Zwemmen als MTF/Genderfluïde-persoon zonder topje.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
BArts

Zwemmen als MTF/Genderfluïde-persoon zonder topje.

Bericht door BArts »

Ik ben nu bijna 1,5 jaar in transitie en gebruik HRT maar voel met naast transvrouw ook genderfluïde/non-binair en wil en durf me niet altijd en overal als vrouw te laten zien (bv. op de camping waar ik een chalet heb en ze het nog niet weten en ik er niet vanuit ga dat ze dit goed oppakken als ik het ze vertel door wat er in het verleden voor gedoe is geweest over mijn jaarplaats) en zwem tot nu toe regelmatig nog gewoon zonder topje [mijn borsten worden steeds meer zichtbaar en groter; heb nu bijna een 80A volgens mij] (nog zonder er iets verkeerds over te horen trouwens zover ik weet); ik vind eigenlijk dat er niet zo in hokjes gedacht moet worden en dat vrouwen en transgenders net zoals mannen zonder bovenstukje mogen zwemmen (en zonnen e.d.) als ze dit willen, maar daar kan wel eens moeilijk over gedaan worden (mijn moeder vind eigenlijk ook dat ik ze nu moet bedekken omdat ik voor de vrouwelijke kant heb gekozen en in transitie ben). In Amsterdam en Berlijn bv. mag het op steeds meer plaatsen wel nadat er mensen een punt van hebben gemaakt.

Hoe denken jullie hier over en wat doen jullie?
11-07-23 : Op wachtlijst RadboudUMC.
03-01-24 / 18-06-24 : 7x gezicht laseren op eigen kosten (ICE Diode laser).
19-06-24 / 24-09-24 : Voorbereidende gesprekken RadboudUMC.
07-10-24 : Ben ik besproken.
20-11-24 : Datum eerste gesprek bij endo + start HRT.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Zwemmen als MTF/Genderfluïde-persoon zonder topje.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, zelf ga ik niet topless, daar zou ik me ongemakkelijk bij voelen.
Irene
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik heb een kind wat non-binair / genderfluide is en die heeft een badpak gekocht van UNTAG en draagt dat met een mannen-zwembroek. Mijn kind is (nog) niet aan de HRT.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Het werd al geschreven; dat mag iedereen zelf weten. Jammer genoeg denken veel mensen wel dat men zich aan (ongeschreven) regels moet houden. Er zijn veel mensen die van andere mensen dingen verwachten.
Soms is dat goed, omdat het praktisch gezien nut heeft. Bijvoorbeeld: Als ik op de fiets rijd heeft het praktisch gezien nut wanneer ik stop voor verkeer van rechts, omdat de andere weggebruiker dat op grond van de verkeersegels van mij verwacht. Daar zit iets rationeels achter.
Maar van iemand anders verwachten om de borsten te bedekken is op emotie berust. Als je zelf je bovenlichaam wil bedekken, dan kan je dat gewoon doen. Prima. Gun iemand anders echter ook de vrijheid om het in zo'n geval te doen zoals hij/zij/die het zelf wil.

Best wel veel mensen zien graag dat anderen ook de dingen doen waar zij gelukkig van worden.
Nog even een voorbeeld aanhalen: Op de radio hoorde ik laatst een gesprek met iemand van een ondernemersvereniging. Dat was dan ook een hardwerkende ondernemer. Die ergerde zich enorm aan mensen die genoegen namen met veel minder werk. "Prima dat jij gelukkig wordt van 80 uur werken in de week en een topinkomen", denk ik dan, "Maar accepteer wel dat andere mensen gelukkig kunnen zijn met heel veel minder uren werk waarbij ze dan ook veel minder inkomen krijgen".

Kortom; we mogen best wel wat meer van elkaar accepteren. Wat makkelijker doen. Denken "Ach ja, dat is ook goed zo...".
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.