Trans zonder hormonen

Gevoelens die je met de wereld deelt
Denise93nl
Voornaamwoorden: Denise

Trans zonder hormonen

Bericht door Denise93nl »

Hee iedereen,

Ik zit nog een beetje in de nieuwsgierige en onderzoekende fase rondom het idee om als transgender meisje te gaan leven. Ik heb een verstandelijke beperking en ik ben getrouwd met mijn vrouw. Ik heb verder geen vrienden en met mijn familie heb ik geen contact, dus ons wereldje is best klein. Dat maakt het voor mij niet makkelijk om buiten te experimenteren of om als transgender naar buiten te gaan. Daarom doe ik het nu vooral thuis, af en toe, en probeer ik stapje voor stapje uit wat bij mij past.

Alleen merk ik dat ik onzeker word door iets wat ik vaak lees, dat bijna iedereen die de keuze maakt om transgender te worden, hormonen gebruikt. Voor mij vallen hormonen helemaal af. Niet alleen omdat ik denk dat het door mijn verstandelijke beperking lastig is, maar ook omdat het traject met medische onderzoeken mij veel te eng is. Dat ga ik gewoon niet doen. En daardoor blijf ik met vragen zitten, want ik zie online weinig mensen die transgender zijn zonder hormonen. Dan vraag ik mij af of ik dan wel echt transgender ben als ik geen hormonen neem.

Van binnen voel ik mij namelijk gewoon een meisje. Daar ben ik zeker van. Ik wil ook graag dat ik er van buiten meer meisje meisje uitzie. Alleen omdat hormonen voor mij niet passen, wil ik graag weten of dat ook op andere manieren kan. Bijvoorbeeld met make-up en styling.

Daarom heb ik een paar vragen

Zijn er transgender meisjes die geen hormonen gebruiken en toch transgender zijn
Gaan zij ook gewoon naar buiten toe
Ik vind het belangrijk om te weten dat ik niet de enige ben
Als er meer mensen zijn die het zonder hormonen doen en toch vrouwelijker uitzien, dan durf ik zelf ook veel beter verder te gaan met experimenteren

Daarnaast heb ik ook praktische vragen. Scheren vind ik echt vreselijk. Ik haat het, want ik heb het gevoel dat je dan meteen weer ziet dat ik een man ben. Het liefst zou ik nooit meer hoeven scheren. Hoe doen anderen dit
Welke producten gebruiken jullie voor scheren en verzorging
En welke make-up is fijn om mee te beginnen als je nog niet zoveel weet, maar wel graag vrouwelijker wil lijken

Ik ben nu 32 jaar en ik voel gewoon dat ik dit wil. Alleen ik heb nog veel stappen te gaan en ik zit er een beetje tussenin, wel of niet verder gaan. Als ik weet dat het ook zonder hormonen kan en dat ik daarin niet alleen ben, dan wil ik er graag mee doorgaan. Tips over make-up, scheren en hoe ik er vrouwelijker uit kan zien zouden mij echt heel erg helpen. Ik ben iemand die veel met uiterlijk doet, dus ik wil er ook echt moeite voor doen, alleen ik weet nog niet goed waar ik moet beginnen. Ik weet zeker dat ik niet non binair wilt zijn ik weet zeker dat ik transgender wilt zijn.

Dankjewel voor het lezen en alvast voor jullie tips haha liefs DeniseπŸ’•
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Re: Trans zonder hormonen

Bericht door Jeste »

Is het, zoals je schreef, omdat je denkt dat het traject met medische onderzoeken veel te eng is? Of denk je gewoonweg helemaal geen behoefte te hebben aan hormonen?
Even ertussendoor: De medische onderzoeken zijn vrij simpel. Wat standaard dingen als gewicht, bloeddruk en hartslag opmeten. Verder is er bloedonderzoek nodig. De weg ernaartoe is, of lijkt, veel moeilijker. Dus de gesprekken met een psycholoog. Misschien lijkt dat in jouw situatie ingewikkelder?
Zonder hormonen kan wel. Uit eigen ervaring kan ik niet schrijven, want ik gebruik wel hormonen en heb ook een operatie gehad. Wel ken ik een aantal mensen die zonder hormonen vrouw zijn. Ook mensen die al wat ouder zijn, 50 en zelfs ouder. Die mensen zien er echt goed uit. Dat komt misschien ook door de gezonde manier van leven; veel buiten zijn en bewegen, Zelf gezond eten koken. Praten als een vrouw is erg belangrijk, wat je kan leren met logopedie. Administratief gezien kan je je geslacht ook zonder hormonen en/of operatie laten aanpassen.

Maar hopelijk schrijven er ook mensen die echt vanuit hun eigen ervaring spreken.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik kan ook niet uit eigen ervaring schrijven, maar ook ik weet dat er transgenders zijn die geen hormonen nemen, om uiteenlopende redenen. Hormonen maken het leven makkelijker maar het is geen heilige graal.
Irene
Denise93nl

Jeste schreef: 19 jan 2026, 05:24 Is het, zoals je schreef, omdat je denkt dat het traject met medische onderzoeken veel te eng is? Of denk je gewoonweg helemaal geen behoefte te hebben aan hormonen?
Even ertussendoor: De medische onderzoeken zijn vrij simpel. Wat standaard dingen als gewicht, bloeddruk en hartslag opmeten. Verder is er bloedonderzoek nodig. De weg ernaartoe is, of lijkt, veel moeilijker. Dus de gesprekken met een psycholoog. Misschien lijkt dat in jouw situatie ingewikkelder?
Zonder hormonen kan wel. Uit eigen ervaring kan ik niet schrijven, want ik gebruik wel hormonen en heb ook een operatie gehad. Wel ken ik een aantal mensen die zonder hormonen vrouw zijn. Ook mensen die al wat ouder zijn, 50 en zelfs ouder. Die mensen zien er echt goed uit. Dat komt misschien ook door de gezonde manier van leven; veel buiten zijn en bewegen, Zelf gezond eten koken. Praten als een vrouw is erg belangrijk, wat je kan leren met logopedie. Administratief gezien kan je je geslacht ook zonder hormonen en/of operatie laten aanpassen.

Maar hopelijk schrijven er ook mensen die echt vanuit hun eigen ervaring spreken.

Dankjewel voor je reactie de gesprekken zouden denk ik ook wel lastig zijn met de psycholoog ik denk niet dat ik daardoor heen kom. Maar zonder hormonen zou ik denk ik ook wel kunnen en kunnen accepteren. Ik drink niet en rook niet en we eten eigenlijk altijd heel gezond. Praten als een vrouw zou ik ook wel kunnen ik heb daarbij wel veel geoefend. Alleen qua make up en scheren ben ik wel benieuwd naar. Ik heb nu roze nagellak en lippenstift maar die kleur is wel gelijk aanwezig ik zou wel wat minder opvallende kleur willen eerst maar weet niet welke. Ik praat al wel met iemand over het transgender zijn.
Denise93nl

Irene_de_Vreede schreef: 19 jan 2026, 07:46 Ik kan ook niet uit eigen ervaring schrijven, maar ook ik weet dat er transgenders zijn die geen hormonen nemen, om uiteenlopende redenen. Hormonen maken het leven makkelijker maar het is geen heilige graal.
Dankjewel 😊
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Wat ik een beetje proef uit je verhaal is dat je volgende stappen eng vind. Ook vul je zelf al heel veel in zonder daadwerkelijk het te gaan ervaren waardoor je in feite al vooruitloopt op de zaken en van te voren al dingen afwijst.

Geloof me dat heel veel transvrouwen diezelfde angsten hebben en vaak ook andere klachten hebben. Ook zij zullen dus in hele kleine stapjes gaandeweg moeten gaan ervaren of iets bij ze past of niet. Steun van je partner is erg belangrijk, dat helpt echt.

Voordat je voor hormonen in aanmerking komt bij een genderkliniek ben je meestal al een aantal jaren verder en ben je al lang bezig met een sociale transitie zonder hormonen. We gaan er dus bijna allemaal doorheen, een periode zonder hormonen.

Je kunt veel doen zonder hormonen en daar kun je dus mee beginnen zoals gezichtsontharing want ook dat duurt een lange tijd. Voor het lichaam ontharen kun je IPL gebruiken. Het hangt ook af van je financieele situatie want via de genderkliniek is laserontharing deels vergoed.

Ga dus ervaren in zeer kleine stapjes, gebruik bijv. mascara of blanke nagellak en kies bijv. ondergoed, bh en panties. Mensen buiten hebben dit allemaal niet in de gaten.
Ikzelf ben bewust in het begin naar het kruidvat, wibra of naar de action gegaan omdat het laagdrempelig is en omdat je zelfscankassa's hebt. Je kunt daar goedkoop ondergoed en panties halen maar ook makeup en geloof me, je hebt niet veel nodig. Oefenen met makeup is de sleutel tot goede makeup, en niet welke dure producten je koopt. Het hoeft ook echt niet duur te zijn.
Ook bij de Hema kun je goedkoop dingen kopen en heb je een zelfscankassa.

Gaatjes in je oren laten prikken is ook iets wat je kunt doen als je dat leuk vind.

Kijk naar andere vrouwen en kijk wat je daarbij leuk vind. Er gaat een wereld voor je open...
Groetjes Laura :hbeat:
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Heb je vanwege je verstandelijke beperking (psychische) begeleiding?
In dat geval is het goed om daar te vertellen dat je je van binnen een meisje voelt. Dat kan een moeilijke stap zijn, maar het is toch wel goed als het bekend is. Om te voorkomen dat de hulpverlening (als die er dus is) met een verkeerd beeld naar jou kijkt.
Als ik het goed begrijp accepteert je vrouw het wel, dus dan heb je in ieder geval iemand die aan jouw kant staat.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Volgens mij heb ik het al eerder geschreven, maar zo niet... ik zou contact zoeken met TransCafe LVB van TransVisie. Die hebben verstand van deze materie.

LVB en Genderdysforie is een lastige combinatie. Een van mijn kinderen worstelt daar ook mee.

Succes met je reis.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: