X in paspoort

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

Theunix schreef: 05 jul 2022, 21:55 Een positieve update van mij kant:

Rechter heeft uitspraak gedaan en alles wat ik heb gevraagd is goedgekeurd🥳🥳

Mijn voornaam word nu veranderd en ik krijg een X in mijn paspoort🎊🎊

Vanwege het feit dat beiden partijen in hoger beroep mogen gaan, moet ik nog wel 3 maanden wachten.

Maar feest :)
Gefeliciteerd!
Nu niet per ongeluk tegen jezelf in beroep gaan :lol:
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

Nu moet ik hier weer posten, ik heb zojuist bericht gekregen dat er voor mijn zaak ook uitspraak is gedaan.
Ik krijg ook een X in mijn paspoort! :D
Ik moet nu ook 3 maand wachten.
Ik ben de eerste die door de rechtbank in Leeuwarden een X krijgt.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: X in paspoort

Bericht door Emma »

Gefeliciteerd @Theunix en @Roland !
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: X in paspoort

Bericht door Emma »

Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

Mijn (uitspraak)rechtspraak staat inmiddels ook online.
Klavertje2
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jul 2022, 11:52
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: X in paspoort

Bericht door Klavertje2 »

Hey, ik zou graag een X in mijn documenten willen zetten, maar zit met wat vragen en twijfels. Ik hoop dat hier misschien mensen zijn die er meer over weten. Ik heb trouwens een tijdje geleden als bezoeker dit hele draadje doorgelezen, maar het kan zijn dat ik toch nog een vraag stel die hier al besproken is maar ik ben vergeten.
  • Is het zo dat als je een X in je paspoort/geboorteakte krijgt, instanties zoals de overheid en gemeente je neutraal (dus zonder meneer/mevrouw) aanspreken in emails en brieven? Of kan dat nog niet met hun systeem?
  • Hoe werkt het doorgeven van de wijziging aan de huisarts, school/werk, etc.? Is dat veel gedoe of valt het mee?
  • En wat als je op een formulier (vooral online en bij belangrijke dingen) alleen man of vrouw aan kan vinken? Wat doe je dan?
Ik heb nog meer vragen maar voor nu laat ik het even hier bij.
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: X in paspoort

Bericht door Theunix »

Klavertje2 schreef: 14 aug 2022, 16:38
  • Is het zo dat als je een X in je paspoort/geboorteakte krijgt, instanties zoals de overheid en gemeente je neutraal (dus zonder meneer/mevrouw) aanspreken in emails en brieven? Of kan dat nog niet met hun systeem?
Dat is erg van de instantie afhankelijk. Ik ken gemeentes die nog de aanhef Hr./Mw. gebruiken, maar ook gemeentes die daar helemaal meegestopt zijn. Je kan er altijd naar informeren.
Klavertje2 schreef: 14 aug 2022, 16:38
  • Hoe werkt het doorgeven van de wijziging aan de huisarts, school/werk, etc.? Is dat veel gedoe of valt het mee?
Overheid instanties en dergelijke krijgen dit meestal automatisch door. Echter duurt het meestal lang. Het makelijkste is om kop koffie te pakken en een lijstje te maken met instanties die bijvoorbeeld een legitimatie plicht hebben (Bank, Verzekeraars etc). Dan een standaard mailtje maken met dat je paspoort is aangepast en hoe je in het systeem wilt komen te staan. Het is even werk en vergt wat geduld. Niet alles is in 1 dag ovegezet. ;) (at least this is my plan :lol: )
Klavertje2 schreef: 14 aug 2022, 16:38
  • En wat als je op een formulier (vooral online en bij belangrijke dingen) alleen man of vrouw aan kan vinken? Wat doe je dan?
Lastig, is hoe je er zelf instaat. Het is sowieso jammer dat in deze tijd "een systeem het niet aan kan". Hallo, we leven in de 21e eeuw.... Maar goed, zelf doe ik altijd waar ik zin in heb. Soms om een beetje om te fucken, maar ik stuur meestal een mailjte na met "hallo, waarom kan dit niet". 99% kijken letten ze toch niet op het geslacht. Met echte belanrijke instelling doe ik op dit moment nog wat op mijn paspoort staat (krijg in nov. pas mijn nieuwe).
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: X in paspoort

Bericht door _sanne_ »

Theunix schreef: 18 aug 2022, 12:47 Het is sowieso jammer dat in deze tijd "een systeem het niet aan kan". Hallo, we leven in de 21e eeuw....
Och IT systemen is nog zo enorm waar de ontwikkelaar/opdrachtgever wel en niet mee bekend is… Ik heb een achternaam met 2 letters en er zijn genoeg systemen die zeggen dat achternamen altijd minstens 3 letters hebben. Mijn vriendin heeft een accent aigu in haar naam; niets schokkends. Maar ook dat vinden meer dan genoeg systemen ongeldig. Om nog maar te zwijgen van de ı, de ş, de ç etc etc. En dat zijn alleen maar letters!

Het grote aantal systemen dat ook allemaal enorm graag een geslacht willen weten terwijl dat echt 0,0 invloed op de relatie heeft….

Anyway, blijf vooral al die organisaties en bedrijven mailtjes sturen dat hun systemen duf zijn. Ooit leren ze het 😉

ik wordt betaald om IT systemen te ontwikkelen 😁
Klavertje2
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jul 2022, 11:52
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: X in paspoort

Bericht door Klavertje2 »

Bedankt voor je antwoorden @Theunix!

En ja, de systemen schieten best wel tekort. :/ Ik heb al naar een paar bedrijven mailtjes gestuurd erover, maar ik vrees dat het nog even gaat duren voordat er iets gaat veranderen. Ik hoop dat met een X ze zich misschien iets meer gedwongen gaan voelen iets te doen (en anders heb ik mijn best gedaan).

Ik heb in ieder geval nog twee vragen, misschien weet iemand hier antwoord op:
  • Ik lees op de site van advocaat Kim Smienk (die in de eerste post gelinkt staat) iets over subsidies, maar hoe zit het als je meerderjarig bent maar nog bij je ouders woont, studeert en geen bijbaan hebt/kan hebben (vanwege autisme enzo)? Gelden die subsidieregels dan gewoon voor het inkomen van je ouders of zijn daar andere regels voor? Ik weet namelijk niet of dit iets is waar ze (veel) voor zouden willen (mee)betalen (als ik het ze al durf te vragen).
  • Misschien een vage vraag, maar het liefst zou ik eigenlijk niet uit de kast komen met mijn gender voor mijn grootouders (ik verwacht namelijk niet echt begrip) en ik vraag me af of zij toch op de een of andere manier achter de gegevenswijziging gaan komen zonder dat wij het ze vertellen. Of is het zo iets kleins, dat zal nooit ter sprake komen met ze? Ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen, sorry. xD Ik begrijp het als niemand hier antwoord op weet.
Het liefst zou ik al een kennismakingsgesprek hebben met advocaat Kim, maar heb de komende tijd al veel afspraken gepland staan en vind het toch nog wel eng ofzo omdat ik niet zo goed weet hoe mijn ouders hier achter staan.
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: X in paspoort

Bericht door Roland »

Oke, even een update van mij, volgende week donderdag kan ik mijn nieuwe ID kaart halen bij de gemeente met een X :dance:
Maar ik zat even op verschillende instellingen in te loggen, en bijna nergens zie ik geslacht staan..oke so far good.
Maar bij RDW zie ik dat mijn rijbewijs ongeldig is uhmm :fpalm: Ik heb dus geen naamswijziging gedaan.
Op het rijbewijs staat geen geslacht...pff word maandag bellen.

Weet iemand nog meer waar ik aan denken moet, welke instanties ik moet doorgeven etc.
Plaats reactie