Links versus Rechts.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Links versus Rechts.

Bericht door Emma »

Er zijn wel grote verschillen tussen een mening, misinformatie, desinformatie en haat.
Spoiler:
1. Mening
Een mening is een persoonlijke opvatting of interpretatie, gebaseerd op subjectieve waarden, emoties of perspectieven.
Kenmerk: Niet per se feitelijk verifieerbaar, maar kan wel geïnformeerd of ongeïnformeerd zijn.
Voorbeeld: "Ik vind dat windmolens het landschap ontsieren."

2. Misinformatie
Misinformatie is onjuiste of misleidende informatie die zonder kwade opzet wordt verspreid.
Kenmerk: Degene die het deelt, gelooft vaak zelf dat het waar is.
Voorbeeld: Iemand deelt per ongeluk een verouderde statistiek als feit.

3. Desinformatie
Desinformatie is onjuiste of misleidende informatie die opzettelijk wordt verspreid om te manipuleren, schade toe te brengen of bepaalde belangen te dienen.
Kenmerk: Intentie tot misleiding is cruciaal.
Voorbeeld: Een overheid die bewust nepnieuws verspreidt om politieke tegenstanders in diskrediet te brengen.

4. Haat
Haat (in communicatieve zin) betreft uitingen die gericht zijn op het beledigen, kleineren of discrimineren van individuen of groepen, vaak op basis van afkomst, religie, gender, seksuele oriëntatie of andere identiteitskenmerken.
Kenmerk: Emotioneel geladen, vaak met de bedoeling te kwetsen of aan te zetten tot uitsluiting of geweld.
Voorbeeld: Racistische of homofobe scheldwoorden in een discussie.

Samengevat:
Mening = subjectief standpunt.
Misinformatie = foutieve info zonder kwade wil.
Desinformatie = foutieve info met opzet.
Haat = vijandige, discriminerende of kwetsende uitingen.
Meningen zijn welkom. Misinformatie corrigeren we, desinformatie en haat weren we. Misinformatie is vaak desinformatie of soms zelfs haat verpakt in de goede bedoelingen van degene die het post.

Op misinformatie heb ik je eerder al aangesproken, ik twijfel niet aan je goede bedoelingen. Maar dit forum mag geen vehikel zijn voor de (onbedoelde) verspreiding van desinformatie en haat. Daarom zijn de youtube links verwijderd en houden we de komende tijd wat strenger in de gaten wat je post.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Dawn
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Dawn »

Astrid C. Als je een video post waarin ik binnen korte tijd 2x wordt aangehaald als biologische … wat voor mij heel pijnlijk is om te horen dan vindt ik dat ik mag vragen of je daar mee wil stoppen.
In mijn ogen is dat geen informatie of mening meer maar een bewuste verspreiding van desinformatie iets wat op dit forum volgens mij niet thuis hoort!

Dan kan je wel schrijven dat ik dat niet hoef te lezen of jou kan blokkeren. Zo werkt communicatie over gevoelige onderwerpen niet in mijn ogen: je dient eerst na te denken over wat je post en daarmee rekening te houden met anderen.
Kort gezegd vrijheid van meningsuiting komt met verantwoordelijkheden!
Als je dat niet op kan brengen dan adviseer ik je dergelijke posten op andere media te doen die geen fatsoenlijke moderatie en/of fatsoensafspraken (meer) hebben
Mevr B

Bericht door Mevr B »

@Astrid C.
Wat Emma ook zegt, een mening is niet meer dan dat, een mening.
Wat anderen je ook aanraden, blijf weg van die alternatieve websites.
Je schiet er niks mee op en het maakt je depressief.

Voor wat het gevaar van rechts, in Duitsland bestond voor WO2 een uitgebreide bibliotheek over transgenders.
Een van de eerste dingen die Hitler deed toen hij aan de macht kwam was deze bibliotheek verbranden.
Dat paste niet in zijn wereldbeeld.
Zie je de parallellen met nu?

Wij passen niet in het patriarchale narratief en daarom moeten we verdwijnen volgens de (extreem) rechtse politiek.
Ondanks dat we de wetenschap en de feiten aan onze kant hebben.
Iets met toxic masculinity.

Ik hoop dat je de raad ter harte neem en je aanpast aan de mores hier.
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
CarlaJansen
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door CarlaJansen »

Mevr B schreef: 24 aug 2025, 15:15 @Astrid C.

Wij passen niet in het patriarchale narratief en daarom moeten we verdwijnen volgens de (extreem) rechtse politiek.
Ondanks dat we de wetenschap en de feiten aan onze kant hebben.
Iets met toxic masculinity.

(Extreem) rechts is een probleem, beslist. Ja, die eerste boekverbranding bij het Institut für Sexualwissenschaft.
Daarnaast kan ik zo 3 grote religies uit de mouw schudden die zeer patriarchaal zijn. Afghanistan geeft wel een beeld denk ik, maar ook Rome met in NL Civitas Christianas of een zijspoor CU/SGP en vergis je ook niet in dat lieve Boeddhisme. Een bezoek in Thailand is wat dat betreft beslist leerzaam, patriarchaal ondanks hun plezierige LHBTI wetgeving. De overige religies ken ik niet, maar ik ben er niet gerust op.

Misschien dat dit dan wel interessant is, lees maar eens de 7 tenets: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Satanic_Temple
Maar die hebben geloof ik wat ruzies her en der en overlappen met Church of Satan die ook wel pro-LHBTIQA+ schijnen te zijn.
Anyhows, ik wil het allemaal niet weten en er niet bijhoren.

(goeie help, wat je allemaal niet tegen komt op het internet... :lol: )
Mevr B

Bericht door Mevr B »

Het heeft een reden dat ik atheïste ben.... :lol: :lol: :lol:

Btw,
30 januari 1933 kwam Hitler aan de macht
3 mei 1933 was de boekverbranding waarbij de bibliotheek van het Institut für Sexualwissenschaft verloren ging.

Kijk richting VS en zie de parallellen..
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Marica
Voornaamwoorden: Hun / Henne

Bericht door Marica »

Zelfs in het 'lieflijke' Noorwegen waar rechtspopulisme in de grote steden ook de kop op steekt, heb ik hier op het platteland (rare term hier met die bergen ;) ) er geen last van. Ik ben gewoon een ouwe trut onder de mensen hier. Ik heb goed contact met een paar leuke mensen hier, en de stadse problemen zijn ver weg genoeg.

Natuurlijk krijg je hier ook propaganda folders van politieke partijen in de brievenbus, maar die gaan twee stappen opzij direct de oud papierbak in. Ik kijk het noorse journaal, en dat is wat mij betreft genoeg. En wat er gepraat wordt, nooit over politiek, dat is geen gespreksonderwerp waar je hier over praat. Dat is prive
ᛃᛖᚷ ᛖᚱ ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ ᛃᛖᚷ ᛃᛟᛒᛒᛖᚱ ᛈᚨ ᛖᚾ ᚷᚨᚱᛞ ᛁ ᚺᛟᚲᚲᛊᚢᚾᛞ ᛊᛟᛗ ᚷᚱᚨᚢᛖᛗᚨᛊᚲᛁᚾ ᛏᚱᚨᚲᛏᛟᚱ ᛟᚷ ᛚᚨᛊᛏᛖᛒᛁᛚᛊᛃᚨᚠᚢᚱ ᛟᚷ ᛃᛖᚷ ᛒᛟᚱ ᛊᚨᛗᛗᛖᚾ ᛗᛖᛞ ᛗᛁᚾ ᚲᛃᛇᚱᛖᛊᛏᛖ ᚲᛟᚾᛖ ᚲᚨᚨᛏᛃᛖ ᛁ ᚲᚱᚢᛞᛊᚺᛖᚱᚨᛞ ᚲᛟᛗᛗᚢᚾᛖ