Kinderen vertellen

Pas ik nou in een hokje of niet?
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Kinderen vertellen

Bericht door ElisabethT »

Beste Allen,

Mijn partner en ik hebben besloten het onze kinderen te gaan vertellen dat ik transgender ben. We hebben al een datum geprikt. Komende zondag…
Hebben jullie nog tips?
Onze kinderen zijn 10 en 14 jaar oud.

Liefs,
Elisabeth
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Kinderen vertellen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wees eerlijk en duidelijk. Succes!
Irene
Marije
Berichten: 1324
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Kinderen vertellen

Bericht door Marije »

Wij hebben vijf kinderen en we hebben het de kinderen apart verteld op een manier die bij hun past.

Voor ons is het inmiddels bijna twee jaar geleden, maar twee van de kids waren ongeveer zo oud als die van jou.

Je kinderen gaan waarschijnlijk vrij vlot schakelen naar "wat betekent dit voor mij", en "hoe kijken mijn vriendjes hiernaar", "wordt ik hier straks mee gepest"... ze hebben waarschijnlijk niet zoveel vermogen om ook te schakelen wat het voor jou betekent.

Voor onze kinderen was het, zeker in het begin, heel belangrijk dat ik me niet overdreven vrouwelijk ging gedragen. Geen overdreven makeup en niet gelijk in jurkjes en rokken over straat. Zo hebben ze langzaam kunnen merken dat het allemaal wel meevalt en dat het voor hun geen negatieve gevolgen heeft.

Wat ook belangrijk was, was om te merken dat ik veel vrolijker was en veel meer aandacht voor ze kreeg.

Als laatste was het belangrijk om binnen de relatie normaal te blijven doen, niet ineens de onderlinge verhoudingen tussen de ouders heel anders laten zijn.

Mijn kinderen vinden het ook fijn om het over mij te hebben als hun moeder, niet als hun vader, zodat ze niet gelijk geconfronteerd worden met allemaal vragen als blijkt dat "vader" niet overeenkomt met je uiterlijk.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Kinderen vertellen

Bericht door ElisabethT »

Dank Marije,

Vooralsnog vertellen we het om ze de waarheid te vertellen en om ze ook uit te kunnen leggen waarom we het er moeilijk mee hebben en ook moeilijk met elkaar hebben. Voorlopig gaan we ook samen het traject met Genderhealthcare in. Voor zover die dat toelaten. Als vrouw aan mijn kinderen tonen doen we pas als mijn vrouw het er ook mee eens is…
Maar dit is wat mij betreft al een heel grote stap.

Liefs,
Elisabeth
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Kinderen vertellen

Bericht door Daan_3 »

Succes Elisabeth! Wat spannend moet dat zijn, maar het lucht vast een hoop op wanneer je het niet meer hoeft te verbergen voor je kinderen.
Simon82
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2022, 13:33
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Kinderen vertellen

Bericht door Simon82 »

Succes! Ik ben erg benieuwd hoe het gaat. Ik heb ook kinderen in die leeftijd en ga het ze waarschijnlijk deze zomer vertellen.
20-01-2023: intake BuroJij
14-09-2023: mdo gender clinic
12-12-2023: start androgel
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Kinderen vertellen

Bericht door ElisabethT »

Bezig met voorbereiding….
Mijn vrouw wil vooral vertellen hoe erg zij er mee zit en wat voor impact het heeft en dat het wat haar betreft mijn keuze is wat met mijn identiteit te doen…
Ik heb geprobeerd haar te zeggen dat er een verschil is tussen wat zij voelt en de impact die het op haar en ons huwelijk heeft en het feit dat ik transgender ben. Ik vind het belangrijk dat de kinderen te horen krijgen dat het transgender zijn niet slecht is, maar dat dat natuurlijk impact kan hebben op ons huwelijk. Nu denkt ze dat ik haar mond wil snoeren, wat helemaal niet zo is….
Ik word hier toch best verdrietig van. En ben zo bang dat we tijdens het gesprek met de kinderen ruzie gaan krijgen, wat natuurlijk echt niet wenselijk is.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Kinderen vertellen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik zou zeggen geef haar de ruimte haar kant van het verhaal te doen, het is tenslotte ook niet eenvoudig voor de partner. Daarna kan je jouw kant van het verhaal vertellen, dat hoeft niet met elkaar in lijn te zijn. Kinderen snappen best wel dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten. Inderdaad ruzie maken is wel het het laatste wat je moet doen.
Irene
Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Kinderen vertellen

Bericht door Frederieke »

Hoi Elisabeth,

Wat goed dat jullie hier zo mee bezig zijn. In mijn beleving is het belangrijkste op dat soort momenten om goed te blijven luisteren naar elkaar.

Geef ook je partner de ruimte om haar verhaal te vertellen en spreek dat ook vooral hardop uit. Het is toch ook belangrijk om het verdriet van iedereen in je gezin aan te horen en hen ermee om te leren gaan.

Aan de andere kant moet je bedenken dat hoe zeer je zo’n gesprek ook voorbereidt, het waarschijnlijk toch anders zal verlopen. En dat is doorgaans ook ok.

Sterkte en ik hoop dat het goed zal verlopen.

Groetjes, Frederieke.
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Kinderen vertellen

Bericht door ElisabethT »

Het ging opmerkelijk goed.
Ik heb mijn vrouw het gesprek laten beginnen. Dat deed zij erg goed. Ze legde uit wat genderdysforie is en dat ik dat heb. En ook wat dat met haar deed en wat dat voor invloed op ons huwelijk had en heeft. En ook waarom dat moeilijk voor haar is. Verloren vertrouwen, verloren verwachte toekomst etc.
Mijn dochter zei als eerste, maar mama als papa een meisje wil zijn dan kan dat toch, papa blijft toch dezelfde persoon?
Mijn zoon is een echte puber en zegt alles best te vinden. Maar moet het allemaal nog even laten bezinken denk ik. Mijn dochter is vooral bang dat we zouden kunnen gaan scheiden. Ze wil gewoon dat ik gelukkig ben en begrijpt dat dat voor mijn vrouw juist heel moeilijk is…
Nu kijken hoe het de komende tijd gaat. Maar voor nu ben ik heel blij dat mijn kinderen het weten en hun reactie hierop.
Plaats reactie