Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gezond lichaam

Gevoelens die je met de wereld deelt
Demitri
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 okt 2022, 16:13
Gender: Trans FtM

Gezond lichaam

Bericht door Demitri »

Hallo ieder,

Ik zit nog erg in de twijfel fase, daarom deel ik graag een van de vele dingen waar ik over nadenk. Gezien ik een echte denker ben zit ik mezelf nogal eens in de weg.

Mijn lichaam is vrouw, maar voor mezelf vind ik steeds meer aanwijzigingen dat ik dit vanbinnen niet ben.
Ik heb geluk met mijn kleine borsten, mijn lengte, een minder vrouwlijk figuur van nature en vrij veel haar. Ik heb alleen een zogenoemde baby face zou ik zeggen. Hah!

Het idee van het mogelijk verkrijgen van een meer mannelijke uitstraling via hormonen brengt een gevoel van enthousiaste met zich mee. Het idee dat dit gewoon kan.
Maar dan komt het schuld gevoel.
Mijn lichaam is gezond. Ik ben op het oog van anderen mooi. Ik waardeer mijn lichaam, omdat zo veel andere mensen niet de luxe van een goed werkend lichaam hebben. Het voelt alsof ik mijn lichaam zou verraden als ik er aan zou gaan sleutelen of het veranderen. En toch verlang ik erg om er zo uit te zien zoals ik mij vanbinnen voel.
Tevens ben ik bang voor eventuele gezondheid risico's, mocht ik een stap zetten. En dat schrikt mij erg af. I

Wat zijn jullie ideeën hierover?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Gezond lichaam

Bericht door Irene_de_Vreede »

In mijn geval waren de risico's aanvaardbaar en de psychische last die ik ondervond van mijn genderdysforie niet langer draagbaar. Ik voel me in alle opzichten beter dan voor mijn transitie (ik zit er nog middenin)
Irene
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Gezond lichaam

Bericht door Josh »

Dat is voor iedereen een persoonlijke afweging die gemaakt moet worden.

Zelf kon ik niet langer omgaan met de genderdysforie nadat ik dit ruim 20 jaar had onderdrukt. De eventuele risico's wegen niet op tegen de psychische last zoals Irene zei.

Buiten dat heb ik niet het gevoel dat ik ooit echt geleefd heb totdat ik eindelijk met de hormonen kon starten. Voor mijn gevoel is mijn leven nu pas echt begonnen en ik ben al bijna 35.
Een mooie gezonde buitenkant betekende uiteindelijk helemaal niks, omdat het niet met de binnenkant overeen kwam.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Demitri
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 okt 2022, 16:13
Gender: Trans FtM

Re: Gezond lichaam

Bericht door Demitri »

@Irene: Wat fijn dat jij je juist beter bent gaan voelen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Ik ben gewoon zeer goed in peinzen

@Josh: 20 jaar is een lange tijd.. ik snap dat een gezond lichaam er dan ook niet echt toe doet als je toch het gevoel hebt niet te leven. Gelukkig heb je meer leven terug kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Gezond lichaam

Bericht door Simão »

Ik ben 61 en nooit in transitie gegaan, hoewel ik wel had gewild als tiener, maar toen was er niks voor transmannen, de hele transzorg was nog op vrouwen gericht. Maar er is dus leven zonder operaties of uiterlijke veranderingen.
Het probleem zit ´m meer in hoe lang je er tegen kunt dat anderen je zien als anders dan je bent, en dan wel het meest in intieme relaties. Als je daar tegen van alles aan gaat lopen worden beslissingen makkelijker.
Beslissingen hoeven niet accuut genomen, daar kun je best op sudderen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Gezond lichaam

Bericht door Marije »

Ik heb hier best pittige discussies over gehad met mijn vader, die vond dat ik met mijn SRS in een gezond lichaam zou snijden. Als mijn lichaam ervoor zorgt dat ik ongelukkig ben en en daardoor alcoholist wordt, obesitas krijg en mijn werk niet meer kan doen is het echt niet zo'n gezond lichaam.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Gezond lichaam

Bericht door Vethrvolnir »

een gezond lichaam wat is dat kun je je afvragen. een gezond lichaam waar aanpassingen aan zijn gedaan is nog steeds een gezond lichaam. een gezond lichaam dat een gebroken been heeft gerepareerd is een gezond lichaam. etc. voor mij lag er een grens bij het verwijderen van endocrien weefsel. omdat je daarmee een component die essentieel is voor de zelfregulatie van je lichaam wegneemt. zonder dat weefsel ben ik op medicatie aangewezen die die endocriene functie overneemt. waar voor jou een grens ligt is aan jou.
:shock:
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Gezond lichaam

Bericht door xxman »

Dag Demitri,

Lastig dat je zo twijfelt. Uiteindelijk leef je voor jezelf, niet voor iemand anders. Je verraad niemand door in transitie te gaan. Een lichaam met meer testosteron is trouwens ook een gezond lichaam ;)

Veel geluk!
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Gezond lichaam

Bericht door Isabelle »

Peinzen en lekker overdenken is fijn haha, ik zal extra streng zijn om je te helpen jezelf niet in de weg te zitten :D

Mijn idee is dat ik je wel veel van je eigen gevoel zie afwegen tegen dat van een ander, tegelijkertijd vraag ik me af hoeveel daarvan angst voor de gezondheid's risico's en het 'afschrikken' is.
Je lichaam waarderen om de luxe in gezondheid die en ander niet heeft, is nobel, maar wel ff een grote wandeling in context van je eigen transitie, als je snapt wat ik bedoel.

Je lichaam is jij, en jij die jezelf verraad is een mooie innerlijke tragedie maar zegt voor de rest verder niet zo veel over hoe gelukkig je je voelt, wat je nodig hebt of wat je wilt met jezelf. Zoek het allemaal op je gemak uit.

Tuurlijk zijn er risico's, maar die zijn op te zoeken en te overwegen. Als er complicaties zijn, was je erbij en heb je een bewuste weloverwogen keuze gemaakt en een pad ingeslagen. Misschien zullen er wel 'oh had ik maar' momenten zijn zoals je die soms nu ook hebt dat weten we niet. Misschien kan je ironisch en fout genoeg er nu wel om lachen als het gebeurd, omdat je het moment ziet aankomen ? Wat we wel weten is dat niet in de toekomst kunnen kijken, mensen iedergeval niet schuldig maakt tijdens weloverwogen keuzes.

Als jouw zekerheid voor het doorzetten van je huidige gezondheid belangrijker is dan je drang/nood/wil voor verdere transitie, dan is dat zo.
Als de twijfel door een schuld gevoel naar 'mensen' is ontstaan, wil ik je toch nog eens zeggen dat het hier om jouw gaat en jij, en hoe jij je voelt, ook belangrijk is ;)
Het blijven natuurlijk lastige afwegingen om te maken en ik wens je alle sterkte toe !

Gr Isabelle
Demitri
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 okt 2022, 16:13
Gender: Trans FtM

Re: Gezond lichaam

Bericht door Demitri »

De laatste twee reacties hebben mij momenteel erg geholpen met het uitzoeken waarom ik denk wat ik denk en hoe ik me erbij voel.
Mijn vriendin heeft mij reeds ook gevraagd: "Wat zou je doen als er niemand was om rekening mee te houden en geen risico's. Hoever zou je dan gaan."
Dan moet ik toch bekennen dat ik het liefst in een keer alles zou doen om als man op te mogen staan.
Dus een gezond lichaam, tjah, ik zou dan inderdaad nog steeds gezond zijn. Testosteron is net zo natuurlijk.
Ik denk nog effe rustig door haha. Maar ik stel alle reacties zeer op prijs. Dank.