Ervaren anderen dit hier ook en wat vinden jullie hiervan? Ik zou wel een opsomming willen geven maar kan me er even niet toe zetten (sowieso hebben mannen het moeilijker bij daten, kunnen niet met emoties omgaan en moeten alles zelf handelen en mogen geen zwakte tonen)
Heftig filmpje over verschil tussen man of vrouw zijn.
-
BArts
Heftig filmpje over verschil tussen man of vrouw zijn.
Dit is een heftig filmpje maar klopt goed, vertelt goed het verschil tussen man en vrouw zijn; daarom wil ik dus ook geen man (meer) zijn ["the silent loneliness" zoals ze het noemt is vreselijk].
Ervaren anderen dit hier ook en wat vinden jullie hiervan? Ik zou wel een opsomming willen geven maar kan me er even niet toe zetten (sowieso hebben mannen het moeilijker bij daten, kunnen niet met emoties omgaan en moeten alles zelf handelen en mogen geen zwakte tonen)
.
11-07-23 : Op wachtlijst RadboudUMC.
03-01-24 / 18-06-24 : 7x gezicht laseren op eigen kosten (ICE Diode laser).
19-06-24 / 24-09-24 : Voorbereidende gesprekken RadboudUMC.
07-10-24 : Ben ik besproken.
20-11-24 : Datum eerste gesprek bij endo + start HRT.
-
Januca
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Heftig filmpje over verschil tussen man of vrouw zijn.
Inderdaad een heftig filmpje.
Blij dat ik niet meer onder de mannen val.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. 
-
BArts
Ja, dit voelde ik al langer maar kon het niet echt uiten, dit filmpje vertelt het goed. Jammer dat het zo is in de wereld
.
Iedereen en vooral cis-vrouwen zouden dit moeten kijken.
Ja, inderdaad; maar toch doet het nog pijn (ik val er een beetje buiten en heb sowieso weinig aanspraak en daginvulling dus merk dit extra erg
).
Mooie avater, erg grappig
.
Iedereen en vooral cis-vrouwen zouden dit moeten kijken.
Ja, inderdaad; maar toch doet het nog pijn (ik val er een beetje buiten en heb sowieso weinig aanspraak en daginvulling dus merk dit extra erg
Mooie avater, erg grappig
Januca schreef: 12 apr 2026, 13:23 Inderdaad een heftig filmpje.
-
Januca
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ja, deze avatar heb ik gekozen omdat hij zo goed bij velen van ons past.
Je wilt vooruit maar je wordt zo vaak teruggeworpen op jezelf.
Maarrrrr..... Op een gegeven moment zie je toch kans om deze situatie te doorbreken. En dan voel je je veeeeeeel beter.
Dus blijven doorgaan met de veranderingen.
Maarrrrr..... Op een gegeven moment zie je toch kans om deze situatie te doorbreken. En dan voel je je veeeeeeel beter.
--- In 2024 ,als 82 jarige, uit de kast gekomen als transvrouw ---
Sinds 22-10-2025 officieel een vrouw, met als nieuwe naam Jannie. 
-
BArts
Ja, inderdaad; erg toepasselijk.
Ja, we gaan gewoon door
, hopelijk komt het uiteindelijk goed
.
Ja, we gaan gewoon door
Januca schreef: 13 apr 2026, 10:39 Ja, deze avatar heb ik gekozen omdat hij zo goed bij velen van ons past.
-
Maureen_
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ik volg haar op Instagram en haar filmpjes zijn inderdaad wel heftig en straight forward
december 2025 - wachtlijst De Vaart Zwolle (70 weken)
februari 2026 - start logopedie
23 maart 2026 - start sociale transitie
11 april 2026 - start laserontharen gezicht
13 april 2026 - wachtlijst Psytrans
-
Marije
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik denk dat het aan beide kanten wat genuanceerder ligt. Als man had ik veel vrienden waarmee ik kon praten over emoties. Ik werd inderdaad niet toegelaten tot de inner-circel van vrouwengroepen maar andersom ligt dat ook lastig.
Als vrouw weet ik inmiddels als geen ander hoe kattig vrouwen onderling met elkaar kunnen omgaan en hoe ze je achter je rug om ongenadig onderuit kunnen halen waar mannen dat recht in je gezicht doen. Ik weet ook dat ik mannen kan bespelen en op die manier dingen gedaan kan krijgen. Zelfs meegemaakt dan mannen verlegen zijn en dingen niet durven.
Ik mis het hebben van white-male priviledges niet maar moest enorm eraan wennen hoe ik wel kon functioneren in een groep mannen.
Hebben ze dan echt niet door dat je trans bent? Nee, als je collega na een half jaar vraagt of je kinderen hun vader nog zien... dan hebben ze het niet door.
Als vrouw weet ik inmiddels als geen ander hoe kattig vrouwen onderling met elkaar kunnen omgaan en hoe ze je achter je rug om ongenadig onderuit kunnen halen waar mannen dat recht in je gezicht doen. Ik weet ook dat ik mannen kan bespelen en op die manier dingen gedaan kan krijgen. Zelfs meegemaakt dan mannen verlegen zijn en dingen niet durven.
Ik mis het hebben van white-male priviledges niet maar moest enorm eraan wennen hoe ik wel kon functioneren in een groep mannen.
Hebben ze dan echt niet door dat je trans bent? Nee, als je collega na een half jaar vraagt of je kinderen hun vader nog zien... dan hebben ze het niet door.
-
Kim_m
Dat hebben ze niet door ze zien iets wat redelijk op een vrouw lijkt waar in hun ogen alles op en aan zit dus waarom verder nadenken.
Ik denk dat het met vrouwen lastiger is.
En met het filmpje de man is wereldwijd de dominante soort en er zijn genoeg culturen waar de vrouw niets in te brengen heeft en op een afstand toe kan kijken hoe de man de wereld vorm geeft.
De film barbie vond ik wel een goed voorbeeld toen ze in de echte wereld terecht kwam toen een man vertelde hoe het werkt in het leven.
maar dat is maar mijn mening.
Ik denk dat het met vrouwen lastiger is.
En met het filmpje de man is wereldwijd de dominante soort en er zijn genoeg culturen waar de vrouw niets in te brengen heeft en op een afstand toe kan kijken hoe de man de wereld vorm geeft.
De film barbie vond ik wel een goed voorbeeld toen ze in de echte wereld terecht kwam toen een man vertelde hoe het werkt in het leven.
maar dat is maar mijn mening.
Ik weet het wel maar ik doe net of ik het niet weet.
4-3-2026 hormonen.
4-3-2026 hormonen.
-
Fay Ola di jee
- Voornaamwoorden: Zij
Kheb altijd voornamelijk vriendinnen gehad, en nog
De mannelijke vrienden , apart mechanisme , maar zet wat mannen bij elkaar en ik zag steeds de apenheul.
Als ik met een vriend alleen was konden we over vanalles praten, ook over emoties, maar niet als er meer mannen bij waren, dan werd het het spelletje, wie is de grootste aap
ego dus, en daaronder gaat uuteraard onzekerheid schuil, en niet geleerd hebben kwetsbaarheid te tonen
Altijd alleen met je emoties maakt je eenzaam, het kunnen delen is zo belangrijk
De mannelijke vrienden , apart mechanisme , maar zet wat mannen bij elkaar en ik zag steeds de apenheul.
Als ik met een vriend alleen was konden we over vanalles praten, ook over emoties, maar niet als er meer mannen bij waren, dan werd het het spelletje, wie is de grootste aap
ego dus, en daaronder gaat uuteraard onzekerheid schuil, en niet geleerd hebben kwetsbaarheid te tonen
Altijd alleen met je emoties maakt je eenzaam, het kunnen delen is zo belangrijk
-
Marica
- Voornaamwoorden: Hun / Henne
Heftig filmpje wat exact beschrijft hoe ik mij voelde in mijn jeugd en latere leven. Tot ik op 28 jarige leeftijd het niet meer aankon, en dat vuurwapen tegen mijn hoofd zette en de trekker overhaalde.
Mijn leven was een 'toneelstuk' van mijn mannelijke leven. Een leven als een vrouw in een mannenlijf, het was zwaar. Tot 2018 toen ik het niet binnen kon houden, ze moest er uit. En hier ben ik trots op mijn vrouwzijn, en zijn wie ik altijd al was, Marica, een 61 jarige trotse trøt, met een lieve vrouw naast zich.
Mijn leven was een 'toneelstuk' van mijn mannelijke leven. Een leven als een vrouw in een mannenlijf, het was zwaar. Tot 2018 toen ik het niet binnen kon houden, ze moest er uit. En hier ben ik trots op mijn vrouwzijn, en zijn wie ik altijd al was, Marica, een 61 jarige trotse trøt, met een lieve vrouw naast zich.
ᛃᛖᚷ ᛖᚱ ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ ᛃᛖᚷ ᛃᛟᛒᛒᛖᚱ ᛈᚨ ᛖᚾ ᚷᚨᚱᛞ ᛁ ᚺᛟᚲᚲᛊᚢᚾᛞ ᛊᛟᛗ ᚷᚱᚨᚢᛖᛗᚨᛊᚲᛁᚾ ᛏᚱᚨᚲᛏᛟᚱ ᛟᚷ ᛚᚨᛊᛏᛖᛒᛁᛚᛊᛃᚨᚠᚢᚱ ᛟᚷ ᛃᛖᚷ ᛒᛟᚱ ᛊᚨᛗᛗᛖᚾ ᛗᛖᛞ ᛗᛁᚾ ᚲᛃᛇᚱᛖᛊᛏᛖ ᚲᛟᚾᛖ ᚲᚨᚨᛏᛃᛖ ᛁ ᚲᚱᚢᛞᛊᚺᛖᚱᚨᛞ ᚲᛟᛗᛗᚢᚾᛖ