Vraag over borstgroei en pauzeren HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Vraag over borstgroei en pauzeren HRT

Bericht door Emma »

HetGevoel schreef: 10 jan 2026, 13:51
Ik had gehoopt dat pauzeren een optie zonder langetermijn fysieke consequenties. Nu lijkt dit dus niet zo te zijn.

En dat is dus niet gezegd. Er is gezegd dat je niet zomaar naar believen kunt stoppen en weer starten. Misschien wel juist om korte termijn consequenties.

En waarom zou je starten en dan weer tijdelijk stoppen? Want daar ben je nog steeds niet duidelijk over.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Renske
Voornaamwoorden: zij, haar

Re: Vraag over borstgroei en pauzeren HRT

Bericht door Renske »

HetGevoel schreef: 10 jan 2026, 13:51 Hai allen.

Ik gebruik nog geen HRT, maar ben dit wel aan het overwegen. Het liefst zou ik dit aan 1 stuk door doen. Nu ben ik bang dat ik een maand pauzeer maar daarna wel verder ga.
Het verdrietige gevoel komt doordat ik elk jaar ouder wordt en eigenlijk niet leef zoals ik wil leven, en dat dit traject voor mijn gevoel enorm lang zal duren.

Het paniek gevoel komt ervandaan dat ik het gevoel heb dat ik nu moet kiezen. Ga ik links of rechts.

Ik had gehoopt dat pauzeren een optie zonder langetermijn fysieke consequenties. Nu lijkt dit dus niet zo te zijn.

Ik moet denk goed nadenken over wat ik nu wil en wie ik nu ben en waar ik naartoe wil.

Super bedankt voor jullie steunende vragen!
De reacties op dit forum zijn vaak ervaringen. Je moet dat niet verwarren met een medisch consult. De vraag die je stelt is ook echt iets om aan een endocrinoloog te vragen. Zonder consult kun je ook niet starten met HRT.

Je zegt het gevoel te hebben te moeten kiezen. Maar je kiest al, namelijk door je niet aan te melden bij een genderteam of in gesprek te gaan met je huisarts. Elke verandering begint met een eerste stap.