Nieuwe chat! Zie dit topic.

1946: The Mistranslation That Shifted Culture (documentaire over de foutieve vertaling van de Bijbel)

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 389
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

1946: The Mistranslation That Shifted Culture (documentaire over de foutieve vertaling van de Bijbel)

Bericht door Josh »

1946: The Mistranslation That Shifted Culture

Het mysterie van hoe theologie, geschiedenis, cultuur en politiek leidden tot een verkeerde vertaling van de Bijbel, de man die het probeerde te stoppen, en de gepassioneerde academische kruistocht van de christelijke LGBTQIA+-gemeenschap, gedreven om de waarheid te ontdekken.

Momenteel nog niet beschikbaar op Netflix in NL.

Het gaat met name over Leviticus 18:22 en hoe dat pas in 1946 is vertaald naar 'homoseksualiteit'

Alle andere vertalingen in de 19e eeuw en daarvoor was het vertaald als pederastie. De Griekse/Romeinse oudheid was de inspiratie hiervoor, omdat in deze tijd het gewoonlijk was dat oude(re) mannen als mentor optraden voor jonge jongens (meestal tieners) en dat romantische/seksuele relaties met deze tieners genormaliseerd waren.

Hier is iets meer over te lezen over het onderzoek van Ed Oxford: https://um-insight.net/perspectives/has ... the-bible/

https://canyonwalkerconnections.com/for ... ed-oxford/
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: 1946: The Mistranslation That Shifted Culture (documentaire over de foutieve vertaling van de Bijbel)

Bericht door Maartje-nb »

Hey Josh,

Thanks voor het delen van deze artikelen.
Ik zit dit echt met open mond te lezen. Fascinerend.
Dit is dus echt zo gegaan?
Heftig. Ik heb dit ook allemaal meegekregen in mijn jeugd. Ik ben nog steeds christen, maar zie de dingen allemaal wat gematigder dan dat ik zelf ben opgevoed.
Maar dit brengt echt zoooo veel ik een ander daglicht.
Waarom is dit niet algemeen bekend?
Vaag zeg. En ook super interessant. Dank je wel.