Zoals altijd; vragen zijn NOOIT dom zeker niet omdat het hier om iets belangrijks gaat!
Even een kort overzicht van wat T ook al weer wel en niet doet:
Wat kan je verwachten met gebruik van T?
- Je stem gaat funky doen, deze wordt lager en zal net als bij een puber in het begin kunnen overslaan waardoor je een gek hoog of hese stem hebt. Schrik hier dus niet van! Nu is de tijd te gaan praten als een man. Let eens op het verschil tussen mannen en vrouwen; mannen praten doorgaans monotoon en vrouwen verhogen hun stem aan het einde van een zin.
- Haargroei, yup overal waar je geen haar had kan het nu gaan groeien en behoorlijk ook. Niet bij iedereen is dit hetzelfde maar ik ging van een kale buik en borst naar zwarte grasmat binnen zes weken.
- Haarverlies, ironisch genoeg een andere bijwerking en dan vooral het hoofdhaar. Nu is genetische aanleg ook van invloed; sommigen zullen enkel inhammen krijgen en anderen worden gewoon helemaal kaal. Dit hoort allemaal bij het man-zijn dus heren ook al is het niet leuk weet dat iedere man hier mee te maken kan krijgen en ga dus niet flippen als je mooie haar ineens dun wordt of verdwijnt.
- Je vetverdeling gaat veranderen waardoor de typische vrouwelijke vormen gaan afnemen. Let wel dat dit heel langzaam gaat en dat het verschilt per lichaamsbouw, heb je brede heupen dan blijf je die gewoon houden maar het vet op die heupen zal in de loop van de tijd wél veel minder worden. Buikvet komt er veel sneller aan dus als je slank wilt blijven hou je pens in de gaten! Dit gaat echt enorm hard
Je lichaamsgewicht verandert sowieso en zal meestal toenemen, dit door spieropbouw en de andere vetverdeling. Ook zal je merken dat je lichaam meer brandstof wil qua calorieën. Let op dat je niet gaat vreten maar een goed eetpatroon aan houdt.
- Sterkere spieren; heck yeah! Ook al train je ze niet je merkt al snel dat je gewoon sterker bent dan voorheen. Je wordt geen supermens ineens maar ik merkte duidelijk verschil tussen voor en na T. Spieren zullen met trainen sneller opbouwen dan voorheen.
- Mr. C en de schaamlippen zullen groter worden.
Dit verschilt per persoon maar er is altijd groei, hoe klein dan ook. Dit kan gepaard gaan met groeipijnen. Dit wordt niet verteld door de artsen en kan je dus van schrikken. Ook ik schrok van de steken daar beneden maar dat hoeft dus geen probleem te zijn, andere pijnen etc. altijd doorgeven aan je behandelend arts!
- Emoties/stemming en libido.
Je zult merken dat je emotioneel stabieler wordt als het aankomt op neerslachtige stemmingen. Down voelen is niet meer zo erg als voorheen en ook wisselen je stemmingen minder snel af. De dagen dat je misschien bij iedere film zat te huilen zullen minder worden en misschien zelfs helemaal verdwijnen. Ook kan het zijn dat je humor wat grover wordt; dat je lacht als iemand op zijn smoelwerk gaat bijvoorbeeld voordat je die persoon helpt.
Let wel op dat echte depressie niet ineens verdwijnt, wel is het handig als je al medicatie neemt voor depressie of andere emotionele stoornissen dit goed in de gaten te houden. Misschien dat de dosis zal worden aangepast. Overleg altijd met je psycholoog/psychiater!
Als je T afneemt kan je dat merken door dat je weer emotioneler en neerslachtig word.
Libido stijgt behoorlijk. Vaak wordt dit enorm onderschat dus hou er rekening mee! Je zult merken dat je veel meer aan seks denkt dan voorheen en op een andere manier. Je bent veel meer visueel ingesteld dan voorheen en zal je ineens bepaalde...dingen gaan opvallen die je voorheen misschien niets deed. Het kan ook zo zijn dat je ineens aan je seksuele geaardheid haat twijfelen. Kijk gewoon waar het schip strandt en ontdek voor jezelf wat het nu is dat je wel of niet aantrekt zonder daar een label op te moeten gooien.
- Onvruchtbaarheid na langdurig gebruik van T, wou je dus altijd al kinderen van jezelf dan doe je dat voor je behandeling. Iedereen moet hierin zijn eigen keuze maken; dat is persoonlijk en gaat niemand iets aan in mijn ogen. Het maakt je niet minder man nog een kind te willen. Je periode zal steeds minder worden en uiteindelijk helemaal stoppen. Je baarmoeder krimpt letterlijk!
Je kan overgangsklachten krijgen al duren deze gelukkig kort, zgn. "opvliegers, stemmingswisselingen etc.".
- In sommige gevallen kan het zo zijn dat je handen en voeten iets groter worden. Ik ben zelf van schoenmaat 41 naar 42/43 gegaan en mijn oude ringen passen niet meer aan mijn vingers. Je krijgt niet ineens kolenschoppen van handen maar door de veranderende spieropbouw kan dit dus gebeuren.
- Lichaamsgeur, hier wordt ook weinig over gezegd maar je lichaamseigen lucht veranderd. Je zal je eigen lichaamsgeur meer op gaan merken dan voorheen, dit betekend niet dat je als een muskusrat gaat stinken(ok sommigen wel
- Huid; deze wordt grover, vetter of juist droger (afhankelijk per persoon) en ook kun je last van puistjes krijgen. Dit zal vanzelf weer wat in balans komen maar meer T zorgt nu eenmaal wel voor meer kans op puisten. je babyface, zachte huidje verdwijnt.
- Slaappatroon; deze kan ook veranderen.
- Eenmaal gedane lichamelijke veranderingen door T gaan niet weg als je er mee stopt! Ook zal zo snel mogelijk het binnenwerk weg moeten(eierstokken, baarmoeder), niet omdat ze nu zo gemeen zijn maar de kans op kanker is met T velen malen groter. Meestal gebeurt dit een jaar na start van T, soms ook eerder.
Wat zijn de absolute onzin-verhalen over T?
- Je krijgt een mannelijke kaaklijn en je heupen gaan weg.
Absoluut niet waar dus, je skelet veranderd niet, wel je vetverdeling. Groot verschil. Brede heupen blijven breed en je gezicht zal vrijwel hetzelfde blijven tenzij je veel vet hebt(dikke wangen etc.). Nu is dit niet zo'n ramp aangezien je veel mannen hebt met een rond gezicht. Handig gebruik maken van gezichtsbeharing die je krijgt doet een hoop met de vorm van je gezicht evenals kapsel.
- Je wordt knetter/agressief/seksbelust etc. etc.
Natuurlijk verander je op emotioneel gebied en ben je eerder geneigd om iets fysiek op te lossen maar je hebt nog altijd iets dat zelfcontrole heet. Er zijn miljoenen geboren mannen die met T echt niet aan het plunderen slaan dus wat is jouw excuus? Wel is het belangrijk te weten dat je jezelf lichamelijk misschien meer moet uitputten dan eerst en emoties niet moet opkroppen maar ook niet zomaar jezelf laten gaan. Balans. Ga op een gezonde manier met de veranderingen om en praat er over met anderen.
- Na zoveel maanden krijg je dit of dat.
Kijk niet naar andere transmannen voor wat wanneer gebeurd. T houdt zich in ieder lichaam aan een andere tijdschema. Sommigen hebben na vier maanden echt een diepe stem en bij andere zal dat pas na een jaar zijn. Laat je niet gek maken te denken dat je achter loopt of dat iets "nooit komt". Pas na vijf jaar kun je echt zeggen waar je staat.
- Voor de wannabe supersterren;
Belangrijk is te onthouden dat je zonder extra werk alleen door het nemen van T niet ineens wordt zoals die gespierde gasten in actiefilms. Je vermannelijkt wat je al hebt en wil je dus zijn zoals jouw ideaalbeeld dan moet je daaraan werken en niet op de bank blijven zitten wachten tot het vanzelf gebeurd.
Methoden van toediening
We hebben drie opties; spuiten, slikken en...smeren!
Hoe dan ook zorg dat je regelmatig bij de endocrinoloog komt. Het is echt belangrijk dat ze je goed in de gaten houden want door T loop je ook meer risico op hart- en vaatziekten, lever en nierproblemen etc.
In de categorie spuiten zijn de nu bekendste Sustanon en Nebido. Die laatste wordt (nog) niet vergoed in Nederland, Nebido is echter een tijd vergoed geweest toen er problemen waren met de levering van Sustanon. Nu de vraag; waarom zweren zovelen bij Nebido ter vergelijking met Sustanon?
Het belangrijkste is dat Nebido een zgn. "slow-release" is. Dit betekend dat een grotere dosis verspreid over een periode losgelaten wordt in het lichaam. Het bestaat uit een stof dat in het lichaam zelf wordt omgezet naar T. Hierdoor hoef je niet alleen minder vaak te spuiten(Sustanon is per 2 weken en Nebido ongeveer 12!) je hebt ook minder last van de pieken en dalen die Sustanon geven.
Bij Sustanon merk je duidelijk dat je in het begin "stuitert" en de laatste paar dagen je echt slap en misschien zelfs depri voelt.
Let op dat sommige aanvullende verzekeringen Nebido wel kunnen vergoeden, vraag dit bij je zorgverzekeraar, ook als je door medische redenen geen andere toedieningsvorm van T hebt krijg je deze vergoed. Ga er echter vandaag de dag bij gewone omstandigheden van uit dat je zelf moet gaan betalen. De prijs verschilt per apotheek aangezien ze zelf kosten mogen doorrekenen maar reken op rond de 120 euro.
Sustanon wordt volledig vergoed.
Beiden moeten intramusculair gespoten worden, mooi woord voor naald in je bil of bovenbeenspier. Meestal wordt dit de eerste paar keren gedaan door je huisarts totdat je het zelf kan. Ook heb ik verhalen gehoord van mensen die het altijd laten doen door een arts. Bij Sustanon kan dit natuurlijk erg vervelend worden om iedere twee weken een afspraak te maken.
Pillen; andriol.
Zelf geen ervaring mee en ook ken ik geen mannen die het gebruiken.
Je moet drie tot vier pillen per dag nemen bij het eten. Bekend nadeel is dat het erg op je lever kan werken waardoor je hier problemen mee kan krijgen en ook lijkt me pillen slikken geen pretje (ik heb er al genoeg dank u wel).
Smeren; Androgel, Tostran en Testim.
Testim heb ik geen ervaring mee, Androgel echter wel en ik neem aan dat er weinig verschil tussen zit.
Voordeel is dat met Androgel de veranderingen langzaam opkomen en de T mooi verdeel wordt; er zijn geen pieken en dalen.
Het grootste nadeel van Androgel vond ik dat je iedere dag de inhoud van een zakje op je lichaam moest smeren (meestal buik) en door de alcohol je echt last kan krijgen van je huid(en ruikt alsof je bezopen bent de eerste paar minuten). Ook mag je daarna enkele uren niet douchen en moet je opletten dat je anderen niet langdurig aanraakt omdat je dan letterlijk T overbrengt! Heb je dus een relatie dan is dat echt niet leuk. Een hand schudden zal geen kwaad doen maar tegen een ander persoon aan liggen is een probleem.
De grootste verschillen zijn dat Androgel in wegwerpzakjes zit, Testim in wegwerptubes en Tostran in een fles met pomp. Let op; deze laatste wordt ook nog niet vergoed.
Nog even op een rij:
- Injecteren geeft sneller resultaat in het begin. Voor sommigen is het misschien juist fijner in het begin langzaam te gaan.
- Met spuiten heb je meer pieken en dalen van de T-spiegel dan bij anderen al is dit bij Nebido ook al stukken minder.
- Nebido en Tostran worden (nog) niet vergoed in NL door verzekeringen.
- Je kunt in overleg me tde endocrinoloog natuurlijk altijd overstappen naar een andere vorm. Misschien begin je liever eerst langzaam met smeren om later te gaan spuiten.