Platte borst?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Suustainable
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2022, 18:58
Gender: Anders
Voornaamwoorden: die/diens

Platte borst?

Bericht door Suustainable »

Hoi,

Ik voel me non-binair (afab) en heb een vraag over de verschillende opties om een platte borst te creeëren voordat je mastectomie hebt gehad. Ik weet nog niet zeker of ik mastectomie wil, want ik heb van mezelf vrij kleine borsten. Om erachter te komen of ik me beter voel met een plattere borst, wil ik graag wat experimenteren met verschillende opties en ervaringen horen van andere non-binaire afab of transmannen. Wat zijn jullie ervaringen met bv binders of transtape? Zijn er (non binaire) mensen die ook veel twijfelde over of ze mastectomie wilden en het uiteindelijk wel of niet hebben gedaan en wat zijn jullie ervaringen?
Bedankt alvast :P
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Platte borst?

Bericht door San(ne) »

Ik twijfelde vooral omdat ik met borsten ook verder had kunnen leven. Het is daarom echt een keuze geweest en geen noodzaak.
Medische dingen beangstigen mij een beetje en daarom ehb ik het heel lang voor me uit geschoven. Toen ik 18 was al eens een stap gezet richting de mastectomie, via het VuMC. Dat was in de tijd dat "non-binair" niet bestond in de ogen van het VuMC. Het was daarom niet mogelijk een mastectomie te ondergaan, zonder ook testosteron te starten vooraf. Dat wilde ik niet en ik ben niet verder gegaan met dat traject.

Er is in al die jaren best veel veranderd, maar mijn gevoel bleef hetzelfde. Ik heb al die jaren vaak een binder gebruikt. Voor mezelf was ik oké met mijn borst, maar en publique droeg ik liever een binder.

Ik ben toch weer een medisch traject in gegaan en momenteel herstellende van een mastectomie, op mijn 30ste.
Ik ben blij met hoe het eruit ziet, maar de impact van de ingreep en het herstel vallen me tegen. Veel pijn gehad, veel angst en het herstel duurt erg lang. Inmiddels is het ruim 8 weken geleden en ik ben nog lang niet terug qua fitheid waar ik voor de operatie was. Dat ik geen allesoverheersende dysforie had draagt denk ik bij aan het feit dat ik het herstel als zwaar ervaar. Ik denk dat wanneer je borsten je een halve depressie bezorgden, je zo'n zwaar lichamelijk herstel mentaal veel beter kunt dragen. Voor mij is het herstel een soort noodzakelijk kwaad waarvan ik toch af en toe denk dat ik dit mezelf heb aangedaan. Omdat ik nu nog pijn ervaar (en een beetje een piekeraar ben) ben ik telkens bang dat het nooit helemaal zo pijnvrij gaat worden als voorheen. Dat is niet per se waar natuurlijk, maar ik vrees het af en toe toch.

Wat ik verder merk is dat ik het mensen minder vergeef nu als ze mij aanspreken als "mevrouw". Ik denk dan: ik heb verdomme toch niet deze lijdensweg ondergaan zodat iedereen weer lekker verder kan met mij "mevrouw" te noemen. In zekere zin kan een mastectomie zonder HRT dus voor extra dysforie zorgen.

Het klinkt nu heel negatief, maar ik ben ontzettend blij met hoe mijn borst er nu uit ziet hoor. Ik geniet van het gevoel van geen sport-bh of binder aan te moeten doen als ik de deur uit ga en kan niet wachten tot ik in de zon kan lopen zonder shirt (helaas nog niet komende zomer).
De kleine dingen die mij wel echt dysforie bezorgden voordat ik werd geopereerd, zoals strakke sportkleding en zwemkleding, omdat ik dan geen binder aan kon, zijn weg. Dat doet me ook goed. Sport gaf voor mij wel de doorslag. Dat waren de enige momenten dat ik geen binder kon dragen en dan voelde ik me toch telkesn daar niet goed bij. Misschien als er altijd een manier was geweest om mijn borst te verbergen, zonder operatie, had ik een andere keuze gemaakt.

Ik denk als je zo twijfelt over de operatie dat je dan goed voor jezelf op een rijtje moet zetten waarom je het wel en niet zou willen. Ik vond het veeel zwaarder dan verwacht op basis van de ervaringen van andere trans mensen, maar kan me ook niet voorstellen dat ik er spijt van krijg. Ik ben een deel van een tepel kwijt en heb een infectie gehad tijdens het herstel en toch had ik geen spijt, ondanks dat ik op zo'n moment wel baalde natuurlijk.

Ik denk dat, als je dat nog niet doet, je altijd eens kunt beginnen met een binder of transtape dragen. Dan ervar je hoe het voelt en of je enige "gendereuforie" ervaart.
Suustainable
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2022, 18:58
Gender: Anders
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Platte borst?

Bericht door Suustainable »

Dankjewel voor je uitgebreide en eerlijke antwoord. Ik herken wel een aantal dingen die je zegt, zoals dat het voor jou niet een noodzaak is, en dat je zelf wel oke er mee bent, maar onder mensen liever een platte borst hebt. Ik los het nu meestal op door oversized shirts, vesten en truien te dragen, maar ik ben een beetje bang voor de warmere dagen, omdat er dan minder opties zijn om je borst te verstoppen. Misschien ga ik wel een binder dragen, maar ook daar heb ik twijfels bij omdat ik een hekel heb aan strakke kleding op mijn huid. Heb je tips qua binders? Waar ik ze beter wel of juist niet kan kopen?

Wel vervelend voor je dat het herstel je zo tegen valt. Ik kan me voorstellen dat je soms bang bent dat de pijn niet meer weg gaat en het is ook vervelend dat je complicaties had. Gelukkig ben je er over het algeheel wel blij mee en kun je uitkijken naar naar sporten, lopen en zwemmen met een platte borst :)
Gebruikersavatar
GabeTheUnknown
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2023, 14:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun, die/diens

Re: Platte borst?

Bericht door GabeTheUnknown »

wauw ik vind hier precies de vraag die ik zelf ook heb! zeker het antwoord van San, die zo eerlijk en open is, geeft me rust en opheldering in mijn eigen proces. Hopelijk gaat het met kleine stapjes de goeie richting in qua je herstel! ♥️

Voor jou, Suustainable, nog iemand hier met enige sensitiviteit richting strakke kleding 🙋
sinds een jaar draag ik binders, eigenlijk alleen in public, en t is even een zoektocht geweest maar kijk eens op Trans-Visie. Een hele mooie inclusieve website met binders van goeie kwaliteit. ik gebruik er zelf een met rits, met een best luchtige stof zodat ik die ook in de zomer kan dragen. Het is zeker even wennen, maar de gendereuforie die je er voor terugkrijgt is het voor mij persoonlijk (met een grote borst) volledig waard.

Een binder is tegenwoordig een vast item in mijn dagelijkse fashion 😎
I saw the future, I did, and in it I was alive ~Neil Hilborn, The Future
Gebruikersavatar
GabeTheUnknown
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2023, 14:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun, die/diens

Re: Platte borst?

Bericht door GabeTheUnknown »

edit: ik bedoelde Trans-Missie!
I saw the future, I did, and in it I was alive ~Neil Hilborn, The Future
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Platte borst?

Bericht door San(ne) »

Wat betreft goede binder merken ben ik niet meer zo op de hoogte. Ik heb helemaal aan het begin een binder gehad van transmissie, een Nederlands bedrijf. Die deed het niet voor mij. Gaf niet genoeg compressie.

Daarna heb ik twee keer een binder gehad van gc2b. De laatste daarvan heb ik jaren geleden gekocht. Ik heb begrepen dat gc2b de laatste tijd erg slechte kwaliteit levert.

Verder hoor ik ook vaak Spectrum en Underworks, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
GabeTheUnknown
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2023, 14:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen/hun, die/diens

Re: Platte borst?

Bericht door GabeTheUnknown »

Ik hoor inderdaad ook dat gc2b slechte kwaliteit levert momenteel, wat echt super jammer is. Ook jammer dat je geen goeie ervaring hebt met Transmissie. Daar heb ik juist zulke goeie ervaringen mee, deze binder heb ik afgelopen jaar gekocht. Misschien is hun kwaliteit ook veranderd

Spectrum en underworks ken ik niet! Maar het wordt voor mij binnenkort tijd voor een extra binder hehe
I saw the future, I did, and in it I was alive ~Neil Hilborn, The Future
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Platte borst?

Bericht door wolvster »

Ik heb wat ervaring met GC2B, Transmissie en Underworks binders.

Van die drie vind ik Underworks het beste werken qua platheid. Ik heb een behoorlijke buste en de tri-top werkt echt heel goed. De stof is wel wat ruw, daar moet je tegen kunnen en de verzendkosten zijn niet mals.
GC2B plet op zich prima, maar op de één of andere manier zakken mijn borsten hierin naar beneden, terwijl ik wel de goede maat heb volgens de maattabel. Verder beginnen er wat naadjes los te komen na niet al te lange tijd, dat vond ik best storend.
De Transmissie binder doet niet zoveel voor mij, hij zit wel comfortabel door het zachte stofje.

Eigenlijk draag ik alleen mijn Underworks binders en gebruik ik de anderen alleen als de Underworks allemaal in de was zitten.
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Platte borst?

Bericht door Daan_3 »

De eerste keer dat ik een binder droeg had ik echt zo'n euforie dat ik meteen wist dat ik die mastectomie ooit wilde laten doen.

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met GC2B. Ik gebruik twee maten van hun binders, eentje voor normaal gebruik en een maat groter voor sporten (behalve hardlopen). Bij de maat groter heb ik inderdaad ook meer dat mijn borsten naar beneden zakken of naar elkaar toe bewegen, maar ik heb door de redelijk platte borst wel een stuk meer zelfvertrouwen. Gewoon af en toe de boel ophijsen :P
Mijn binders zijn wel al een paar jaar oud, ik weet niet of er nog steeds problemen zijn met de kwaliteit.