Hallo,
Aangezien ik aan het begin van mijn medisch traject sta en zelfs nog een doorverwijzing van de huisarts moet krijgen, zou ik me graag een beetje oriënteren op zorgverleners/behandelaars. Dit onderdeel van het forum heeft me al veel geholpen, maar een ding dat ik me afvraag;
Ik heb via-via gehoord dat veel behandelaars voor de diagnostiek moeilijk kunnen doen over non-binair zijn, dat je dan 'niet trans genoeg bent', en dat ik me dan zou moeten voordoen als transvrouw ipv nb. Hebben jullie ook dit soort verhalen gehoord en, weten jullie misschien welke genderteams hier niet moeilijk over doen?
Behandelaars die moeilijk doen over non-binair?
-
Mx_BEAN
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Behandelaars die moeilijk doen over non-binair?
In het verleden zouden ze daar echt moeilijk over hebben gedaan, maar die tijd ligt echt achter ons.
Irene
-
San(ne)
- Voornaamwoorden: Die/diens
In 2010 deed het VuMC hier bij mij moeilijk over. Een mastectomie vóór testosteron of zelfs helemaal zonder wens om hormonen te gaan gebruiken was niet mogelijk. Daardoor heb ik toen het traject gestopt.
Inmiddels zou dit ook bij het Vu echter geen probleem meer (moeten) zijn.
Ikzelf heb uiteindelijk vanaf 2021-2022 mijn diagnostische traject doorlopen bij De Vaart. Hier heb ik geen enkele hindernis ondervonden van mijn non-binair zijn. Ik heb nimmer het gevoel gehad dat aan mij werd getwijfeld en ik heb zonder vertraging een diagnosestelling en doorverwijzing voor mastectomie gekregen. Daarna het traject officieel afgesloten. Driekwart jaar later opnieuw contact gezocht omdat ik toch twijfelde over starten met lage dosis testosteron. Hier zijn ze heel goed mee omgegaan. Ik kon zonder lang wachten weer in gesprek met mijn psycholoog en kreeg vrij snel een verwijzing voor endocrinologie (na één online gesprek).
Ook de chirurg (Van Loenen) en de endocrinoloog (Maasstad Rotterdam) hebben mij 0 problemen opgeleverd omdat ik non-binair ben. Alleen hun computersystemen kunnen nog geen juiste pronouns etc gebruiken, maar dat interesseert me eigenlijk weinig.
Inmiddels zou dit ook bij het Vu echter geen probleem meer (moeten) zijn.
Ikzelf heb uiteindelijk vanaf 2021-2022 mijn diagnostische traject doorlopen bij De Vaart. Hier heb ik geen enkele hindernis ondervonden van mijn non-binair zijn. Ik heb nimmer het gevoel gehad dat aan mij werd getwijfeld en ik heb zonder vertraging een diagnosestelling en doorverwijzing voor mastectomie gekregen. Daarna het traject officieel afgesloten. Driekwart jaar later opnieuw contact gezocht omdat ik toch twijfelde over starten met lage dosis testosteron. Hier zijn ze heel goed mee omgegaan. Ik kon zonder lang wachten weer in gesprek met mijn psycholoog en kreeg vrij snel een verwijzing voor endocrinologie (na één online gesprek).
Ook de chirurg (Van Loenen) en de endocrinoloog (Maasstad Rotterdam) hebben mij 0 problemen opgeleverd omdat ik non-binair ben. Alleen hun computersystemen kunnen nog geen juiste pronouns etc gebruiken, maar dat interesseert me eigenlijk weinig.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Dat is gelukkig allang verleden tijd. Dat is ook wel duidelijk als je de reactie van San(ne) leest. Al sinds zo´n 10 jaar is het echt wel duidelijk bij behandelaars dat er ook mensen zijn die een eigen invulling geven aan gender in plaats van het stereotype vrouw of man.Mx_BEAN schreef: 06 okt 2024, 11:30 moeilijk kunnen doen over non-binair zijn, dat je dan 'niet trans genoeg bent', en dat ik me dan zou moeten voordoen als transvrouw ipv nb. Hebben jullie ook dit soort verhalen gehoord en, weten jullie misschien welke genderteams hier niet moeilijk over doen?
Voor mij zelf was het wel moeilijk om de stap te zetten om naar een behandelaar te gaan, omdat er veel twijfels waren over het gendervrij dan wel gendercreatief zijn. Vooral over de sociale transitie. Hoe zou ik dat uit kunnen leggen aan een psycholoog? Uiteindelijk was dat ook goedgekomen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Albert031
- Voornaamwoorden: hij/hem
Ik was daar ook van te voren wat "bangig" voor, maar dat zat tussen mijn eigen oren. UMCG doet hier helemaal niet moeilijk over.
-
NB_FG
- Voornaamwoorden: hij
Ik verwijs naar mijn post "een totale ramp in België". Ze willen hier dat je volledig of helemaal niet gaat.
-
Verkaasd
- Voornaamwoorden: Hen/hun
Ik kan je een privé bericht sturen of overigens discord. Ik ben via via en door eigen ervaring erachter gekomen dat een psycholoog bij psytrans (waar ik ongelukkig genoeg bij zat) bizar anti nonbinair en aroace is.
In mijn slechtste tijden eet ik twee volledige stokbroden op
-
Yvi
- Voornaamwoorden: zij/haar
Zie ook:Verkaasd schreef: 19 jan 2025, 19:33 Ik kan je een privé bericht sturen of overigens discord. Ik ben via via en door eigen ervaring erachter gekomen dat een psycholoog bij psytrans (waar ik ongelukkig genoeg bij zat) bizar anti nonbinair en aroace is.
viewtopic.php?p=199290#p199290
100% Myself 
Intimiteit en Sex Positive

L, B, I en Q uit LHBTIQA+
Intimiteit en Sex Positive
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
-
Alexandra11
- Voornaamwoorden: Genderloos
Goed om te lezen dat ze er tegenwoordig niet meer moeilijk over doen, vroeger was dat wel anders inderdaad. Toppie!