Deskundigenverklaring

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Maureen_
Voornaamwoorden: Zij/haar

Deskundigenverklaring

Bericht door Maureen_ »

Ik zag dat je bij Gender Matters zonder wachtlijst een deskundigenverklaring kunt aanvragen. Het is mij alleen niet duidelijk of dit nog invloed gaat hebben op mijn toekomstige traject bij de Vaart?
Ik sta nu nog op de wachtlijst en als ik met de deskundigenverklaring al eerder een V in mijn paspoort kan krijgen..
Het traject van de Vaart wil ik vooral ingaan voor de HRT en eventuele operatie.. Maar kan die V in mijn paspoort daar negatieve invloed op hebben?
:hbeat: Reis van Maureen :hbeat:

december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Deskundigenverklaring

Bericht door Marije »

Hoe zou die V daar negatieve invloed op kunnen hebben? Kan alleen maar positief zijn.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise

Bericht door Lise »

Het zijn twee van elkaar losstaande processen. Het is vaak wel makkelijker en goedkoper om een deskundigenverklaring te krijgen bij de instelling waar je toch al onder behandeling staat, omdat ze je al kennen en er dan geen apart gesprek nodig is.
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Zoals Lise verteld zijn het twee losstaande processen.
Zelf heb ik heb de deskundigenverklaring bij de Vaart (DV) gedaan en er was nauwelijks wachttijd omdat het niets te maken heeft met de intake of behandeling. Het gesprek zelf was max. 30 min. of zo en vrij snel geregeld en de kosten waren redelijk.
Ik denk zelfs dat het je kan helpen in je proces zoals de intake omdat je van te voren al duidelijk maakt wat je identiteit is.
Groetjes Laura :hbeat:
Renske
Voornaamwoorden: zij, haar

Bericht door Renske »

Ik denk ook dat je het helpt bij de Vaart. Zag dat ook afgelopen week bij mijn intake gesprek. De psycholoog was positief verrast dat ik dat al had geregeld. Ik denk dat dat ook een signaal is dat je verder bent in je sociale transitie. En de procedure zelf stelt weinig voor. De gang naar het gemeentehuis was lastiger. Je moet dat doen in je geboorteplaats, en ik moest daarvoor een stuk rijden. Doorgaans moet je voor een afspraak bij de gemeente aangeven waarvoor je komt, maar aanpassen geslacht stond niet aangegeven op de site. Is natuurlijk ook niet zo gangbaar. Dus ik zou vooraf informeren dat je daarvoor een afspraak wilt. Anders kom je mogelijk voor niets en moet je nog een keer terug (zoals bij mij 😳)
Lise

Bericht door Lise »

Ik geloof echt niet dat het heel veel uitmaakt. Om persoonlijke redenen deed ik de formele geslachtswijziging pas ver nadat ik al in medische transitie was. Er is in mijn proces nooit een behandelaar die daar een probleem van heeft gemaakt.
Renske
Voornaamwoorden: zij, haar

Bericht door Renske »

Het maakt ook niet veel uit denk ik. Het is afhankelijk van je persoonlijke proces wanneer je het laat doen. Omdat ik als vrouw over straat loop (nog voor mijn medische transitie) vond ik het heel vervelend om met een niet kloppende id op zak lopen. Vandaar dat ik het sneller heb gedaan. Maar het blijft een persoonlijke keuze. Het deed me emotioneel wel veel meer dan ik gedacht had. Ook al is het maar een formeel iets.