Hallo allemaal, ik heb ondertussen een hele waslijst aan vragen opgebouwd, misschien heeft er iemand zin om er een paar te beantwoorden.
1. Hoeveel kost een transitie nou eigenlijk? En dan heb ik het over elk los deel dus: diagnose stellen, HRT, deskundigenverklaring, chirurgie, fertiliteitstraject. Een hormoontraject bij psytrans wordt bijvoorbeeld maar voor een deel vergoed, maar ik heb helemaal geen idee hoeveel zoiets eigenlijk kost.
2. Ik zie bij veel genderteams (behalve bij Buro jij) dat er staat: voor chirurgie verwijzen wij door en komt u op de reguliere wachtlijst te staan. Ik zat daarom te denken om mij aan te melden bij het Radboud UMC (als backup, wachtijd 3j) en Buro jij (wachttijd 1,5j), en misschien dat ik ondertussen al met hormonen begin bij psytrans (als er natuurlijk plek is). Is er iemand die hier ervaring mee heeft en tips kan geven of dit een goed idee is?
3. Zijn er meer klinieken die de wachtlijsten voor chirurgie bij de UMC's kunnen omzeilen behalve buro jij?
4. Wordt verwezen chirurgie vanuit Psytrans wel vergoed? Omdat zij geen contracten hebben met verzekeringen.
Ik ben eigenlijk gewoon een beetje opzoek wat nou een snelle route is om aan dit hele traject te beginnen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik mee bezig ben. Hoe hebben jullie het aangepakt? Nog goed advies?
Hele lijst aan vragen
-
Abel
- Voornaamwoorden: Hij/hem/zijn
-
DominiqueB
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: Hele lijst aan vragen
1. Hormoontraject loopt via een endocrinoloog en deze is niet bij Psytrans in dienst volgens mij maar verwijzen ze alleen door naar Gender Heath Clinic. Dit wordt als er een contract is we gewoon 100% vergoed.
2. Ik heb ook dat ik op de wachtlijst sta bij het radboud en heb inmiddels de diagnose en second opinion via Uw Psychiater (deze zijn gestopt met gender team) krijg de hormonen via Gender Health Clinic en kan omdat deze geen chirurg hebben voor de Srs straks wel via zij instroom bij het radboud de operatie krijgen.
Dit kan alleen als je niet het traject via een UMC hebt.
3. kijk ff op transwegwijzer van transvisie daar hebben ze meer op staan volgens mij.
4. weet ik niet
2. Ik heb ook dat ik op de wachtlijst sta bij het radboud en heb inmiddels de diagnose en second opinion via Uw Psychiater (deze zijn gestopt met gender team) krijg de hormonen via Gender Health Clinic en kan omdat deze geen chirurg hebben voor de Srs straks wel via zij instroom bij het radboud de operatie krijgen.
3. kijk ff op transwegwijzer van transvisie daar hebben ze meer op staan volgens mij.
4. weet ik niet
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
-
Yvi
- Voornaamwoorden: zij/haar
In de basis wordt gender chirurgie vergoed uit de basisverzekering. HRT idem.
Een deskundigen verklaring staat geheel los van de rest van het medisch traject. Voor meer informatie zie eventueel de website van psytrans.
Een deskundigen verklaring staat geheel los van de rest van het medisch traject. Voor meer informatie zie eventueel de website van psytrans.
100% Myself 
Intimiteit en Sex Positive

L, B, I en Q uit LHBTIQA+
Intimiteit en Sex Positive
L, B, I en Q uit LHBTIQA+
-
saibot
- Voornaamwoorden: hij/hem
Kan je hier meer informatie over geven hoe dat in zijn werk gaat?DominiqueB schreef: 03 mar 2025, 17:29
-
DominiqueB
Heb begrepen dat ze alleen zij instromers toelaten die in een traject zitten welke geen chirurg hebben. Dus via een andere route als de UMC ziekenhuizen die alles intern hebben.saibot schreef: 04 mar 2025, 14:47
Kan je hier meer informatie over geven hoe dat in zijn werk gaat?
Dus wanneer je dan de vereiste hebt. Diagnose, second opinion en min. 1 jaar HRT dan mag je doorverwezen worden en zullen ze je toelaten tot de wachtlijst voor de operatie.
Liefs Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
-
saibot
- Voornaamwoorden: hij/hem
Aah, dan kom je dus terecht op de wachtlijst voor de operatie?
-
DominiqueB
Ja maar dat geld ook voor de mensen in het gewone traject daar. die zijn ook niet meteen aan de buurt.
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO