Nieuwe chat! Zie dit topic.

Regelmatige twijfels

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
EdgerunnerJay
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2023, 20:53
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: She/They
Locatie: Brabant

Regelmatige twijfels

Bericht door EdgerunnerJay »

Hi allemaal, jay hier, transfem non binair al n jaar lang.

Ik struggle al meer dan een jaar met mijn gender en voor een of andere reden krijg ik constant twijfels, vooral wanneer ik stappen maak in mijn transitie zoals vrouwlijker kleden of andere haarstijlen.

Nu was het twijfelen n tijdje weg maar is weer compleet terug nu ik eindelijk binnenkort aan hormonen ga beginnen…

Hebben jullie ook regelmatig twijfels? Het geeft me zware zenuwen waardoor ik bang ben niet trans te zijn..

Maarja welke Cishet is nou bang om NIET trans te zijn?
Just your regular non binary person :3

Always eepy
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door Marije »

Ik heb afgelopen maandag mijn SRS gehad en er blijft een stemmetje ergens dat ik twijfel. Dat stemmetje is er mijn hele leven geweest en zal er altijd blijven.

Sinds de hrt weet ik dat het klopt en kan ik rationeel van het stemmetje scheiden...

De zenuwen mogen er zijn... een transitie is niet niks.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik denk dat een beetje twijfel heel normaal is, het is allemaal niet niks, al lijkt het in de achteruitkijkspiegel allemaal wel mee te vallen, maar met eidere stap die je maakt komen twijfels en angsten, dat is heel normaal. Bang zijn om niet trans te zijn is weer iets heel anders. Ik denk dat ik destijds een feestje had gegeven als ik er achter was gekomen dat ik niet trans was.
Irene
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door Frederieke »

Zoals Irene al schrijft, twijfels zijn normaal. Ik zou het nog sterker willen zeggen, twijfels zijn gezond. Angst is een natuurlijke reactie op het onbekende en op gevaren. De kunst is om de angst niet te laten regeren, maar het gevaar onder ogen te zien en vervolgens zelf de regie te nemen.

Wat voor mij een eye-opener was, was de suggestie die ik ergens las dat cis-personen, of ze nu hetero zijn of niet, zich eigenlijk nooit afvragen of ze trans zijn. Dus als je je dat afvraagt, of je voldoende, überhaupt of juist niet trans bent, is dat theoretisch in alle gevallen een indicator dat je het waarschijnlijk juist wel bent.

Je schrijft dat je ‘eindellijk aan de hormonen mag beginnen’. Als ik daaruit mag afleiden dat je een diagnostisch traject hebt doorlopen, dan heb je kennelijk tenminste een psycholoog, of MDO kunnen overtuigen dat je aan genderdysforie lijdt. Aan de ene kant is dat niet moeilijk, omdat je gewoon de vragen ‘correct’ moet invullen. Maar aan de andere kant, een psycholoog is ook niet gek. Gelukkig bestaat het diagnostisch traject nog, en daar kun je nu dus steun vinden in je twijfels. En wat let je om je twijfels met je psycholoog te bespreken?

Succes en sterkte in je keuzes!

Groetjes, Frederieke.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door Lise »

Frederieke schreef: 17 feb 2023, 16:33 Wat voor mij een eye-opener was, was de suggestie die ik ergens las dat cis-personen, of ze nu hetero zijn of niet, zich eigenlijk nooit afvragen of ze trans zijn. Dus als je je dat afvraagt, of je voldoende, überhaupt of juist niet trans bent, is dat theoretisch in alle gevallen een indicator dat je het waarschijnlijk juist wel bent.
In brede lijnen ben ik het wel eens met wat je schrijft, maar ik vind dit altijd zo'n merkwaardig punt. Ik heb me in mijn leven, vooral vroeger, van zoveel afgevraagd of ik het misschien ben, dat lijkt me juist onderdeel van een gezonde zelfreflecterende geest. Voor zover ik kan nagaan doen de mensen om mij heen dat ook. Dat je in je jonge jaren afvragen of je trans bent in praktisch alle gevallen een indicator zou zijn, klinkt mij echt als onzin in de oren. Er is natuurlijk ook niet zoiets als een binair 'trans zijn' of het niet zijn: iemand ervaart in bepaalde subjectieve mate en op bepaalde vlakken genderdysforie en het is verder aan die persoon (om te onderzoeken) wat die daarmee wil.
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door Frederieke »

@Lise Bedankt, ik lees het nu opnieuw en zoals ik het nu lees heb ik dat deel zeker niet bedoeld. Als ik het kon redigeren zou ik het met strike-through doorhalen.

Het is wel zo dat pas toen ik de suggestie toeliet dat ik mogelijk trans zou zijn, ik door kreeg dat ik het zeer waarschijnlijk was. Daarvoor kwam het gewoon niet in me op en ik ben ervan overtuigd dat dat bij cis personen net zo speelt. In die zin kan het een indicatie zijn, maar niet meer dan dat. En zeker geen zelf diagnose.

Dus terugkomend op de vraag over twijfels, zou ik zeggen : laat ze toe, bespreek ze met je (hoofd)behandelaars, blijf zelf nadenken en laat je er niet door leiden.

Kun je hiermee leven?

Groetjes, Frederieke.
NJftm02
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2023, 01:38
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door NJftm02 »

Hi Jay, Ik herken me heel erg in jou. Ik merk dat ik ook constant blijf twijfelen aan mezelf en of het wel echt zo is, ondanks dat ik voor mezelf twee bladzijdes vol met redenen/ gevoelens heb geschreven. Ik weet ook niet zo goed hoe ik die twijfel op z’n minst een beetje de kiem kan smoren, iemand tips? Ik weet dat ik trans ben, ik voel het, maar toch blijft de vraag “toch niet ik, kan dat?” Omhoog komen.
CarlaJansen
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door CarlaJansen »

NJftm02 schreef: 12 mar 2023, 23:18 Hi Jay, Ik herken me heel erg in jou. Ik merk dat ik ook constant blijf twijfelen aan mezelf en of het wel echt zo is, ondanks dat ik voor mezelf twee bladzijdes vol met redenen/ gevoelens heb geschreven. Ik weet ook niet zo goed hoe ik die twijfel op z’n minst een beetje de kiem kan smoren, iemand tips? Ik weet dat ik trans ben, ik voel het, maar toch blijft de vraag “toch niet ik, kan dat?” Omhoog komen.
Ik draai ook in cirkels rond, alhoewel ik zo langzamerhand overtuigd ben van mijn trans zijn maar vooral massief angst heb voor consequenties. Niemand die ik ergens tegenkom zou in mij een vrouw zien, met 1,87 m en 94 kg, wijkende haargrens misschien ook niet zo raar… Imposter syndrome en internalised transphobia?

Nog wat leesvoer: https://genderdysphoria.fyi/

Ennuh deze is ook wel interessant, de omgekeerde benadering: https://freethoughtblogs.com/natalieree ... ypothecis/

Sterkte met je eigen ontdekkingstocht,

Carla
Willemijn
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 apr 2023, 22:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: flevoland

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door Willemijn »

Twijfels ja. De onzekerheid bij iedere stap die ik doe.
Als ik blij ben heb ik geen twijfels: ik voel me volkomen vrouw.
Maar ja ik heb ook wel eens donkere dagen en dan komen de stemmetjes in mijn oor fluisteren, stl je niet aan, doe gewoon, jij weer, je bent lelijk enz enz.
Ik kan dan ook niet in de spiegel kijken, dat is te moeilijk. Maar ik weet dat de stemmetjes bij de ongelukkige tijd horen, bij het verleden, en dat ik ze hoor en daarna naast me neer leg. En na een tijdje zijn ze weg, ik kijk in de spiegel en zie willemijn met prachtige pareltjes in haar oren en mooie gelakte nagels. Ze kijkt trots in de spiegel, ik ben.
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Regelmatige twijfels

Bericht door Mareijn »

Willemijn schreef: 15 mei 2023, 20:33 Twijfels ja. De onzekerheid bij iedere stap die ik doe.
Als ik blij ben heb ik geen twijfels: ik voel me volkomen vrouw.
Maar ja ik heb ook wel eens donkere dagen en dan komen de stemmetjes in mijn oor fluisteren, stl je niet aan, doe gewoon, jij weer, je bent lelijk enz enz.
Ik kan dan ook niet in de spiegel kijken, dat is te moeilijk. Maar ik weet dat de stemmetjes bij de ongelukkige tijd horen, bij het verleden, en dat ik ze hoor en daarna naast me neer leg. En na een tijdje zijn ze weg, ik kijk in de spiegel en zie willemijn met prachtige pareltjes in haar oren en mooie gelakte nagels. Ze kijkt trots in de spiegel, ik ben.
Wow dit eerste deel herken ik volledig! Als ik goed in mijn vel zit en me comfortabel voel, dan voel ik me vrouw. Zodra ik me minder goed voel, verdwijnt het vrouwelijke gevoel volledig. Dan voel ik me ook niet man, maar gewoon ik.

Het tweede deel hoop ik ook ooit te voelen, mooi geschreven!
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --