Gel ipv Lenzetto

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Tanja
Voornaamwoorden: Zij

Gel ipv Lenzetto

Bericht door Tanja »

Hoi,

Sinds juli j.l. gebruik ik 3 verstuivingen per dag van Lenzetto spray.
Nu was het bijna op dus via mijn behandelend arts nieuwe voor laten schrijven maar helaas is Lenzetto tijdelijk niet leverbaar (mogelijk pas nieuwe jaar).
In overleg met haar ga ik nu (tijdelijk) over op Oestrogel met 2 pompjes per dag.
Meer werk met langere droogtijd op de huid maar ben eigenlijk benieuwd of de effecten beter merkbaar zullen zijn.
Bij mijn laatste bloedtest bleek het oestrogeen niveau nog te laag voor de dosis die ik gebruik.
Effecten tot dusver:
Zweet stinkt niet meer :hbeat:
Huid voelbaar zachter :hbeat:
Haargroei lichaam sterk verminderd :hbeat:
Buikje :cry:
En zeer lichte borstvorming maar geen schijf oid voelbaar dus denk dat het gewoon lichaamsvet is. :shifty:

Oja ben 50+, tengere bouw dus een buikje is meteen zichtbaar bij mij.

Wat zijn jullie ervaringen mbt Gel vs Lenzetto
Eindelijk alle schroom van me af gegooid, vele gesprekken etc maar nu.....23 juli 2025 begonnen aan DE reis. HRT vandaag gestart en zo vreselijk gelukkig :hbeat:
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Gel ipv Lenzetto

Bericht door Marije »

Ik heb het ook gekregen maar nog niet overgestapt. Zal het deze week eens gaan proberen...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Sharoncher
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Sharoncher »

Tanja schreef: 24 nov 2025, 19:21 Hoi,

Nu was het bijna op dus via mijn behandelend arts nieuwe voor laten schrijven maar helaas is Lenzetto tijdelijk niet leverbaar (mogelijk pas nieuwe jaar).
In overleg met haar ga ik nu (tijdelijk) over op Oestrogel met 2 pompjes per dag.
Meer werk met langere droogtijd op de huid maar ben eigenlijk benieuwd of de effecten beter merkbaar zullen zijn.
Bij mijn laatste bloedtest bleek het oestrogeen niveau nog te laag voor de dosis die ik gebruik.
Effecten tot dusver:
En zeer lichte borstvorming maar geen schijf oid voelbaar dus denk dat het gewoon lichaamsvet is. :shifty:

Van de oestrogel zou je dus ongeveer minimaal 4 pompjes per dag nodig hebben in vergelijking met jouw dosering van de spray. Mg per dosis verschilt van elkaar. Dat had jou voorschrijvend arts makkelijk kunnen uitrekenen. Groetjes Sharon
Esther91

Bericht door Esther91 »

Sharoncher schreef: 24 nov 2025, 19:49
Tanja schreef: 24 nov 2025, 19:21 Hoi,

Effecten tot dusver:

Van de oestrogel zou je dus ongeveer minimaal 4 pompjes per dag nodig hebben in vergelijking met jouw dosering van de spray. Mg per dosis verschilt van elkaar. Dat had jou voorschrijvend arts makkelijk kunnen uitrekenen. Groetjes Sharon
Wat je zegt dat klopt niet, er zijn omreken tabellen uit de wetenschappelijke onderzoeken én de medische bijsluiters van de medicatie te vinden. Welliswaar is de hoeveelheid oestrogeen in 1 verstuiving Lenzetto hoger (1,53mg) dan de hoeveelheid oestrogeen in 1 pompje gel (0,75mg). Omdat Lenzetto alleen alcohol heeft om door de huid barrière te komen gaat er heel erg veel oestrogeen verloren, en de uiteindelijke hoeveelheid die de bloedbaan bereikt is erg afhankelijk van de verdamp tijd van de alcohol (denk aan tocht, per ongeluk uitsmeren of temperatuur). Oestrogel heeft dat probleem veel minder omdat het alcohol bevat én een penetratie verbeteraar. Daarom is gel (ondanks het gesmeer) een geschikter middel voor stabielere bloedwaarden omdat de inwerktijd stabieler is

Ik zat eerder op 8 sprays Lenzetto per dag om op een fatsoenlijke waarde te komen en na e.e.a. naslagwerk kwam dat neer op 5,33 (afgerond naar 5) pompjes gel per dag. Na een nieuwe meting bleek dat deze omrekentabellen klopte, want mijn bloedwaarden waren maar 30pmol lager (een meting heeft een foutmarge van +-50pmol volgens het lab).

Die rekentabellen lijken dus prima want alleen gekeken naar de hoeveelheid oestrogeen(mg/dosis) zou ik op 16 pompjes gel uitgekomen zijn. Ik geloof niet dat dat goed gekomen was 😅
DominiqueB
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door DominiqueB »

16 pompjes dan heb je een dagtaak aan het smeren en heb je iedere 4 dagen een nieuw flesje nodig.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
Sharoncher
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Sharoncher »

Bij mij stond 2x lenzetto in vergelijking met 4 pompjes gel. Met beide ongeveer de zelfde waarde rond de 600. Maar van de spray en ook de gel kreeg ik heel veel hoofdpijn en ging mijn bloeddruk omhoog... Dus weer terug gegaan op pillen, dat was al zo vanaf 1998. Helaas worden de pillen nu niet meer goed opgenomen door een operatie. Mijn apotheek is nu dagelijks aan het checken of ze voor mij injectie vloeistof kunnen bestellen. Is zo nu en dan leverbaar binnen en buiten Europa maar de voorraad is heel snel weer op. Dus ik denk dat het binnenkort wel gaat goed komen.😉