Hoe kunnen we een inclusievere en positieve weergave van transgender-personen creëren in de Nederlandse media?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
MarhtafED
Gast

Hoe kunnen we een inclusievere en positieve weergave van transgender-personen creëren in de Nederlandse media?

Bericht door MarhtafED »

Wat zijn voorbeelden van innovatieve manieren om de media te gebruiken om de beleving van transgender-personen te bevorderen en te normaliseren, en hoe kunnen we een beter begrip en acceptatie van genderdiversiteit bevorderen door middel van het gebruik van inclusieve en respectvolle taalgebruik?
Sophie123
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Hoe kunnen we een inclusievere en positieve weergave van transgender-personen creëren in de Nederlandse media?

Bericht door Sophie123 »

Trans mensen er bij betrekken in plaats van over ons praten.
Frederieke
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hoe kunnen we een inclusievere en positieve weergave van transgender-personen creëren in de Nederlandse media?

Bericht door Frederieke »

Sophie123 schreef: 24 mei 2025, 19:22 Trans mensen er bij betrekken in plaats van over ons praten.
Sorry, die is te goedkoop. In plaats van goedbedoelde vragen op zo'n botte manier af te schieten zou je jezelf ook kunnen aanbieden als hulp of ondersteuning.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Eens, Frederieke

Wat helpt is om eens de eindredacties te leren dat ze bij een best wel integer artikel niet steeds weer dezelfde smeuïge koppen moeten bedenken die suggereren dat operaties vrouwen in mannen kunnen veranderen en andersom. Dat station is allang gepasseerd.

Ik zeg het omdat ik best wel wat mooie artikelen tegenkom, maar er dan toch weer teruggevallen wordt op de geijkte publiekstrekkers. Zie bijvoorbeeld de reeks in BN DeStem de afgelopen weken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik denk graag mee, ook vanuit het perspectief van mijn kinderen. Het is vooral voor hun dat ik in de luwte wil blijven terwijl ik persoonlijk het liefst een regenboogvlag aan de vlaggenmast zou hangen. Blijkbaar is de angst gewoon heel groot. Het verlangen om aan de norm te voldoen.

Het publieke idee... a man in a dress with lipstick... de stigmatisering... het probleem lijkt groter te worden in plaats van kleiner.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Irene_de_Vreede
Moderator

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik merk in mijn dagelijks leven dat gewoon laten zien dat je een normaal mens bent helpt bij de betrokkenen, je bereikt er natuurlijk maar een heel beperkt aantal mensen mee, maar alle kleine beetjes helpen.
Irene
Simão

Bericht door Simão »

In de eerste plaats zelf naar buiten treden op je sociale media. Een heleboel leven verborgen wat dat betreft. Je kunt de reacties uitzetten als negatieve reacties je in de put doen raken. Maar post je alle daagse dingen, net als anderen. Wat je eet, waar je bent, met wie je bent en desnoods gebruikt je daarbij #trans of begin een nieuwe #wezijnnetmensen of iets in die strekking.
Sociale media zijn de verst strekkend en snelst verspreidend en hebben echt invloed. Als je wat grappigs of doms doet, gaat het helemaal hard.
Wees je zelf, verstop je niet. We zijn er gewoon, we hebben altijd bestaan en we hebben alle recht om onszelf gelukkig te maken door te leven zoals we kiezen en niet zoals de buitenwereld het zou willen. Dit geldt voor elke vorm van persoonlijke expressie. Wees trots op wie je bent en wat je bereikt hebt al is het een baby stapje.
Gebruik van sociale media is complete integratie. En ja, het kan vreselijk eng zijn. Maar je wordt ook gevonden door mensen die er steun in ervaren en die jou willen steunen. Wees voorzichtig, laat niet zien waar je woont en nogmaals, zet de reacties uit als je weet dat je niet tegen nare opmerkingen kan, want die komen ongetwijfeld ook, maar dan mis je wel ook de positieve die goed zijn voor je zelfvertrouwen. Een afweging.
Dit is tegenwoordig de beste weg om (ook) in de andere media terecht te komen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

Je dagelijkse realiteit speelt zich niet on line af

Ik gebruik geen sociale media, wel zo rustig, het geeft nl niets te maken met de realiteit van het alledaagse. En daar draait het imo om, wat jij elke dag meemaakt, dat is je leven, niet on line, wat over het algemeen vooral negatief gezeik oplevert
Simão

Bericht door Simão »

Je bepaalt zelf wat je online zet!
Als jij gewoon plaatst waar je het beste kunt slagen als je gaat shoppen, of welke miskopen je gedaan hebt, of welke make-up je gebruikt en hoe, of gewoon foto´s en videos van je eten, je dieren, je hobbies, dan is dat realiteit en alledaagse dingen. En het maakt je zichtbaar en menselijk.
Je kunt niet klagen over onzichtbaarheid en negatieve weergave terwijl je je best doet om onzichtbaar te zijn. En dat bedoel ik algemeen, niet persoonlijk.
Ik vind het prima als iedereen onzichtbaar wil blijven, ik begrijp ook dat het vaak angst is, maar het gevolg is dat er ook een verkeerd en negatief beeld blijft.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Dawn

Bericht door Dawn »

Zie ook de reactie van Wolvster op een podcastserie over hoe je sfeer en sentiment (on)bedoelt kan beïnvloeden via:

Welke muziek gebruik je waarbij.
Wie en wat benadruk je bij familieinterviews
Hoe suggestief zijn gestelde vragen
Hoe gaat de interviewer/schrijver zelf om met het onderwerp