Nieuwe chat! Zie dit topic.

Op welke verzekering overstappen?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Lise »

FBTO = Zilveren Kruis, dus wat dat betreft is er geen verschil.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Josh »

Maar FBTO is een van de weinige die nog een redelijke restitutiepolis bieden en waarvan de informatie op de website over Transgender personen respectvol overkomt (op mij tenminste) en waarbij geen vreemde rode vlaggen te vinden zijn.

Dit in tegenstelling tot Zilveren Kruis & VGZ waar wel nog steeds bizarre teksten op de website te vinden zijn, als het gaat over transgender, ongeacht of deze teksten nu verouderd zijn of niet.
Ze kunnen ook ieder jaar hun polisvoorwaarden en premies veranderen, dus kunnen ze wat mij betreft ook de teksten veranderen als dit inderdaad verouderd is.

Dus naar mijn idee blijft FBTO een goede keuze voor het komende jaar indien je een restitutiepolis nodig hebt.
Als je bij Psytrans zit is dit komende jaar een resitutiepolis wel een vereiste als je de volledige kosten gedekt wilt hebben.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Jayce »

Een restutiepolis vergoed 100% ook al hebben geen zorgcontract met waar jij voor kiest. Zilverenkruis doet dat ook.
Zolang jij gewoon goedkeuring van je behandelaar hebt zullen ze je echt niet weigeren. Bijvoorbeeld voor de mastectomie.
Je betaalt toch niet voor niks zorgkosten. Als jij operatie wilt die door behandelaar niet goedgekeurd word in je traject op dat moment. Dan kan ik de zorgverzekering nog snappen dat ze niet akkoord gaan.
Ik zat destijds in Uz Gent en alles werd daar gewoon vergoed door de Cz. Je moet daar alleen wel zelf deel bijleggen voor de
mastectomie. Maar je heb dan zelf ook keuze waar je operatie wilt hier gekozen voor Mcbloemendaal. Omdat ik graag naar van Loenen wou. En de wachtlijst niet zo lang is als in het ziekenhuis.
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Jayce »

Je zou ook 1 jaar je goedkope gemeente polis kunnen opzeggen.
En dan een restitutie polis kunnen afsluiten.
Je zit er dan wel mee dat je eigen risico ook zelf moet betalen.
Maar dan word operatie teminst vergoed en hoef de operatie niet plaats te vinden in Vu.
Ik zat dus ook met het probleem destijds met de polis.
Omdat ik graag naar Mcbloemendaal wou en in Uz Gent zelf 1000 moest bijleggen voor de operatie.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Frederieke »

Ik heb hard zitten nadenken en uitzoeken en mijn conclusie is dat we als gezin dit jaar nog gewoon bij VGZ blijven, met een restitutiepolis. Ik heb het afgelopen jaar alles vergoed gekregen waar ik om vroeg, ook de ontharing via de transgenderverklaring. Een daarvoor via de aanvullende polis. Mocht ik problemen krijgen dan zal ik het hier met jullie delen, maar eigenlijk ben ik best tevreden.
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Gauloise »

tartangirl schreef: 03 dec 2021, 15:31 Hoi Gauloise, Ik ben verzekert bij de DSW, ik moet hier wel bij vermelden dat ik via dr Meijer en het VUMC de FFS heb laten uitvoeren.
Dr Meijer heeft een brief opgesteld en ik moest mijn snoetje laten zien bij DSW voor een toetsing door 2 exsperts, voelde een beetje als een vleeskeuring.
Ondanks alles heb ik wel alles vergoed gekregen via de DSW.
sucses....bye bye
Hallo, wat aardig dat je mij hier even direct op antwoord, dankjewel! (En bij deze ook bedankt aan alle anderen die hier nog gepost hebben in de tussentijd; ik was even een poosje afwezig maar de tijd begint nu natuurlijk te dringen). Ik heb DSW even heel snel bekeken en wat ze op hun eigen site schrijven, lijkt idd aardig. Van wat ik begrijp is hun verzekering een combinatiepolis en wat ik zo las over mogelijkheden qua betaling - zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om het eigen risico gespreid te betalen - klinkt iig erg positief. Then again... zorgverzekeraars schrijven natuurlijk heel veel moois over zichzelf als de dag genoeg uren heeft.

Over de FFS gesproken, mijn doel was het ook om door Brigitte Meijer geopereerd te worden; enkel mijn borstvergroting en SRS wil ik buiten de VU laten doorvoeren (bij Kanhai dus). Wat je omschrijft omtrent de goedkeuring van de FFS is iig niet helemaal zoals ik het bij VGZ heb meegemaakt; na de standaardprocedure van de fotos op te sturen via Dr. Meijer, werd ik afgewezen en na ook een heroverweging afgewezen te krijgen via de klachtenafhandeling, was het enige dat ze me aanboden om een keer binnen te lopen bij het spreekuur met een van hun medisch experts waar ik eigenlijk al niet meer veel vertrouwen in had. Ook al hadden ze mij daar wel goedgekeurd voor de FFS, bleef ik uiteraard met het probleem zitten dat ze vooralsnog dwars zouden blijven liggen met de SRS in Velsen. Dat had dus betekent dat ik operaties voor minstens nog een jaar had moeten uitstellen waar ik ook niet op zit te wachten. Ik hoop dat ze bij de DSW ietwat meer tegemoetkomend zijn wat dit betreft aangezien ik van de VGZ eigenlijk alleen te horen kreeg dat mijn eigen ervaringen in het dagelijks leven van niet passabel zijn vrijwel niets ertoe deden en geen geldig argument zijn. Nu gaat het in mijn geval ook niet om een volledige FFS; in overleg met Dr. Meijer kwamen we uit op een neus- en kincorrectie, de adamsappelreductie en een kleine liplift aangezien de rest van mijn gezicht idd niet dusdanig "mannelijk" eruit ziet dat aanpassingen daarbij per se nodig zouden zijn.

Na hier even de nieuwe antwoorden te hebben gelezen, sta ik nu dus eigenlijk op het punt om te kiezen tussen DSW en FBTO. Mijn excuses voor deze lap tekst die ook een beetje off-topic meanderde, maar zoals sommigen van jullie je misschien kunnen voorstellen zit ik enigszins met de handen in het haar en kunnen mensen van buitenaf mij ook weinig helpen in mijn keus en sta ik er redelijk alleen voor. Natuurlijk maak ik mij daarnaast - zoals velen anderen waarschijnlijk ook - enorme zorgen over wat de zorg in zijn algeheel gaat doen het komende jaar met de situatie waar we met zijn allen inzitten. Ik kan ook erg goed begrijpen dat er zat dingen zijn die momenteel veel belangrijker zijn en hoger op het prioriteitenlijstje staan dan mij even een vrouwelijk koppie en een hooha onder de kerstboom te leggen, maar na bijna vier jaar transitie wil ik dit hoofdstuk toch graag een keer tot een eind brengen en iets doen wat mij psychisch weer een heel stuk op weg zou helpen.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Frederieke »

Ik las gisteren toevallig het artikel op https://lvvp.info/nieuwsbrief/hoe-zit-r ... olis-2022/. Ziet er niet zo goed uit. Dit lijkt het einde van de restitutiepolis zoals we die kennen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Anon20230219 »

Mijn ervaring met de aanvullende verzekering is sinds dit jaar erg negatief geworden.
Echtgenote moest na 5 jaar een nieuw gebit en normaal kreeg ze dit volledig vergoed maar moest nu een behoorlijk deel alsnog betalen.
Ook de Fysio was terug geschroefd van 15 naar 8 behandelingen en dat gold ook voor de diëtiste.
Ben nu gewoon naar DSW gegaan en bij de echtgenote hebben we de aanvullende verzekering stop gezet.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Op welke verzekering overstappen?

Bericht door Brownie »

Frederieke schreef: 24 dec 2021, 11:54 Ik las gisteren toevallig het artikel op https://lvvp.info/nieuwsbrief/hoe-zit-r ... olis-2022/. Ziet er niet zo goed uit. Dit lijkt het einde van de restitutiepolis zoals we die kennen.
zie ook hier: viewtopic.php?p=177373#p177373