Hoe werken second opinions?

Psychologen en procedures
Plaats reactie
Qurumo
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mar 2023, 09:18
Gender: Geen
Voornaamwoorden: hij/die

Hoe werken second opinions?

Bericht door Qurumo »

Hoi Allemaal,

Ik zie op sites voorbij komen dat een 2e psycholoog ook nog een second opinion moet doen voor er aan een medisch traject begonnen kan worden.
Hoe werkt dit precies? Moet je dan weer ergens achteraan op de wachtrij tot je er doorheen bent of hebben ze daar typisch ruimte voor als je belt en kan je relatief snel dan een second opinion krijgen? of is het dan beter op veel wachtrijen te staan tot je er door 2 heen bent?

Alvast bedankt,

Bram
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door San(ne) »

Hoi,

De second opinion is een vast odnerdeel van je traject bij een gender team. Wanneer de persoon in kwestie dus aan het einde van de diagnostische fase zit bij diens genderteam (dat kan bijv bij een universitair ziekenhuis zijn zoals VuMC/Radboud, of bij een psychologenpraktijk welke erkend is als officieel genderteam, zoals De Vaart of Prytrans), dan zorgt de organisatie waarbij je in behandeling bent voor de second opinion.

Deze second opinion is met een psychiater.
In mij geval, bijvoorbeeld: ik heb mijn traject bij De Vaart doorlopen met één psycholoog. Na het laatste gesprek in de diagnostische fasa gaf mijn psycholoog aan dat hij een verslag ging maken en dit met een psychiater zou delen. Omdat De Vaart een eigen psychiater heeft werd meteen een afspraak voor mij ingepland (duurde wel even, een maand of 1,5 geloof ik). Die second opinion gaat dus redelijk snel en je hoeft er voor zover ik weet niet zelf achteraan. Ze kunnen ook moeilijk van je verwachten dat je zelf een psychiater kent die een second opinion o.h.g.v. gender kan doen.
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door Annabel »

+1 wat hierboven staat, met de correctie dat een 2nd opinion in het algemeen alleen van toepassing is in de GGZ. Het kan ook gebeuren in de academische ziekenhuizen, maar is dan meer uitzondering dan regel en heeft een andere grondslag.
Het heeft overigens te maken met het wel of niet kunnen doen van indicatiestellingen (de diagnose plus doorverwijzing naar de volgende halte) en een psycholoog mag dat in het algemeen niet.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb nooit een psychiater gezien, al was die er op de achtergrond wel in het multidisciplinaire team. De zogenaamde second opinion wordt in dat team besproken en daar krijg je normaal gesproken alleen de uitslag van (geldt voor de universitaire multidisciplinaire teams)
Irene
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door Marije »

Het wordt inderdaad geregeld door de GGZ praktijk en je hoeft er verder niks voor te doen.

Ik moest toen een week of 6 wachten.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door Tess_ »

In mijn vorige traject van vorig jaar heb ik 2,5 maand gewacht op die second opinion (verwijzing van huisarts naar psychiater, wachten op meerdere uiteinden). Nu heb ik met Psytrans 9 dagen tussen mijn diagnosegesprek en de second opinion, wat geweldig is!
Laura2021
Berichten: 219
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door Laura2021 »

Als onderdeel bij de procedure is er bij mij over een aantal weken ook een gesprek bij een psychiater, zijn er mensen waarvan de behandeling (tijdelijk) op hold gezet zijn door het het gesprek met de psychiater?
Groetjes Laura :hbeat:
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door Marije »

Ik heb nog nooit gehoord dat een psychiater een traject on hold heeft gezet. Het heeft ook geen zin als de GGZ instelling je zou doorsturen als ze niet zeker weten dat je er doorheen komt. Meestal zijn het vaste samenwerkingsverbanden en vertrouwen beide partijen elkaar.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Verkaasd
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 jan 2022, 21:16
Gender: Geen
Voornaamwoorden: Hen/hun
Locatie: Mn huis

Re: Hoe werken second opinions?

Bericht door Verkaasd »

Moet 2 uur lang naar groningen reizen voor een gesprek van een uur :]

Ik vind dit wel impact hebben op mijn bankrekening
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
Plaats reactie