Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door _sanne_ »

Serena schreef: 21 mei 2022, 02:04 Ik denk dat voor een deel van de transvrouwen de theorie van Blanchard wel van toepassing is. Ik kwam een paar weken terug op een twitter van "Transwidows" terecht en dan lees daarin wel heel erg het fetisheren van vrouwelijke stereotypes in de verhalen van vrouwen wiens man zich als trans ging identificeren.
Ik denk dat mensen die zichzelf omschrijven als “trans widow(er)” en daarmee naar social media trekken niet de meest unbiased source zijn. Maar ik ben ook niet blind. De kniekousen-kattenoren-lolita’s van 40+ kan ik ook moeilijk serieus nemen, net zomin als de huppel-skirt-go-spinny crowd. Maar ik zie dat dus als overcompensatie. Ik denk niet dat mensen dat lang vol houden. Opeens mag het allemaal en moet het to-the-max. En natuurlijk, er zijn ook gewoon nog de sissy boys en de forced feminization fetishists…. Maar dat zijn doorgaans gewoon cis mannen…
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door _sanne_ »

Serena schreef: 21 mei 2022, 02:04 De vraag is of er echt zo'n dichotomy bestaat tussen HTST en AGP. Ik denk het niet, maar ik struggle er wel mee.
En de vraag is of autogynephilia perse een seksuele component moet hebben. Kan "van jezelf houden als vrouw" niet losstaan van seks? Voor het grootste deel van de biologische vrouwen geldt denk ik dat ze van zichzelf houden als vrouw. Dan zou elke vorm van zelfverkerdheid in biologische vrouwen autogynephilia zijn.
Ja, maar daar heb je meteen de kern; óf een hoop cis vrouwen hebben óók AGP, óf AGP is geen diagnose die van toepassing is op “alle trans vrouwen met een relatief normale jeugd die pas op latere leeftijd ontdekken dat ze transgender zijn en in transitie gaan”.
En die seksuele component móét erin, want dat was het doel van Blanchard; transgender vrouwen opsplitsen in verwarde homo’s en fetishists.
Van Wikipedia:
Blanchard coined the term "autogynephilia" to describe trans women with an erotic desire "to be women," and hypothesized that all gender dysphoria experienced by this group is of two types: "homosexual" gender dysphoria and "non-homosexual" gender dysphoria. Blanchard defined the former as being present in transsexuals attracted to men, while he defined the latter as being present in transsexuals attracted to the idea of themselves as women.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Lise »

Alle transgenders op een hoop gooien en daar dan een theorie op loslaten is natuurlijk sowieso gevaarlijk. We hebben met zijn allen een gemeenschappelijk symptoom, de genderdysforie, maar wat dat dan betekent en hoe dat ontstaan is loopt behoorlijk uiteen. Ik lees in de introducties op dit forum soms totaal verschillende verlangens (en totaal andere definities van de kern van wat, bijvoorbeeld, vrouwelijkheid is) dan ik zelf ervaar. Echt dag en nacht verschillend.
Ook totaal verschillende levensverhalen, van zware jeugdtrauma's met veel GGZ tot iemand zonder veel voorgeschiedenis bij wie het op latere leeftijd opeens klikt. Kan je deze groep echt als één geheel analyseren (of differentiëren op alleen maar zoiets triviaals en soms fluide als seksuele voorkeur). En is er nou echt bij deze personen, in hun hersenen, in de nature vs nurture-discussie, op allerlei fronten, hetzelfde aan de hand? Misschien wel hoor, ik weet het ook niet, maar het lijkt me niet zo voor de hand liggen.

En los daarvan:
Serena schreef: 21 mei 2022, 02:04 Voor het grootste deel van de biologische vrouwen geldt denk ik dat ze van zichzelf houden als vrouw. Dan zou elke vorm van zelfverkerdheid in biologische vrouwen autogynephilia zijn.
Dit is natuurlijk precies wat er mis is met Blanchard. Een mentaal gezonde cis die lekker in zijn/haar vel zit zonder zelfhaat zou met vlag en wimpel slagen voor Blanchard's test, maar als een transgender ervoor slaagt is het een fetisjist. Dat is natuurlijk raar. Maar goed, dat is het al twintig jaar en toch blijft het terugkomen. Ik ben niet voor doodzwijgen, maar als er iets toxic is voor iemand die twijfelt over zijn/haar gender is het wel al googelend bij Blanchard uitkomen. Dat kost je zo vijftien extra jaren in de kast.
Emma Andrea
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2022, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Emma Andrea »

Dat ik op vrouwen val, is één van de redenen geweest waarom ik het al die jaren voor mijzelf heb ontkend. Eigenlijk is daar een soort parallel te trekken met lesbische cis-vrouwen: "Val ik op haar of wil ik haar zijn?" Wat ik hier ook heb gelezen en waar ik mij ook in herken, is dat ik mij al heel lang homoseksueel heb gevoeld. Maar dat was gek, want ik val op vrouwen. Ik heb zelfs wel eens mensen gehad (mijn moeder en een goede vriend) die vroegen of ik wellicht homoseksueel was. Maar nee hoor, want ik val op vrouwen! :lol:
SanneCW schreef: 21 mei 2022, 02:57Om mezelf maar tot standaard te bombarderen; in mijn eerste therapiesessie voor mijn genderdysforie was ik er in al mijn naïeviteit van overtuigd dat het hele sociale aspect me niet kon schelen. Ik had toch al afscheid genomen van de wereld. Maar dat lichaam moest nog steeds gefikst worden. Het maakte me niet uit hoe de wereld me zag en behandelde, dat lichaam klopte gewoon niet, had nooit geklopt en het werd alleen maar erger.
Dat is interessant! Voor mij is dat ook deels herkenbaar. Ik vond altijd wel dat vrouwen bijvoorbeeld mooiere kleding hebben, maar ik probeerde altijd kleding van de herenafdeling uit te zoeken waar ik mij het meest prettig in voelde. En nu nog, het maakt mij allemaal niet zo uit of mensen mij een hij of een zij noemen. Het gaat mij ook meer om mijn lichaam. Of probeer ik ook net zo'n sociale schil nog op te houden? :whistle:
Helena Bewonder
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2022, 17:24
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: België

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Helena Bewonder »

Duidelijk een gevoelige snaar 😀 als ik door de berichten ga. Ikzelf ben aanhanger van ruime paraplu termen zoals transgender. Voor mij alles wat niet cis is. En labels daaronder zijn nuttig maar uiteindelijk is iedereen gelukkig uniek. Ik gebruik voor mezelf vaak de omschrijving van een transgender lesbienne die nog in de kast zit. Ik wist al rond mijn 5 jaar dat ik anders was en liever een meisje wou zijn. Tijdens puberteit bleek ik op meisjes te vallen en niet op jongens. En een aantal decennia later zit ik nog steeds in de kast. De weg van gevoelens onderdrukken en doen wat de maatschappij verwacht naar volle zelfontplooiing is een levenswerk voor mij, waarschijnlijk raakt dat nooit volledig af in mijn geval. Maar ik geniet van elke stap vooruit.
Misschien niet volledig on topic gebleven ☺️.
Groetjes Helena
Gebruikersavatar
Geke76
Berichten: 543
Lid geworden op: 02 nov 2021, 20:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Geke76 »

Helena Bewonder schreef: 13 jun 2022, 20:32 Duidelijk een gevoelige snaar 😀 als ik door de berichten ga. Ikzelf ben aanhanger van ruime paraplu termen zoals transgender. Voor mij alles wat niet cis is. En labels daaronder zijn nuttig maar uiteindelijk is iedereen gelukkig uniek. Ik gebruik voor mezelf vaak de omschrijving van een transgender lesbienne die nog in de kast zit. Ik wist al rond mijn 5 jaar dat ik anders was en liever een meisje wou zijn. Tijdens puberteit bleek ik op meisjes te vallen en niet op jongens. En een aantal decennia later zit ik nog steeds in de kast. De weg van gevoelens onderdrukken en doen wat de maatschappij verwacht naar volle zelfontplooiing is een levenswerk voor mij, waarschijnlijk raakt dat nooit volledig af in mijn geval. Maar ik geniet van elke stap vooruit.
Misschien niet volledig on topic gebleven ☺️.
Groetjes Helena
Deels wel hoor! :D

Gr. Geke

Ps. Ik was/ben gewoon benieuwd hoe andere transvrouwen het ervaren als zij op vrouwen vallen. En of dat altijd zo is geweest. Meer niet, maar het heeft behoorlijk de snaren geraakt en daarmee is dit topic enigszins afgedwaald van mijn vraag m.i.... :shifty:
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:
Helena Bewonder
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2022, 17:24
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: België

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Helena Bewonder »

Dan even terug komen naar je kern vragen he😉Ik ervaar het als normaal, of het altijd zo geweest is? Ik dacht met mijn heel onvolledige informatie als tiener: ik voel me meer een meisje dan een jongen, dus zal ik wel op jongens gaan vallen zoals ze dat in de documentaires die ik gezien had had gezien, maar dat bleek dus bij mij niet te kloppen. Ik zag er een extra reden in om mezelf wijs te maken dat ik dat gekke idee om een meisje te willen zijn maar moest onderdrukken.
Gelukkig weet ik nu beter dan dat.
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Yvonne »

Dat klinkt heel herkenbaar.
100% Myself 🌈 👩‍❤️‍👩💜
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door tartangirl »

De vraag bij mij was ook nooit die van waar val ik op...dat wist ik en dat is ook nooit verandert.
Ik denk dat door mijn eigen ontdekingtocht naar mijn ware ik er wel sprake was van een bepaalde troebele periode, waarin de transitie het zogenaamde hoofddoel was en mijn sexuele voorkeur daarbij even op een zijspoor is geraakt.
Maar dat is al lang weer voorbij en ben ik als een TGV mijn nwe lesbische avontuur aangegaan.....
Danielle1987
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2021, 05:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid Holland

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Danielle1987 »

Mio schreef: 12 jun 2022, 17:31 Dat ik op vrouwen val, is één van de redenen geweest waarom ik het al die jaren voor mijzelf heb ontkend. Eigenlijk is daar een soort parallel te trekken met lesbische cis-vrouwen: "Val ik op haar of wil ik haar zijn?"
Precies dit is voor mij een grote bron van verwarring.
In mijn pubertijd waren alle meiden interessant en konden jongens me eigenlijk niet intresseren, ook vriendschappelijk niet.
Ik had veel liever "vriendinnen" gehad dan "vrienden" echter heb ik altijd een sexuele spanning gevoeld naar vrouwen en dat stond vriendschappen enorm in de weg. Ik vraag me wel eens af hoe dit is voor lesbische vrouwen. Is het onderscheid tussen een vriendschap en een liefdes relatie altijd duidelijk of is die sexuele spanning toch vaak aanwezig?
Het leven gaat misschien wel over rozen maar vergeet de doornen niet, en als je pech hebt staan ze in een veld brandnetels.