Al een tijdje overweeg ik om zangles te nemen. Niet per se om beter te zingen -al speelt dat ook een beetje mee-, maar om mijn stem(regio) beter te gebruiken. Het gaat dan vooral bij het gebruik van meer volume en hoogte. In het dagelijks leven praat ik op die manier namelijk veel, waarbij ik nog steeds het gevoel heb dat ik dat via mijn keel doe.
Zijn er mensen die ook zangles hebben genomen bij het leren gebruiken van je nieuwe stem? Of dit ook overwegen?
Ik hoor graag jullie ervaringen!
Zangles?
-
DominiqueB
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: Zangles?
Nee maar wel logopedie en jij moet idd meer naar borst resonantie.
Het boek "je stem in transtie" EAN 9789401457637 kan ook je een stuk op weg helpen. Weet niet of je al HRT hebt.
Het boek "je stem in transtie" EAN 9789401457637 kan ook je een stuk op weg helpen. Weet niet of je al HRT hebt.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
-
Renaat
ik zing mn hele leven maar een zangstem is absoluut geen spreekstem. Ze zijn bijna tegengesteld in my humble opinion maar het gebruik van mijn zangstem heeft me wel geholpen om mn register anders in te zetten bij spreken . Logopedie gaat daar nog veel verder in.
Dat ik heel graag zing en een redelijk groot bereik heb is wel de reden dat ik het niet aandurf om mijn stem operatief te laten veranderen . Ik wil het risico dat ik daar in wat zal verliezen niet nemen al weet ik niet hoe groot of klein die kans is . Het maakt me ook niet uit want ik wil daar geen enkel risico in nemen . Ik neem de misgendering in mijn spreekstem daarom voor lief.
Dat ik heel graag zing en een redelijk groot bereik heb is wel de reden dat ik het niet aandurf om mijn stem operatief te laten veranderen . Ik wil het risico dat ik daar in wat zal verliezen niet nemen al weet ik niet hoe groot of klein die kans is . Het maakt me ook niet uit want ik wil daar geen enkel risico in nemen . Ik neem de misgendering in mijn spreekstem daarom voor lief.
Je suis , j'existe
-
Frederieke
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik mag ook graag zingen, dus ik herken je angst. Voor mij ook per se geen stemband operatie.
Ik heb eerst logopedie gedaan bij iemand die helaas om gezondheidsredenen gestopt is. Dat was puur voor de spreekstem.
Tegenwoordig volg ik zangles bij iemand die ook logopedist is voor transgender personen, maar daarnaast ook cisgender cliënten heeft op allerlei gebied. Ontzettend leuk en leerzaam.
Ik heb eerst logopedie gedaan bij iemand die helaas om gezondheidsredenen gestopt is. Dat was puur voor de spreekstem.
Tegenwoordig volg ik zangles bij iemand die ook logopedist is voor transgender personen, maar daarnaast ook cisgender cliënten heeft op allerlei gebied. Ontzettend leuk en leerzaam.