Mijn vraag, zijn er bij jullie gevallen bekend, heden of verleden waarbij is geconcludeerd dat disbalans van de hormonen middels estradioltherapie bij transtendervrouwen heeft geleid tot vermoeidheidsstoornissen?
Dank je.
Vermoeidheid door disbalans hormonen
-
Laura2021
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Vermoeidheid door disbalans hormonen
Groetjes Laura 
-
Esther78
Re: Vermoeidheid door disbalans hormonen
Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb de vraag aan het genderteam gesteld of mijn moeite met concentreren te maken zou kunnen hebben met de estradioltherapie. Haar antwoord was dat HRT doorgaans niet leidt tot concentratieproblemen. Het zou wel kunnen dat het proces wat we doorlopen door de intensiteit wel klachten kunnen veroorzaken. Voor verdere diagnose kan een bloedbeeld bepaald worden.
Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.
Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan.
-
Marije
Mijn vermoeden zou ook zijn de stress en drukte van het traject. Je hebt zo ontzettend lang toegeleefd naar het moment waarop je medische transitie begint en het is niet geheel ondenkbaar dat de ontlading zorgt voor wisselingen in hoe jij je voelt.
Een van de gekste dingen die bij mij is gebeurt is dat ik een ochtend mens ben geworden en gewoon uit mezelf wakkerwordt en dan uit bed kan stappen.
Een van de gekste dingen die bij mij is gebeurt is dat ik een ochtend mens ben geworden en gewoon uit mezelf wakkerwordt en dan uit bed kan stappen.
-
Sophie123
Het onderdrukken van testosteron en niet genoeg estradiol erbij kan wel voor vermoeidheidsklachten zorgen. Is ook het eerste waar ik naar keek, maar daar zit alles in principe goed. Heb van de week een slaaponderzoek gehad en hoop dat daar wat uit komt anders moet ik meer gaan kijken richting long-covid oid en ik heb liever iets waar ik wat aan kan doen.
-
Laura2021
Dankjewel allemaal.
Ik had daar nog niet aan gedacht Marije dat het mogelijk ook verband kan houden met de ontlading na zoveel jaar. Dat zou best een factor kunnen zijn.
Ik gebruik geen T-blokker Sophie dus van onderdrukking vermoed ik dat hier geen sprake van is.
Ik hoop dat de uitslag van het slaaponderzoek iets duidelijkheid geeft voor je. Ben wel benieuwd.
Met concentreren Esther heb ik gelukkig weinig last, het is puur vermoeidheid, en psychische belasting is hoog sinds de start en de vermoeidheid is nu sinds kort erger dan dat het al was vandaar de gedachte aan mogelijke disbalans, was benieuwd hoe vaak het voorkomt hier.
Ik had daar nog niet aan gedacht Marije dat het mogelijk ook verband kan houden met de ontlading na zoveel jaar. Dat zou best een factor kunnen zijn.
Ik gebruik geen T-blokker Sophie dus van onderdrukking vermoed ik dat hier geen sprake van is.
Ik hoop dat de uitslag van het slaaponderzoek iets duidelijkheid geeft voor je. Ben wel benieuwd.
Met concentreren Esther heb ik gelukkig weinig last, het is puur vermoeidheid, en psychische belasting is hoog sinds de start en de vermoeidheid is nu sinds kort erger dan dat het al was vandaar de gedachte aan mogelijke disbalans, was benieuwd hoe vaak het voorkomt hier.
Groetjes Laura 
-
Tess_
- Voornaamwoorden: she/they
Ik ben 13 maanden geleden begonnen met hormonen en gedurende de eerste 7 maanden als monotherapie. Ik herinner me dat ik net zo moe was, erg hongerig, in een constante staat van endorfine. De vermoeidheid verdween na een paar maanden, maar ik ben nog steeds een nachtbraker
-
Alexandra11
- Voornaamwoorden: Genderloos
Ik ben nog steeds moe, komt ook deels door afbraak van spiermassa (denk ik). Ik ben daardoor ook aangekomen in gewicht en ben minder sterk als voorheen. Ik hoorde dat te weinig T ook moeheid kan brengen. Ik heb mijn T waarde al jaren niet meer laten controleren. Misschien is het een idee om me hier eens in te verdiepen, want ik ben ook elke dag moe.