hebben geen aparte pagina / duidelijk overzicht van de voorwaarden over transgenderzorg
- Zilveren Kruis meldt iets over dat een medisch adviseur advies wordt gevraagd bij operaties, het is niet duidelijk of deze medische adviseur door de zorgverzekeraar nog eens apart wordt aangesteld of dat ze hiermee het genderteam bedoelen. En als ze het genderteam bedoelen, vind ik het vaag om dit als medisch adviseur te vermelden, dus heb ik geen vertrouwen in.

Wat betreft een zorgverzekering voor VUMC zou je in principe voor de basis zorg (intake, vervolggesprekken) overal terecht kunnen die een contract hebben met VUMC en zou dit inderdaad geen probleem moeten zijn. Maar bij operaties en bijvoorbeeld stem training / logopedie zou een restitutiepolis je wel een hoop gedoe kunnen schelen, ondanks dat alle zorgverzekeraars verplicht zijn te voldoen aan de zorgstandaard, zal het niet altijd zonder slag of stoot gaan:
https://transvisie.nl/transitie/algemee ... 48d99-d4b6
Hmmm tja intake gesprekken zijn geweest en logopedie dat is voor mij afgerond.
ZK heb ik nu maar daar wil ik weg omdat ik nogal veel gedoe heb met de medicatie verstrekking en vergoeding daarvan.
Hun medisch adviseur heeft een ZK petje op en beoordeelt aanvragen ten positieve van het ZK.
Aankomende jaar zie ik het niet zo snel gebeuren dat ik onder het mes zal gaan, mag al blij zijn als ik eindelijk een gesprek zal hebben t.a.v. de operaties.
Voor de FFS heb ik van verzekeraar een goedkeuring gekregen alleen niet via kliniek Velsen.
Aangezien ik geen volledige SRS wil ondergaan zie ik daar niet veel problemen.
Echter hebben we het wel over een verschil van meer dan 168 euro op jaar basis wat ik eigenlijk zou weggooien als er dit jaar weinig te gebeuren staat.
Voor velen een schijntje maar ik vind het toch een aardig bedrag.
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Zorgverzekering

Bericht door Josh »

Lisa1973 schreef: 17 nov 2021, 14:16 Hmmm tja intake gesprekken zijn geweest en logopedie dat is voor mij afgerond.
ZK heb ik nu maar daar wil ik weg omdat ik nogal veel gedoe heb met de medicatie verstrekking en vergoeding daarvan.
Hun medisch adviseur heeft een ZK petje op en beoordeelt aanvragen ten positieve van het ZK.
Aankomende jaar zie ik het niet zo snel gebeuren dat ik onder het mes zal gaan, mag al blij zijn als ik eindelijk een gesprek zal hebben t.a.v. de operaties.
Voor de FFS heb ik van verzekeraar een goedkeuring gekregen alleen niet via kliniek Velsen.
Aangezien ik geen volledige SRS wil ondergaan zie ik daar niet veel problemen.
Echter hebben we het wel over een verschil van meer dan 168 euro op jaar basis wat ik eigenlijk zou weggooien als er dit jaar weinig te gebeuren staat.
Voor velen een schijntje maar ik vind het toch een aardig bedrag.
Uiteindelijk als je zeker weet dat je 2022 geen operaties zal ondergaan zou je nog een jaar kunnen wachten met overstappen of eventueel over kunnen stappen naar een andere basisverzekering met ruime of beperkte zorgkeuze zolang deze wel een contract hebben met VUMC. FFS zou grotendeels / volledig vanuit basisverzekering vergoed moeten worden na goedkeuring. Ik weet niet of goedkeuring krijgen hiervoor makkelijker zou zijn met een restitutiepolis. Lijkt mij dat daar geen verschil in zou moeten zitten in theorie.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Zorgverzekering

Bericht door Ylse »

Lisa1973 schreef: 17 nov 2021, 14:16
Voor de FFS heb ik van verzekeraar een goedkeuring gekregen alleen niet via kliniek Velsen.
Als je een goedkeuring hebt van je huidige zorgverzekering voor de FFS dan kan je er volgens mij van uitgaan dat als je overstapt je de aanvraag opnieuw kan gaan doen. Een nieuwe zorgverzekeraar zal dat niet overnemen lijkt mij. Maar...ik kan me ernstig vergissen.

En met een restitutiepolis voorkom je wel dat je bij moet gaan betalen, ik denk dat je die € 168,- dan snel terugverdient hebt.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Zorgverzekering

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het is sowieso een onverstandige beslissing om geen restitutiepolis te nemen als je een zorgvraag hebt. De Engelsen noemen dat Penny wise Pound foolish.
Irene
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Zorgverzekering

Bericht door stella »

Ylse schreef: 17 nov 2021, 20:37
Lisa1973 schreef: 17 nov 2021, 14:16
Voor de FFS heb ik van verzekeraar een goedkeuring gekregen alleen niet via kliniek Velsen.
Als je een goedkeuring hebt van je huidige zorgverzekering voor de FFS dan kan je er volgens mij van uitgaan dat als je overstapt je de aanvraag opnieuw kan gaan doen. Een nieuwe zorgverzekeraar zal dat niet overnemen lijkt mij. Maar...ik kan me ernstig vergissen.

En met een restitutiepolis voorkom je wel dat je bij moet gaan betalen, ik denk dat je die € 168,- dan snel terugverdient hebt.
Ik weet niet precies of het altijd zo werkt.. maar ik heb mijn machtiging voor FFS via IZA gekregen. Met overstappen naar het zilveren kruis werd die destijds zonder problemen overgenomen. Ik heb wel zeker gemaakt dat ik dat zwart op wit van ze had voor het overstappen.
Plaats reactie