Spiegels

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Demitri
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 okt 2022, 16:13
Gender: Trans FtM

Spiegels

Bericht door Demitri »

Het komt niet vaak voor, maar af en toe raakt het zien van mijn eigen reflectie me hard.
Het kan een hele tijd goed gaan. Vind ik mijzelf er goed uitzien en sta ik verder nergens bij stil.
Maar gisteren was ik met mijn vrouw winkelen. En terwijl zij dingen pastte, wierp ik een glimp op mijzelf.
Mijn lichaam ziet er in mijn kleding op en top mannelijk uit. Lang. Breder gebouwd. Plat. Dat geeft mijn zelfvertrouwen een enorme boost. Maar ik schrok bij het zien van mijn gezicht. Er is op zich niks mis mee, het is alleen een vrouwen gezicht. Op en top vrouwelijke lijnen.
Op de een of andere manier stak dat zo diep. Alsof ik een compleet ander gezicht had verwacht. En verbaasd was om wat ik zag. Onmiddellijk traan ogen.
Wat deed dat pijn.
Ik wilde dit gewoon ergens gedeelt hebben. Want oef die kwam hard aan.
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Spiegels

Bericht door Josh »

We zijn zelf vaak kritischer en letten veel meer op details dan dat andere mensen om ons heen dat doen. Als ik bij mij zelf na ga in hoeverre ik let op hoe anderen eruit zien dan ben ik ook erg oppervlakkig als het gaat om het analyseren van andere mensen hun gezichten/lichamen.
Ik betrap mijzelf er ook vaak op dat ik naar mijn reflectie kijk en veel te veel focus leg op bepaalde details en er dan terneergeslagen van wordt.

Dat gezegd hebbende, is het uiteindelijk natuurlijk wel belangrijk dat je je zo comfortabel mogelijk voelt in je eigen lichaam en dat je niet iedere keer dat je jezelf in de spiegel ziet een negatieve reactie oproept.

En als de vorm van jouw gezicht daarin een grote hindernis vormt en dit je zo diep dwars zit, dan is het misschien een idee om na te denken over FMS / vermannelijking van het gezicht. Het kan zijn dat je dit zelf zal moeten betalen, er is genoeg informatie te vinden op dit forum erover en dat het dus erg lastig is om de zorgverzekeringen te overtuigen om dit te vergoeden. Maar dit is dan een afweging die je kunt maken.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Spiegels

Bericht door Maartje-nb »

Hey, hey,
Zo die komt even bij m’n binnen.
Toevallig zelf van de week ongeveer hetzelfde meegemaakt. Heel herkenbaar dus.
Ik ben non-binair/androgyn, en als ik “naar beden” kijk zeg maar, zie ik een prachtig mooi slank lijf met mooie kleding, bijpassende armbanden, ringen, nagellak,… gewoon een meid van rond de 25 zeg maar. (Terwijl ik 44 ben haha) maar ik ben er trots op.
Kijk ik in de spiegel, dan zie ik een slank gezicht, maar ook een man. Dat kan soms zo pijn doen inderdaad. Zeker als ik me soms vergelijk met andere meiden, dan denk ik: wow! Ik wou dat ik we zo uit zag.
Maar wat me helpt op zo’n moment is om te kijken wat er wel is. En dan zie ik mooie make up, dan zie ik mooie ogen etc… en ik voel wie ik ben van binnen, en dat blijft altijd hetzelfde. Daar probeer ik dan trouw aan te blijven. En dat soms de verpakking voor mijn gevoel dan niet helemaal daarmee overeen komt. Dat tel ik de ene keer makkelijker dan de andere keer. En wat me nog meer helpt is dat ik van mezelf alles mag voelen. Dus ik mag van mezelf verdrietig zijn, ik mag jaloers zijn op anderen, ik mag blij zijn, gelukkig zijn. Ik hoop dat dit je een hart onder de riem geeft. Liefs, Maartje
Plaats reactie