"21 december 2012 -
De Tweede Kamer stemde donderdagnacht tegen een voorstel van D66-Kamerlid Pia Dijkstra om de behandeling van secundaire geslachtskenmerken voor transgenders weer te vergoeden. COC Nederland reageert teleurgesteld.
Alleen 50PLUS, GroenLinks en de Partij voor de Dieren stemden donderdag voor het D66-voorstel. VVD, PvdA, CDA en SP – partijen die op COC’s verkiezingswebsite GayVote.nl nog aangaven vóór vergoeding te zijn, stemden nu tegen."
Mellaney schreef:
Alleen 50PLUS, GroenLinks en de Partij voor de Dieren stemden donderdag voor het D66-voorstel. VVD, PvdA, CDA en SP – partijen die op COC’s verkiezingswebsite GayVote.nl nog aangaven vóór vergoeding te zijn, stemden nu tegen."
Zo zie je maar weer, dat veel politieke partijen van leugens aan elkaar hangen,...
Uit het verslag van de Tweede Kamer blijkt helaas niet waarom er tegen gestemd is. Het voorstel kwam neer op het instellen van een transgenderfonds van 250.000 euro. Bij het ministerie kon dan een aanvraag voor vergoeding worden ingediend. Dat geld zou dan worden weggehaald van het budget voor de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Amber schreef:Die zaken worden nu toch uit aanvuolgens mij moesten zorgverzekeraars t toch vergoeden vanuit t DMS-IV oid?
Deze motie ging over het vergoeden van kosten voor secundaire geslachtskenmerken. Vrij vertaald, die kenmerken die nog niet bij de geboorte aanwezig zijn en zich pas ontwikkelen in de puberteit. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld een borstvergroting nu niet vergoed hoeft te worden (maar het mag natuurlijk wel en misschien dat er verzekeraars zijn die dat ook doen ).
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!
Mijn verzekering (Menzis) deed helemaal niet moeilijk na een verwijzing van de Gendermoeder van het UMCG. Alles wordt vergoed wat mijn ontharing en beharing betreft.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Jannet V schreef:Mijn verzekering (Menzis) deed helemaal niet moeilijk na een verwijzing van de Gendermoeder van het UMCG. Alles wordt vergoed wat mijn ontharing en beharing betreft.
Ontharen is volgens het College Van Zorgverzekeraars een 'te verzekeren prestatie', althans als het betreft het perineo-scrotaal/vaginaal gebied of het gezicht en/of hals, en staat los van het verhaal over secundaire geslachtskenmerken. Ook Menzis vergoedt alleen de plastische chirurgie van de primaire geslachtskenmerken bij vastgestelde transseksualiteit (artikel B27 algemene verzekeringsvoorwaarden)
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!