Zijn die meetwaarden in pmol/l of staat er een andere eenheid bij? 114 pmol/l voor serum E2 ligt nog binnen het normale mannelijke bereik! WPATH hanteert als richtlijn 367 tot 734 pmol/l.Groot_Berg_Bruinvis schreef: 23 aug 2026, 17:08 Uhrm ik ben met pleisters begonnen 50ug bij meting 114 oestr. dan naar 100ug bij meting <92 dan oestrogel op mijn bovenbenen meting <92
Afmetingen van je borsten
-
Stormig_Eekhoorn_Bruinvis
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Afmetingen van je borsten
-
Donker_Kreek_Riet
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Je endocrinoloog bepaald, en volgens mij wordt de richtlijn van het Amsterdam UMC aangehouden en niet Wpath. Het hangt ook af van je leeftijd. Met ouderen zijn ze meestal voorzichtiger. Ik zit meestal rond de 215-225 pmol en heb eenmalig boven de 575 pmol geprikt en daar was de endo niet blij mee en de estradiol moest meteen in dosis omlaag. Ik ben 56. Liefst wil zij de dosis nog lager maar ik heb aangegeven dat ik dat nog niet wil vanwege de borstgroei. Die zit net op een A. Als je te hoog zit in je estradioldosis dan voel je het wel in je borsten, voelt echt niet fijn.Stormig_Eekhoorn_Bruinvis schreef: 23 aug 2026, 17:53Zijn die meetwaarden in pmol/l of staat er een andere eenheid bij? 114 pmol/l voor serum E2 ligt nog binnen het normale mannelijke bereik! WPATH hanteert als richtlijn 367 tot 734 pmol/l.Groot_Berg_Bruinvis schreef: 23 aug 2026, 17:08 Uhrm ik ben met pleisters begonnen 50ug bij meting 114 oestr. dan naar 100ug bij meting <92 dan oestrogel op mijn bovenbenen meting <92
-
Groot_Berg_Bruinvis
oestradiol <92 pmol/l
Ik ben 60 en ik zou blij zijn met alles van rond de 200.
Ik ben 60 en ik zou blij zijn met alles van rond de 200.
-
Sterk_Kikker_Dijk
ik draag siliconenborsten in mijn bh
-
Vief_Zeester_Woud
Dat is groeipijn en dat is juist goed... als je borsten volgroeid zijn houd het vanzelf op.Donker_Kreek_Riet schreef: 23 aug 2026, 18:49 Die zit net op een A. Als je te hoog zit in je estradioldosis dan voel je het wel in je borsten, voelt echt niet fijn.
-
Ja, aan deze waarde is niet te zien dat je hormonen neemt... Dit zijn waarden die voor cis mannen normaal zijn en die krijgen meestal ook geen borstgroei. Wanneer de bloedwaarden beter worden komt de borstgroei vanzelf.
Als gel en pleisters niet voor je werken, bespreek eens met de arts of er andere mogelijkheden zijn. Als je huid de hormonen niet doorlaat en pillen zijn ook geen mogelijkheid dan zouden injecties ideaal zijn, maar dat wordt in Nederland helaas niet voorgeschreven...
-
Trots_Spreeuw_Moeras
Klopt omdat er door de fabrikanten geen vergunning aanvragen en dat komt weer omdat ze het niet voorschrijven. Er schijnt wel een apotheek in Den Haag te zijn die ze via het buitenland levert.Stormig_Eekhoorn_Bruinvis schreef: 24 aug 2026, 08:58Ja, aan deze waarde is niet te zien dat je hormonen neemt... Dit zijn waarden die voor cis mannen normaal zijn en die krijgen meestal ook geen borstgroei. Wanneer de bloedwaarden beter worden komt de borstgroei vanzelf.
Als gel en pleisters niet voor je werken, bespreek eens met de arts of er andere mogelijkheden zijn. Als je huid de hormonen niet doorlaat en pillen zijn ook geen mogelijkheid dan zouden injecties ideaal zijn, maar dat wordt in Nederland helaas niet voorgeschreven...
Ik heb ook dat de huid het niet of nauwelijks opneemt en nu heb ik tabletten en ja die zijn niet geweldig voor je lever.
-
Groot_Berg_Bruinvis
Ik heb misschien een reden gevonnden waarom het niet veel doet.
Hormonen zijn gemaakt voor een gemiddelde vrouw van 1,70 met een gewicht van 70kg.
Daar is de hoeveelheid werkzame stof op afgesteld.
In mijn geval,ik ben 2,06 met een gewicht van 115kg en dan is de dosering veel te laag.
De AI zegt dat een gemiddeld persoon 4.5 liter bloed heeft en ik rustig aan de 7 liter zit dus dan verdwijnt die dosering.
En Emmy ik heb jaren siliconen borsten gedragen in mijn bh maar dat wil ik nu niet meer.
Ik iets wat eigen is of helemaal niets.
Misschien komt he ook door de t blokker die wel perfect werkt dat de behoefte weg is om mij vrouwelijk te kleden.
Ik wil het wel heel graag maar dan moet het lichaam mij daar wel meer een reden voor geven.
Met doseringen,ik zit bij gendergp en die werken in blokken van 12 weken en dat is voor mij dat ik voor 6 oktober bloed moet doen en dat ik daarna een nieuw recept krijg.
Hormonen zijn gemaakt voor een gemiddelde vrouw van 1,70 met een gewicht van 70kg.
Daar is de hoeveelheid werkzame stof op afgesteld.
In mijn geval,ik ben 2,06 met een gewicht van 115kg en dan is de dosering veel te laag.
De AI zegt dat een gemiddeld persoon 4.5 liter bloed heeft en ik rustig aan de 7 liter zit dus dan verdwijnt die dosering.
En Emmy ik heb jaren siliconen borsten gedragen in mijn bh maar dat wil ik nu niet meer.
Ik iets wat eigen is of helemaal niets.
Misschien komt he ook door de t blokker die wel perfect werkt dat de behoefte weg is om mij vrouwelijk te kleden.
Ik wil het wel heel graag maar dan moet het lichaam mij daar wel meer een reden voor geven.
Met doseringen,ik zit bij gendergp en die werken in blokken van 12 weken en dat is voor mij dat ik voor 6 oktober bloed moet doen en dat ik daarna een nieuw recept krijg.
-
Ik zou eerlijk gezegd niet af gaan op medische informatie/advies afkomstig van AI. (En op dezelfde manier, ook niet af gaan op de informatie van mij, controleer het altijd!)
Zelf zit ik in de diy hoek. De consensus in de diy community waar ik zit is dat lengte, lichaamsgewicht en totale hoeveelheid bloed zeer weinig invloed hebben op de benodigde dosering. De hoeveelheid E2 in het bloed 'doet' zelf namelijk niets, het is alleen een signaal voor bepaalde delen van het lichaam om op een bepaalde manier te gaan werken. Zoals de borstgroei!
Daarnaast, zelfs al zou de werkzame stof maar voor de helft effectief zijn voor jouw lichaam, dan haal je misschien niet het referentiebereik voor vrouwen, maar je zou nog steeds boven het referentiebereik van cis mannen moeten komen. En dan zou je al enige borstgroei kunnen krijgen.
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat je huid de hormonen van de gel/pleisters niet goed door laat. Dat zie ik ook wel eens gemeld worden in de diy community. Meestal geeft men daar dan als advies om over te stappen op een route van toediening die niet via de huid gaat, bijvoorbeeld pillen of injecties.
Pillen doorslikken is voor jou geen optie vanwege tromboserisico had je geschreven, maar misschien is sublinguaal (niet doorslikken, maar laten oplossen onder de tong) een optie? Dan gaan de hormonen niet via de lever, zodat het tromboserisico lager is. Bespreek het eens met je gendergp arts, zou ik zeggen!
PS: als je al aan een T-blokker zit dan is het extra belangrijk om goede E2 waarden te hebben! Anders krijg je klachten die lijken op menopauze.
Zelf zit ik in de diy hoek. De consensus in de diy community waar ik zit is dat lengte, lichaamsgewicht en totale hoeveelheid bloed zeer weinig invloed hebben op de benodigde dosering. De hoeveelheid E2 in het bloed 'doet' zelf namelijk niets, het is alleen een signaal voor bepaalde delen van het lichaam om op een bepaalde manier te gaan werken. Zoals de borstgroei!
Daarnaast, zelfs al zou de werkzame stof maar voor de helft effectief zijn voor jouw lichaam, dan haal je misschien niet het referentiebereik voor vrouwen, maar je zou nog steeds boven het referentiebereik van cis mannen moeten komen. En dan zou je al enige borstgroei kunnen krijgen.
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat je huid de hormonen van de gel/pleisters niet goed door laat. Dat zie ik ook wel eens gemeld worden in de diy community. Meestal geeft men daar dan als advies om over te stappen op een route van toediening die niet via de huid gaat, bijvoorbeeld pillen of injecties.
Pillen doorslikken is voor jou geen optie vanwege tromboserisico had je geschreven, maar misschien is sublinguaal (niet doorslikken, maar laten oplossen onder de tong) een optie? Dan gaan de hormonen niet via de lever, zodat het tromboserisico lager is. Bespreek het eens met je gendergp arts, zou ik zeggen!
PS: als je al aan een T-blokker zit dan is het extra belangrijk om goede E2 waarden te hebben! Anders krijg je klachten die lijken op menopauze.
-
Trots_Spreeuw_Moeras
Ik werk soms met chatGPT en die werkt wel met de info die jij verteld en kijk ook welke bronnen hij gebruikt. Dan kun je wel de basis er van gebruiken en dat in je gesprek met je behandelaar meenemen.