Misschien hebben jullie er van gehoord, Beeld en Geluid heeft hun archief online beschikbaar gemaakt vanavond. Nu kan ik met jullie delen welke tv uitzending heel veel indruk op mij heeft gemaakt in 1978. Ik was een tiener. Ik heb de uitzending al eens eerder teruggezien, gekocht bij Beeld en Geluid maar mocht het niet delen. Nu het wel kan wil ik dat graag doen. Hou er wel rekening mee dat dit 1978 was en transseksualiteit, zoals het toen nog genoemd werd, als een bijzonder fenomeen werd gezien. De acteerkunsten zijn ook niet geweldig, maar het gaat over het onderwerp, in een tijd dat je er amper wat van hoorde. Deze uitzending is mij altijd tot in detail bijgebleven.
In de serie Dubbelleven aflevering 5: Als je droomt, wie ben je dan? Ik denk wel dat je moet inloggen bij de NPO.
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0045474131
Hebben jullie ook een moment uit de media betreffende je gender dat jullie altijd is bijgebleven?
De schatkamer
-
Nynke
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
-
Dawn
- Voornaamwoorden: Zij/haar
De Schatkamer met wat zoeknamen
Nynke gaf een mooie link naar een oud tv programma vanwege de schatkamer die vandaag online kwam waarin je oude tv programma’s kan opzoeken.
Zo een programma was voor mij ook ooit de aanleiding voor het begin van het fysieke traject. Met trillende vingers en een kloppend hart bellen naar het VU.
Mocht je nog meer documentaires zoeken in de schatkamer van oude tv programma’s hier een paar namen van oud medewerkers aan de VU, die op tv geweest zijn en die ik ontmoet heb in mijn traject, heb om op te zoeken:
Megens (Jos) coördinator VU
Gooren (Louis) hoogleraar VU
Verschoor (Anton) psycholoog
Zo een programma was voor mij ook ooit de aanleiding voor het begin van het fysieke traject. Met trillende vingers en een kloppend hart bellen naar het VU.
Mocht je nog meer documentaires zoeken in de schatkamer van oude tv programma’s hier een paar namen van oud medewerkers aan de VU, die op tv geweest zijn en die ik ontmoet heb in mijn traject, heb om op te zoeken:
-
Nynke
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: De Schatkamer met wat zoeknamen
Louis Gooren en Bram Kuiper (psycholoog) zijn voor mij bekende personen die in deze aflevering van rondom 10 voorkomen, uit 1987.Dawn schreef: 26 mei 2026, 20:10
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/ser ... 0039340631
In de schatkamer van Beeld en Geluid hebben ze de tag Transgender, dat zoekt ook wel makkelijk.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Re: De schatkamer
Ergens in de jaren 90 zag ik bij de publieke omroep een documentaire over de, zoals dat genoemd wordt, de kathoeys in Thailand. Dat ging dus over transgender vrouwen. Daarin kwam genderoverschrijdend zijn heel mooi naar voren.
In diezelfde tijd zag ik een documentaire over mensen die voornamelijk 's nachts leefden, waarin genderoverschrijdend gedrag ook zijdelings naar voren kwam.
Dat waren programma's die mij op ideeën brachten.
In diezelfde tijd zag ik een documentaire over mensen die voornamelijk 's nachts leefden, waarin genderoverschrijdend gedrag ook zijdelings naar voren kwam.
Dat waren programma's die mij op ideeën brachten.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.