Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Marijntje »

AnneCeleste schreef: 07 sep 2022, 16:42 Het is zo ver, Zilveren Kruis weigert bij mij ook verder te vergoeden:

Wat een gruwel. Ik vrees dat me dit ook staat te wachten. Ik zit bij ONVZ.
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door AnneCeleste »

Ik heb een klacht ingediend bij ZK en daarop een reactie gehad.

Het grootste ding is dat ze zich aan de richtlijn houden om de bij de eerste drie machtigingsaanvragen niet zo moeilijk te doen, en dat ze daarna pas echt gaan kijken of het nog nodig is. En dan heb je dus de kans dat iemand besluit dat je geen behandelingen meer nodig hebt.

Dingen als 'verminking', 'passabiliteitsprobleem', 'schrikeffect', etc, zijn allemaal erg lastig om te beargumenteren, maar op het moment ook het enige argument dat we hebben waardoor we het überhaupt vergoed krijgen. Het beste zou zijn om de regels aan te passen door een nieuw besluit vanuit het Zorginstituut Nederland. Maar ja, succes daarmee.

Voorlopig ga ik op 1 januari wisselen van verzekeraar (naar eentje die niet onder Achmea valt), en daar doen alsof mijn neus bloed en lekker opnieuw beginnen met een 'eerste' machtigingsaanvraag. Hopelijk is het dan na 3 behandelingen klaar, en anders zijn er nog wel meer verzekeraars.
Frederieke
Berichten: 829
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Frederieke »

Hebben ze dat zo geschreven? Dat ze na drie aanvragen pas serieus gaan kijken of verdere ontharing nog nodig is?
Dat is op zich wel interessante informatie voor huidtherapeuten; dan kunnen die dus het beste de eerste drie aanvragen 'ruim' insteken.

Wat je in de tweede alinea schrijft, klopt. Sterker nog, volgens mij is het niet te beargumenteren; waarschijnlijk is je enige kans daadwerkelijk fysiek langskomen en het door hen ter plaatse te laten beoordelen.

En bij deze alvast sterkte bij je nieuwe verzekeraar...
Gebruikersavatar
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door AnneCeleste »

Frederieke schreef: 19 sep 2022, 16:25 Hebben ze dat zo geschreven? Dat ze na drie aanvragen pas serieus gaan kijken of verdere ontharing nog nodig is?
Dat is op zich wel interessante informatie voor huidtherapeuten; dan kunnen die dus het beste de eerste drie aanvragen 'ruim' insteken.
Ze hadden gebeld, maar: yup!

Er is kennelijk ook een "limiet" van iets van €7000, dat is 4 maximale machtigingen. Ik heb van ZK tot nu toe €9800 aan behandelingen betaald gekregen.
Emma Andrea
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2022, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Emma Andrea »

Aangezien ik binnenkort weer voor een nieuwe zorgverzekering kan kijken, heb ik alvast wat zoekwerk gedaan. Ik zie dat er een aantal voorwaarden zijn om kans te maken op vergoeding van gelaatsontharing door de zorgverzekering. Mijn huidige zorgverzekering (Univé met aanvullend Goed) vergoed tot €300.
  • Is voor een doorverwijzing een diagnose genderdysforie nodig? (en dus via een organisatie als VUMC, Psytrans, De Vaart, etc.)
  • Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik zie in deze draad dat zorgverzekeraars soms moeilijk kunnen doen ...
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ja die doorverwijzing is noodzakelijk, die aanvullende verzekering en die 300 euro zijn niet van toepassing. BIj een verwijzing gaat het uit de basis en is het gelukkig veel meer dan 300 euro (want daar kan je echt niet veel mee)
Irene
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Brownie »

Of overstappen op een verzekeraar die niet met machtiging voor deze behandeling werkt. Dan mogen ze niet 'zorginhoudelijk' controleren en moeten ze vertrouwen op het oordeel van behandelaar.
Emma Andrea
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2022, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Emma Andrea »

Ah, dat kan natuurlijk ook. Bedankt voor de suggestie, dat ga ik uitzoeken.
Gebruikersavatar
Marijntje
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2017, 23:32
Gender: Trans MtF

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Marijntje »

Emma Andrea schreef: 04 okt 2022, 11:12 Ah, dat kan natuurlijk ook. Bedankt voor de suggestie, dat ga ik uitzoeken.
Laat het hier weten als je verder komt, svp :-)
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Zorgwekkend standpunt gelaatsontharing ASR

Bericht door Ylse »

Ondertussen een nieuwe aanvraag ingediend bij De Friesland voor gelaatsontharing.

Men wil extra informatie en wel waarom de huidtherapeut aangeeft waarom er tot nu toe onvoldoende resultaat is geboekt en waarom er sprake zou zijn van een uitzondering en waarom er continuering van ontharing nog zinvol zou zijn. Men wil weten hoeveel sessies er nog nodig zouden zijn om het gewenste resultaat te bereiken en ze willen foto's van direct na scheren en na 24 uur na scheren.

Ik heb de huidtherapeut de gegevens meegegeven en ze moeten dit maar oplossen. Zo niet is het of een advocaat inschakelen of een andere zorgverzekeraar nemen voor komend jaar.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France