Hormoonwaardes doen gek, wat moet ik ermee?!?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
BArts

Hormoonwaardes doen gek, wat moet ik ermee?!?

Bericht door BArts »

Hoi allemaal,

Ben nu ong. 9 maanden aan de vrouwelijke hormonen als transvrouw/non-binair persoon/genderfluide persoon, en ben onder behandelingbij het RadboudUMC.
Maak zelf geen of nauwelijks hormonen aan sinds mijn geboorte dus alles moet bijgenomen worden door medicatie, eigen testosteronproductie is ook nihil dus een blocker hoef ik niet te gebruiken.

Als man had ik de volgende waardes: Oestradiol = 57 pmol/l, Progesteron = 200 mE/l.
Toen ben ik begonnen met smeren van oestrogel 80gram a 2 pompjes per dag (omdat een andere transvrouw die ik kende dit ook gebruikte en fijn vond) en had ik deze waardes: Oestradiol = 940 pmol/l, Progesteron = 810 mE/l.
Maar de endo wou mij eigenlijk al meteen aan de pleister hebben omdat dit constantere waardes zou geven, en na 3 maanden op de controle en voordat ik de eerste waardes kreeg was ik toch nieuwsgierig naar de pleister dat ik dat ben gaan gebruiken en wel de 50ug.
Dat gaf de waarde van 100 pmol/l (net voor een nieuwe pleister), daarna mocht ik naar 75ug en was de waarde 110 pmol/l (ook net voor een nieuwe pleister), en nu net voordat ik sowieso met de 100ug pleister mocht beginnen was de waarde 140 pmol/l (deze keer net na het plakken van de pleister), Progesteron bleef elke keer ongeveer gelijk.

Ik ben ook niet zo happy en stabiel nu, komt ook omdat ik weinig te doen heb (weinig werk, stress, kom niet verder etc.) en me verveel en een boeiender leven wil krijgen, en wil me vrij kunnen voelen en gedragen als Genderfluide persoon zoals ik wil zoals Raven van Dorst bv. ook doet op tv (bv. zonder topje in jaccuzi).
Endo reageert ook niet snel, duurt soms wel 2 weken tot antwoord en nu zie ik dat ze ineens vrij heeft!

Wat vinden jullie van die waardes en het grote verschil bij Oestradiol en wat zijn de ervaringen van anderen?
Vind het heel gek gaan zo, weet niet of dit normaal is en wat normale waardes zijn.

DM mag.

Sorry voor het flinke verhaal 😁.
11-07-23 : Op wachtlijst RadboudUMC.
03-01-24 / 18-06-24 : 7x gezicht laseren op eigen kosten (ICE Diode laser).
19-06-24 / 24-09-24 : Voorbereidende gesprekken RadboudUMC.
07-10-24 : Ben ik besproken.
20-11-24 : Datum eerste gesprek bij endo + start HRT.
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Hormoonwaardes doen gek, wat moet ik ermee?!?

Bericht door Laura2021 »

1) Ik lees dat je (@BArts) zegt dat de testosteronproductie nihil is, maar vind het toch belangrijk om te weten wat er de "diverse keren T" is gemeten?

Die eerste waarde Estradiol zou ik gewoon negeren want die is zo ver off the charts, dat geeft alleen maar verwarring.
Er is een nieuwe situatie en in die nieuwe situatie lijken de waardes beter in de buurt te komen van wat je zoekt maar nog steeds te laag. Het moet echt boven de 200 pmol/l liggen denk ik.

2) Waar plak je de pleisters? Ik plak ze afwisselend links en dan weer rechts net boven (paar cm) de plooi van mijn lies en wissel om de 4 dagen.
Dit doe ik net voor ik in mijn bed ga liggen zodat ik een tijd stil lig op mijn rug zodat het goed kan hechten. Niet aandrukken. Gewoon plakken en met rust laten. Voor mij werkt dit beter.
Groetjes Laura :hbeat:
marianne

Bericht door marianne »

pleisters beter doseren ? daar snap ik niks van,
het contact met de huid kan wisselen, met de huidvochtigheid temperatuur en de afgifte neemt af na een paar dagen, dus altijd schommeliingen,
Gel, iedere dag 4 pompjes, alles wordt opgenomen, iedere dag nieuwe dosis,
Dus stabieler,
ik wil nooit meer pleisters , wat een ellende ! lenzetto, ook slecht te dosreen, iedere spray geeft een andere hoeveelheid.
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
BArts

Bericht door BArts »

Laura2021 schreef: 21 jul 2025, 21:41 1) Ik lees dat je (@BArts) zegt dat de testosteronproductie nihil is, maar vind het toch belangrijk om te weten wat er de "diverse keren T" is gemeten?

Die eerste waarde Estradiol zou ik gewoon negeren want die is zo ver off the charts, dat geeft alleen maar verwarring.
Er is een nieuwe situatie en in die nieuwe situatie lijken de waardes beter in de buurt te komen van wat je zoekt maar nog steeds te laag. Het moet echt boven de 200 pmol/l liggen denk ik.

2) Waar plak je de pleisters? Ik plak ze afwisselend links en dan weer rechts net boven (paar cm) de plooi van mijn lies en wissel om de 4 dagen.
Dit doe ik net voor ik in mijn bed ga liggen zodat ik een tijd stil lig op mijn rug zodat het goed kan hechten. Niet aandrukken. Gewoon plakken en met rust laten. Voor mij werkt dit beter.

Dag Laura (@Laura2021), bedankt voor je antwoord.
Testosteronwaades zijn: half jaar voor transitie = 9,8 mmol/l, dag van de start = 12 nmol/l, na 3 maanden smeren = <0,42 nmol/l, 3 maanden daarna = <0,42 nmol/l. Dus niet te meten.
Oke.

Ik wissel ook links en rechts af, ik plak ze op de heupen en niet op een plooi zodat de onderbroek er mooi overheen zit. Ik wissel elke 3,5 dagen dus de ene keer begin van de avond en de andere keer in de loop van de ochtend.
Ik plak de pleister en druk er even op zodat ie hecht en warm wordt zoals in de bijsluiter staat.
Welke waardes heb jij dan met de pleister? En welke dosis gebruik je?
Laatst gewijzigd door BArts op 22 jul 2025, 16:58, 3 keer totaal gewijzigd.
BArts

Bericht door BArts »

marianne schreef: 22 jul 2025, 00:06 pleisters beter doseren ? daar snap ik niks van,
het contact met de huid kan wisselen, met de huidvochtigheid temperatuur en de afgifte neemt af na een paar dagen, dus altijd schommelingen,
Gel, iedere dag 4 pompjes, alles wordt opgenomen, iedere dag nieuwe dosis,
Dus stabieler,
ik wil nooit meer pleisters , wat een ellende ! lenzetto, ook slecht te dosreen, iedere spray geeft een andere hoeveelheid.
Dag Marianne (@marianne),
Bedankt voor je antwoord. Dat is inderdaad zo.
Pleisters zijn op zich wel makkelijker maar dan moeten ze wel goede waardes geven, ik heb het er telkens over met mijn endo en die wil eerst dat ik nu een maandje de 100ug probeer en dan weer laat prikken.
Smeren was ook niet alles; kreeg er volgens mij erg ruwe handen en knokkels van (al was dat ook in de winter) en moet je 2x per dag aan denken en evt. meenemen als je ergens heen gaat.
Ik wacht het nog even af en ga het binnenkort weer overleggen met de endo.
Welke waardes had jij dan met pleister en smeren?
Dawn
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Dawn »

Ervan uitgaande dat alle analyses representatief zijn zou je de dosering van de pleisters nog kunnen proberen te verhogen of bv 1pompje gel te doen en dan te kijken wat je waardes worden. Ik had met 1 pompje 120 pg en met 2 pompjes 430pg. 2pompjes doe ik in de ochtend en verdeel dat over armen en schouders. Heb geen effect op mijn huid opgemerkt. Bij mij lijkt verdubbeling dosering van de gel dan ook bijna een verdrievoudiging van de E waarde te geven.
Als dat bij jou ook zo werkt zou je op een acceptabele 310 uit kunnen komen bij 1 pompje.
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

@BArts
Voor de hormonen/transitie: T=27,5 nmol/l en E=94 pmol/l
Met alleen 100ug pleister na 6 maanden T=23.2 nmol/l en E=210 pmol/l
Met 100ug pleister en 3,125mg/dag (1/8 pil om de dag) cyproterone weer na 6 maanden: T= <0.5nmol/l en E=212 pmol/l

Ik heb verschillende plekken geprobeert maar de heupen werkte voor mij juist niet.
De grootste verandering wat ik zelf merkte in hoe ik me voelde was niet de Estradiol maar de T-blocker cypro en vrijwel meteen.

Ik denk inderdaad dat je even het moet afwachten met de 100ug pleister. Iedereen is anders.
Groetjes Laura :hbeat:
BArts

Bericht door BArts »

Dawn schreef: 22 jul 2025, 16:59 Ervan uitgaande dat alle analyses representatief zijn zou je de dosering van de pleisters nog kunnen proberen te verhogen of bv 1pompje gel te doen en dan te kijken wat je waardes worden. Ik had met 1 pompje 120 pg en met 2 pompjes 430pg. 2pompjes doe ik in de ochtend en verdeel dat over armen en schouders. Heb geen effect op mijn huid opgemerkt. Bij mij lijkt verdubbeling dosering van de gel dan ook bijna een verdrievoudiging van de E waarde te geven.
Als dat bij jou ook zo werkt zou je op een acceptabele 310 uit kunnen komen bij 1 pompje.
Hoi Dawn (@Dawn),
Oke, bedankt, ik zal het nog even aanzien en het anders vragen aan de endo.
Ik deed het op mijn bovenbenen toen, eerst ook op de bovenarm maar kreeg er spierpijn en opvliegers door toen, op de bovenbenen had ik daar geen last van of minder.
BArts

Bericht door BArts »

Laura2021 schreef: 22 jul 2025, 19:33 @BArts
Voor de hormonen/transitie: T=27,5 nmol/l en E=94 pmol/l
Met alleen 100ug pleister na 6 maanden T=23.2 nmol/l en E=210 pmol/l
Met 100ug pleister en 3,125mg/dag (1/8 pil om de dag) cyproterone weer na 6 maanden: T= <0.5nmol/l en E=212 pmol/l

Ik heb verschillende plekken geprobeert maar de heupen werkte voor mij juist niet.
De grootste verandering wat ik zelf merkte in hoe ik me voelde was niet de Estradiol maar de T-blocker cypro en vrijwel meteen.

Ik denk inderdaad dat je even het moet afwachten met de 100ug pleister. Iedereen is anders.

Dag Laura (@Laura2021),
Bedankt voor de info.
Waarom niet meteen een t-blocker dan?
o oké, waarom werkte het op de heupen niet?
En waarom merkte je het meeste van de t-blocker? Heb dit niet nodig dus ken het ook niet, maar van andere hoor ik dat ze er juist depressief e.d. door worden.
Bedankt, ben benieuwd wat straks de waarde met de 100ug pleister is; lijkt mij gek als het ineens nu wel goede waardes gaat geven als het eerst bij ophogingen nauwelijks hogere waarden geeft.
DominiqueB

Bericht door DominiqueB »

Heb komende maand controle en had ook hele aparte waardes bij de start.
zal waarschijnlijk in mijn dagboek er ook over schrijven.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte