welke stappen nemen

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Plaats reactie
Lisselei
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022, 09:01
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

welke stappen nemen

Bericht door Lisselei »

Hallo,

Zoals ik al in mijn introductie heb vertelt, heeft onze zoon in december vertelt dat hij het gevoel heeft in een verkeerd lichaam te zitten en dat hij graag vrouw wil zijn.
Wij willen hem van alle kanten steunen en helpen om dit werkelijk te maken zodat hij gelukkig wordt zoals hij vroeger was.
Hij is op dit moment erg terug getrokken. Gaat nooit op stap behalve af en toe naar paintball toe. Hij is heel stil en heeft heel veel moeite om over zijn gevoelens te praten. Dit heeft hij altijd al gehad, maar is de laatste jaren erger geworden.
Nu heeft hij de eerste stap gedaan en het aan ons vertelt. De tweede stap was dat hij vrouwen kleren uitgezocht heeft (1 setje) en ik die voor hem gekocht heb. En dat heeft hij aangedaan en ik heb make up bij hem op gedaan. Hierin voelde hij zich prettig.
Alleen kan hij dit nog niet echt in huis altijd aan doen, want zijn zusje (15 jaar) weet nog niet dat hij transgender is en zijn kleine broertje (7 jaar ) ook nog niet. Zijn zusje hebben we het nog niet vertelt omdat zij nu tentamen week heeft en deze week jarig is. dus hebben wij afgesproken dat wij dat het weekend van 4 februari vertellen dan heeft zij het weekend om aan het idee te wennen voordat ze weer naar school moet.
Zijn kleine broertje wacht wij nog mee, want als die het weet dan weet het hele dorp het en dat wil Kevin nog niet.
Kevin is al bij de huisarts geweest en heeft op 7 januari een doorverwijzing gekregen naar de genderpoli van Lentis. Jammer genoeg is dit fout gegaan en na een week had ik erheen gebeld en bleek zijn gegevens niet bij hun binnen gekomen te zijn. Dus de huisarts heeft opnieuw de verwijzing gestuurd. Vandaag had ik gebeld en nu hebben ze zijn gegevens wel binnen.
Er worden nu formulieren opgestuurd die hij moet invullen en dan terug moet sturen en dan komt hij pas op de wachtlijst die 12 maanden duurt. Ik heb gevraagd wat wij in die tussentijd kunnen doen om het voor Kevin makkelijker te maken, maar daar kreeg ik als antwoord op dat we dat maar met de huisarts moesten bespreken.
Ook had ik gevraagd omdat hij nu bij de genderpoli van Jonx is aangemeld en dat normaal tot 18 jaar is of Kevin niet beter naar het UMCG doorgestuurd kon worden. Kevin wordt namelijk op 5 april 18 jaar. Maar dat hoefde niet. Zij kunnen dit ook wel zeiden zij.

Nu is mijn vraag Wat kunnen wij in die tussentijd doen met Kevin, want hij vind dit zelf ook erg moeilijk en weet niet welke stappen hij al kan nemen om zich prettiger te kunnen gaan voelen?

Graag hoor ik jullie tips.

Groetjes LIsenka
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: welke stappen nemen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Laat hem in zijn eigen tempo wennen aan zijn nieuwe rol. Wat je ook alvast kan doen met een verwijzing van de huisarts beginnen met logopedie, als hij daar aan toe is. Eigenlijk is het relatief eenvoudig, jullie bepalen samen het tempo en wat wel en wat niet een brug te ver is.
Irene
Lisselei
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022, 09:01
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: welke stappen nemen

Bericht door Lisselei »

Bedankt voor je tip.
Hij wil ook wel verder, alleen weet hij zelf niet hoe. En aangezien wij ook nog niet heel veel weten van transgender weten wij ook niet zo goed hoe en wat. Ik heb het boekje hoera een mensje gekocht en ben ik nu aan het lezen. En ben echt geschrokken hoeveel overeenkomsten er met hem zijn. En dan voel ik mij ook best wel schuldig dat wij het niet eerder door hebben gehad. Maar wij willen hem zo goed mogelijk begeleiden en helpen. En dat accepteert hij ook. Maar omdat hij al zoveel moeite heeft om over zijn gevoelens te praten vind hij het ook moeilijk om stappen te zetten en als ik dan met hem praat dan komt er af en toe wel wat uit. Maar omdat hij zelf ook niet weet wat hij nu al kan doen zolang hij op de wachtlijst staat vind hij het ook moeilijk om nu al stappen te zetten. Maar alleen maar wachten tot hij aan de beurt is daar wordt hij alleen maar meer somber van. want dat merken wij nu al. vooral omdat hij hier al vanaf zijn 10e jaar ongeveer mee loopt.
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: welke stappen nemen

Bericht door Marije »

Ik denk dat het hoe dan ook begint met ervoor zorgen dat iedereen in het gezin het weet. Tot die tijd denk ik dat de communicatie niet veel anders zal zijn. Toen ik samen met mijn vrouw vorig jaar mijn nieuws vertelde aan mijn kinderen hebben we het bijna 1-voor-1 gedaan door het in de eerste week van de zomervakantie te vertellen. We hebben het eerst mijn oudste dochter verteld op maandag. Op dinsdag samen met haar vriend uit eten geweest en het hun samen verteld. Op donderdag aan mijn middelste dochter en jongste zoon. Die groeien op als halve tweeling en doen alles samen. Vervolgens op vrijdag aan mijn oudste zoon.

Helaas kun je niet naar de bieb voor een korte handleiding.

Je kunt wellicht samen gaan nadenken over een nieuwe naam. Het zal vrij snel gaan dat ze zich niet meer prettig gaat voelen bij die oude naam.

Ik zag dat de wachtlijst bij Jonx 365 dagen is. Ik zou absoluut proberen bij Psytrans op de lijst te komen. Ik heb vandaag mijn diagnose gekregen en dat is 4 maand en 24 dagen nadat ik me had ingeschreven op 1 september vorig jaar. Momenteel is mij geen andere praktijk die zo snel werkt bekend.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: welke stappen nemen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je hoeft je in elk geval niet schuldig te voelen dat je het niet eerder door heb gehad. Ten eerste is het niet het eerste waar je aan denkt en bovendien is de gemiddelde trans uitstekend in staat om te doen alsof.
Irene
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: welke stappen nemen

Bericht door Lise »

Is het misschien een idee om alvast je kind naar een vrijgevestigde psycholoog te laten gaan, terwijl jullie wachten op een genderpoli? Die wachttijden zijn over het algemeen veel korter en hoewel zij geen "medisch traject" kunnen aanbieden, kunnen ze wel flink wat voor-werk doen. Zeker als je kind het erg lastig vindt hierover te praten met anderen lijkt dat me nuttig als je toch aan het wachten bent.
Lisselei
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022, 09:01
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: welke stappen nemen

Bericht door Lisselei »

Klopt, ik ben ook al bij verschillende praktijken aan het informeren, maar tot nu toe hebben alle psychologen praktijken die ervaring hebben met transgender een aanmelding stop. Maar we houden het in de gaten en zodra het kan gaan wij ons zeker daar aanmelden zodat hij in ieder geval kan praten en alvast zichzelf beetje bij beetje kan vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A025G met Tapatalk

Timo3
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2019, 15:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Re: welke stappen nemen

Bericht door Timo3 »

Ik weet niet waar jullie wonen, maar bij mij had Youz Gorinchem alvast de diagnose genderdysforie gesteld. Hierdoor kom ik na de wachttijd sneller door het traject heen bij genderteam Zuid.
Lisselei
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jan 2022, 09:01
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: welke stappen nemen

Bericht door Lisselei »

Super dat scheelt dan inderdaad. Wij wonen in Friesland en de meeste genderteams zitten in Groningen of assen. Dus we blijven hopen dat er snel een plekje vrij komt zodat hij aangemeld kan worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A025G met Tapatalk

Plaats reactie