Nieuwe chat! Zie dit topic.

Maarssen/Utrecht

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Maarssen/Utrecht

Bericht door _sanne_ »

Hoi allemaal,

Het hoge woord is eruit en per 5 februari woon ik weer in Nederland. Alleen…. Ik weet nog niet waar. Mijn dochter (en ex) gaan in Op Buuren (Maarssen) wonen en het liefst ga ik binnen 5km wonen. Iets verder mag, als het in Utrecht is…

Echter, ik weet helemaal niets van die omgeving. Ik ben opgegroeid in Emmeloord, heb daarna in Enschede en Maastricht gewoond en sindsdien op Curaçao… Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met:
  • welke buurten blijft een lesbienne die ook nog eens trans is beter weg?
  • waar is ze juist super op haar plek? (Ik zoek een studiootje, hoeft niet meer te zijn)
  • waar vind ik een trans-vriendelijke huisarts?
  • een goede kapsalon / beauty salon / nagel salon?
  • een vriendelijke gezellige plek om koffie te drinken en een boek te gaan zitten lezen?
  • misschien wel een gids?
Als je liever DM’t prima…
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Maarssen/Utrecht

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk dat je je in Nederland zelfs in Urk of Staphorst nog wel veilig bent.
Irene
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Maarssen/Utrecht

Bericht door _sanne_ »

*op* Urk 😉

En dat is goed om te horen want wat ik aan nieuws meekrijg lijkt het alsof LHBTI-geweld aan het toenemen is, en zeker tegen de trans community wordt opgestookt door een bepaalde politieke beweging….
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Maarssen/Utrecht

Bericht door Lise »

Ik heb heel lang in Utrecht gewoond, maar het grootste gedeelte daarvan niet out en de rest niet zo zichtbaar out denk ik (ik ben gewoon niet zo'n opvallend type, trans of otherwise). Nooit ergens problemen gehad, ook niet in op papier slechte wijken.
Kanaleneiland was vroeger minder, maar flink opgeknapt. Overvecht schijnt nog altijd niet zo fijn te zijn maar ken ik slecht. Hoograven moet je niet in de verkeerde straat wonen. Sterrenwijk is een volksbuurt, daar moet je van houden (ik niet zo). In Oost-Utrecht woont het rijkere gedeelte, prijzen zijn daar ook echt astronomisch. Maar goed, echt veel zegt dit allemaal niet: ik weet zeker dat je in een op papier slechte wijk geweldig terecht kan komen en in een op papier goede wijk pech kan hebben. Leidschenrijn/Terwijde, en dikke kans dat je in die hoek terecht komt als je in de buurt van Maarssen wil blijven, is erg veel nieuwbouw en keurige gezinnetjes. Maar het is de enige plek waarvan ik weet dat het de lokale media heeft gehaald dat er een homostel is weggepest. Dus tsja.

De paar huisartsen die ik gehad heb waren allemaal heel fijn, maar in Utrecht zijn die (voor zover ik weet) wijkgebonden. Je kan er dus alleen terecht als je grofweg in een bepaalde wijk woont. Maar de meesten zullen wel het nodige gewend zijn. Kapsalonnen genoeg, of ze erg trans-friendly zijn is een kwestie van proberen, ik heb geen bepaalde tip. Mijn kapster heeft inmiddels de hint door, maar dat duurde een tijdje: lag ook aan mij :) Idem voor de koffietentjes: er is echt van alles in het centrum, probeer ze lekker allemaal uit en zie wat bevalt :)

Per saldo vind ik het een geweldige stad; het gaat je vast bevallen (als je er ten minste iets betaalbaars kan vinden, dat is een ander verhaal...) Succes en laat maar weten als je nog vragen hebt.
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Maarssen/Utrecht

Bericht door _sanne_ »

Ik denk dat ik vrij opvallend ben, zeker als mijn dochter er bij is. Als ik hier op Curaçao 2x ergens geweest ben kennen ze me al. Niet dat ik super flamboyant queer ben ofzo (sterker nog, de meeste mensen zijn oprecht flabbergasted als ze horen dat ik trans ben), maar mijn dochter is gewoon een ontzettend pupke. Dat was ze als baby al, zelfs toen kon ik al niet 2x ergens komen zonder dat ze mij herkenden en aanspraken (meestal om te vragen waar het prinsesje is). Zelf ben ik 1.90 en dat is hier nog steeds érg lang, zeker voor een vrouw. Toen ik in juli in Nederland op vakantie was ging het maar 1x “mis” en dat was een gast die me omver liep, of beter, niet omver liep wat misschien een hint was want tijdens z’n verontschuldigingen floepte er opeens uit “ben je nou een man of een vrouw”.

Ik ben vooral een beetje wary van de verhalen van groepjes “jeugd” if you catch my drift. Hier heb ik helemaal nooit ergens last van maar ik zorg er wel voor dat ik niet in een 1-op-1 situatie met een aangeschoten flirtende kerel terechtkom zeg maar…

Mijn geweldige kapster hier heb ik het meteen verteld. Moet ook wel, want ik heb androgenetische alopecie. Ik heb ook niet echt moeite met het mensen vertellen ofzo, maar het helpt wel als je van tevoren weet dat ze er niet van terugschrikken ofzo… Ervaring helpt natuurlijk nog veel meer dus een salon waarvan iemand zegt “ja die weten wat ze met je aan moeten” is helemaal top.

Qua koffietentjes zoek ik niet zozeer iets queer friendly ofzo, maar gewoon een gezellig huiskamer idee. Geen tent vol “onontdekte auteurs” of “hippe nomads”, geen tent vol accountants die snel ff een arrogantoccino moeten.

Qua huisarts is het allerbelangrijkste dat mijn HRT regime van triptorelin en Oestrogel zo snel mogelijk voortgezet kan worden. Ik krijg hier nergens voor meer dan een maand “voorraad”. En mijn tripto is de 3.75mg depot. Dus de ervaring elders op dit forum van een immigrant die tot April moet wachten voordat een endo haar eindelijk ziet en een huisarts die het allemaal niet durft gaat voor mij echt niet werken… Maar ook daar geldt weer; iemand die al ervaring heeft en zegt “ja die huisarts is echt fijn”; super. Verder ken ik roze-in-wit dus dan kijk ik via die route wel, maar persoonlijke ervaringen wegen toch een stuk zwaarder. De LGB Alliance en LGB-drop-the-T zijn tenslotte hartstikke roze maar ik blijf er liever uit de buurt…
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Maarssen/Utrecht

Bericht door Lise »

SanneCW schreef: 30 dec 2022, 01:45 Qua huisarts is het allerbelangrijkste dat mijn HRT regime van triptorelin en Oestrogel zo snel mogelijk voortgezet kan worden. Ik krijg hier nergens voor meer dan een maand “voorraad”. En mijn tripto is de 3.75mg depot. Dus de ervaring elders op dit forum van een immigrant die tot April moet wachten voordat een endo haar eindelijk ziet en een huisarts die het allemaal niet durft gaat voor mij echt niet werken… Maar ook daar geldt weer; iemand die al ervaring heeft en zegt “ja die huisarts is echt fijn”; super. Verder ken ik roze-in-wit dus dan kijk ik via die route wel, maar persoonlijke ervaringen wegen toch een stuk zwaarder. De LGB Alliance en LGB-drop-the-T zijn tenslotte hartstikke roze maar ik blijf er liever uit de buurt…
Misschien een idee om contact op te nemen met https://transgenderzorgutrecht.nl/? (zelf geen ervaring mee, dit kwam pas op toen ik al weg was uit de stad).
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Maarssen/Utrecht

Bericht door _sanne_ »

Lise schreef: 30 dec 2022, 09:18 Misschien een idee om contact op te nemen met https://transgenderzorgutrecht.nl/? (zelf geen ervaring mee, dit kwam pas op toen ik al weg was uit de stad).
Ja die stuur ik inderdaad straks een mail 😉