Transitie en medicatie latere leeftijd

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Victoria81

Transitie en medicatie latere leeftijd

Bericht door Victoria81 »

Ik ben 44 jaar en op dit moment alles aan het uitzoeken. Nu lees ik veel dat het beter is op jongere leeftijd te beginnen. Maar wil de ervaringen weten als je op 40+ zou beginnen met medicatie. Zal alles langzamer gaan of ligt dat ook genetisch. Zijn er andere dingen waar je tegen aan gelopen bent?

Welke dingen zouden als eerste veranderen en welke dingen misschien niet meer?
Ik probeer ondertussen wel wat af te vallen. Ik ben 1.73m en woog 80kg. Ondertussen al 2 kilo er af. Maar kan het beetje extra vet misschien helpen voor de verdeling?
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Transitie en medicatie latere leeftijd

Bericht door Marije »

Er is echt geen pijl op te trekken. Wat ze bedoelen is dat je botstructuur nog kan veranderen totdat je ongeveer 25 bent. Dat betekent dat je als je rond je 16-18e in transitie gaat misschien wat heupvorming krijgt. Ook de vorm van je hoofd kan worden beinvloed, maar dan moet je echt flink voor je pubertijd beginnen, dan is 18 vaak ook te laat.

Je hebt je lengte in ieder geval mee, 1.73 is een hele mooie lengte voor een vrouw.

Meestal merk je als eerste dat je huid wat gladder wordt en daarna beginnen de andere veranderingen. Dat is totaal verschillend per persoon. Sommigen winnen de boob-loterij en krijgen flinke borsten maar dat hoor je eigenlijk ook maar zelden.

Zelf ben ik ook begonnen op mijn 44e. Nu ben ik 49. Ik was 45 toen ik aan de HRT ging, dus nu 4 jaar waarvan 3 in combinatie met progesteron. Mijn huid werd binnen een paar dagen veel zachter en ik merkte dat ik veel rustiger werd in mijn hoofd. Mijn borsten begonnen na een paar weken pijn te doen, maar dat duurde maar heel kort. De vet verdeling begint heel langzaam te veranderen... zo'n proces duurt een jaar of 10.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om moeder natuur een handje te helpen door BFS. Toen was dat nog erg onbekend, maar je laat vet verwijderen op de plekken waar je het liever niet hebt en terug injecteren waar je het wel hebt.

Je lengte kan veranderen. Ik was altijd bijna 1.90 en mijn ene been was altijd korter dan het andere. Dat verschil is nu groter geworden en op mijn korte been ben ik nu 1.85.

Ik wordt NOOIT misgenderd, al 4 jaar niet meer.

Voor anderen is dat anders, er zijn dames die al 20 jaar in transitie zijn en nog steeds af-en-toe meneer worden genoemd. Een stukje acceptatie helpt daar enorm bij om teleurstelling te beperken. Je bent nu eenmaal geboren met XY chromosomen en je kunt dat niet altijd compleet veranderen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Evy1946
Voornaamwoorden: Ze haar

Bericht door Evy1946 »

Hi ,ik ben op mijn 79ste in transitie gegaan, nu 7 mnd aan de Hormonen, wat Marije schreef klopt helemaal. Sommige processen zijn niet om onkeerbaar denk aan borstgroei.
Baard zal je moeten scheren.
Denk ook aan sociale acceptatie, omgeving, familie.
De tijd en de weg is erg lang.
Veel.liefs
Evy
Victoria81

Bericht door Victoria81 »

Marije schreef: 20 mei 2026, 08:27 Er is echt geen pijl op te trekken. Wat ze bedoelen is dat je botstructuur nog kan veranderen totdat je ongeveer 25 bent. Dat betekent dat je als je rond je 16-18e in transitie gaat misschien wat heupvorming krijgt. Ook de vorm van je hoofd kan worden beinvloed, maar dan moet je echt flink voor je pubertijd beginnen, dan is 18 vaak ook te laat.

Je hebt je lengte in ieder geval mee, 1.73 is een hele mooie lengte voor een vrouw.

Meestal merk je als eerste dat je huid wat gladder wordt en daarna beginnen de andere veranderingen. Dat is totaal verschillend per persoon. Sommigen winnen de boob-loterij en krijgen flinke borsten maar dat hoor je eigenlijk ook maar zelden.

Zelf ben ik ook begonnen op mijn 44e. Nu ben ik 49. Ik was 45 toen ik aan de HRT ging, dus nu 4 jaar waarvan 3 in combinatie met progesteron. Mijn huid werd binnen een paar dagen veel zachter en ik merkte dat ik veel rustiger werd in mijn hoofd. Mijn borsten begonnen na een paar weken pijn te doen, maar dat duurde maar heel kort. De vet verdeling begint heel langzaam te veranderen... zo'n proces duurt een jaar of 10.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om moeder natuur een handje te helpen door BFS. Toen was dat nog erg onbekend, maar je laat vet verwijderen op de plekken waar je het liever niet hebt en terug injecteren waar je het wel hebt.

Je lengte kan veranderen. Ik was altijd bijna 1.90 en mijn ene been was altijd korter dan het andere. Dat verschil is nu groter geworden en op mijn korte been ben ik nu 1.85.

Ik wordt NOOIT misgenderd, al 4 jaar niet meer.

Voor anderen is dat anders, er zijn dames die al 20 jaar in transitie zijn en nog steeds af-en-toe meneer worden genoemd. Een stukje acceptatie helpt daar enorm bij om teleurstelling te beperken. Je bent nu eenmaal geboren met XY chromosomen en je kunt dat niet altijd compleet veranderen.
Dank je voor de info. Ja mijn lengte als man heb ik altijd last van gehad wel. Ik ga mij verder informeren en ga ook mijn bloed laten testen om te zien hoe mijn waardes zijn. Ik heb het idee namelijk dat mijn t waardes al wat lager zijn dan standaard.
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Lage testosteron komt inderdaad relatief vaak voor.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het is echt heel erg van persoon tot persoon verschillend en leeftijd speelt eigenlijk nauwelijks een rol, tenzij je heel erg jong begint, maar of je nou dertig of zestig bent maakt niet meer zoveel verschil. Zelf ben ik rond mijn zestigste pas begonnen met HRT en als ik misgenderd word is dat vrijwel altijd door mensen die mij heel lang pre-transitie hebben gekend. Vergeet ook niet dat HRT slechts een deel is van het beeld. Uitstraling, kleding houding etc. spelen misschien nog wel een grotere rol.
Irene
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Het zal inderdaad heel erg per persoon verschillen.
Volgens mij kan het in ieder geval meewerken om zo gezond mogelijk te leven. Dat kan al vrij simpel door veel groenten te eten en veel (buiten) te bewegen. Bijkomend effect daarbij is dat het voor positiviteit zorgt, waardoor je sterker in het leven staat, zodat het makkelijker wordt om met zelfvertrouwen in de gewenste genderrol te gaan leven.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.