Fiego - Ik heb onlangs een nieuw zorgpasje ontvangen met 'Man' erop ipv 'Vrouw'. Dit is gebeurd nadat Jos Megens een brief erover had gestuurd omdat ik met de hormonen ben begonnen. Als je ook bij het VU zit dan zullen ze dat iig veranderen door die brief (je ontvangt ook een kopie daarvan van Jos met wat andere brieven voor op reis en wijzigingen doorgeven). (Voor)naam zal je daar nog niet kunnen wijzigen totdat je het officieel hebt gewijzigd en dat kan alleen via de rechter op dit moment.
Ik ben ook nog steeds bezig met het wijzigen van mijn voornaam in Nederland. In Noorwegen gebeurde dat al in december maar hier doen ze er heel erg moeilijk over (ook al is die al gewijzigd). Je moet heel veel geduld hebben, uiteindelijk komt het ook wel goed het duurt alleen heel lang. Omdat ze hier zo'n gedoe van maken wacht ik nog ff totdat ik de laatste papieren uit Noorwegen ontvang die mijn geboortegemeente (Leiden) nodig heeft om mijn geboorteakte te wijzigen. Daarna zal ik naar mijn woongemeente toe moeten gaan om het in de GBA te wijzigen (heb hier dus kopie van wijziging van geboorteakte nodig). Pas daarna zal ik het overal laten veranderen om op die manier zo min mogelijk verwarring te scheppen voor mezelf (anders vergeet ik waar ik dan wel heb doorgegeven en waar niet). Op dit moment heb ik alleen wat dingen gewijzigd die makkelijk online te doen was en waar ze geen kopie van ID nodig hadden om het uit te voeren. Aanhef zal ik dan ook tegelijkertijd wijzigen, dan hoef ik niet overal twee keer langs.
Snap dat het wel strontvervelend is om steeds met die 'mevrouw' te worden aangesproken maar gelukkig zal dat over een tijdje niet meer zo zijn .
Hey Holden, ik zit niet bij het VU maar in Gent. Die brief is wel een goed idee! Ik zal eens in Gent vragen of ze een brief willen schrijven. Bedankt voor de tip! Het is idd heel lastig om dingen te laten veranderen helaas. Ik ben in ieder geval blij dat ik in mijn omgeving al in de 'gewenste rol' leef! Het is een heel gedoe om iets te veranderen. Ik ben zelf op het moment bezig met een achternaamswijziging (heeft niets met gender dingen te maken) maar dat duurt nu ook al een maand. Ze sturen steeds opnieuw brieven met dat ze stukken missen. Gaat steeds een hele tijd overheen. Ipv dat ze dan om alles tegelijk vragen maar nee hoor ze vragen het 1 voor 1 -.-
Volgens mij is het CZ geschrokken van mijn klacht! Ze hadden me gebeld maar ik kon niet opnemen. Ik luister net mijn voicemail en die vrouw ik hem inspreek klonk behoorlijk van de leg
Ze zei zelfs meneer in de voicemail!! Ik ben heel erg benieuwd. Ik heb net gebeld maar ze was er niet zei haar collega. Haar collega sprak me ook aan met meneer!! Ze belt zo. Ik ben echt benieuwd
OH YEAH!!! Eindelijk iemand met verstand aan de telefoon gekregen! Het schijnt dus dat als je bij een genderteam in behandeling bent je ze een formulier kan laten invullen waarin staat dat de aanhef veranderd moet worden vanwege de behandeling en de andere 'rol' waarin ik ga leven. Als ik dat formulier opstuur naar CZ gaan ze het gelijk veranderen en ook op mijn zorgpasje!!! Die vrouw zei dat het zelfs voor meerdere instanties zo is! Olé olé olé oléeeeeee *blij*
Alweer een update want ik blijf nu nog wel even bezig. Ik belde het nummer wat die vrouw van CZ aan me gaf. Ik moest naar dat nummer bellen voor meer info over het veranderen van de aanhef en zo'n formulier. Nou bleek dat wel een transgender organisatie te zijn, maar ze hielden zich niet bezig met dat soort zaken. De vrouw die ik aan de lijn kreeg zei dat ze het heel raar vond dat CZ zoiets zei. Ze had nog nooit gehoord van zo'n formulier en ze kon mij ook niet helpen. Ze zei dat ik moet bellen naar Transvisie want die weten misschien meer over die zaken. En ze zei dat ik ook naar TNN kon bellen vanwege het feit dat CZ zo onmogelijk doet. Vanaf 1 uur is Transvisie bereikbaar dus ik zal daar maar heen bellen
Ik heb dat ook weleens gehoord Fiegó. Dat formulier moet dan volgens mij van de VU komen, waarin ze de situatie uitleggen en dan veranderen ze het (soms). Het gaat in ieder geval niet vanzelf, het is meestal drama. Mijn verzekering (Zilveren Kruis) haalt het ook uit de gemeentelijke basis administratie, ik heb nog niet de kans gehad om het te veranderen. Ik heb wel groen, maar omdat ik nog niet bij de endo ben geweest begint mijn RLE pas over een maand, dus kan ik er dan uberhaupt pas mee begonnen.
Succes in ieder geval! Ik vind het heel handig dat je hier alles documenteert, dat scheelt ons weer een hoop opzoeken.
Dat dacht ik dus ook! Ik zet gewoon alles neer, dan hebben anderen daar ook weer iets aan. Ik weet nu in ieder geval dat als ik het in het CZ wil veranderen ik een brief moet sturen van mijn genderteam waarin staat dat het nodig is voor Real Life Fase en dat dat bij het proces hoort. CZ zal het dan veranderen. Dat formulier kan ik nergens vinden en de mensen van Transvisie kennen het ook niet, maar CZ keurt een brief ook goed.
Overigens heb ik een hele aardige vrouw van Transvisie aan de lijn gehad. Ze zegt dat het DUO het 5 jaar geleden geen probleem vond om het te veranderen. Die vrouw heeft namelijk een dochter (vroeger zoon) en het is haar gelukt. Ze weet alleen niet of dat nu nog zo makkelijk gaat maar ik ga het proberen!
Ik ga vragen of mijn psycholoog van UZ Gent een brief wil maken, die ga ik opsturen naar het CZ en ik ga ook een aantal andere dingen proberen. Ik ga het proberen op mijn OV chip ook te veranderen. Die vrouw zei namelijk dat conducteurs vaak alleen de foto bekijken dus die MOET kloppen. Mijn foto klopt niet dus ik moet een nieuwe. Dat is wat ik weet tot nu. Ik ga in ieder geval nu dus in actie
Ik heb ze net gebeld en ik moet mijn oude ov opsturen. Ik mag alles veranderen wat ik maar wil (dat zei die vrouw aan de telefoon echt) en ik mag er ook een nieuwe foto bij doen. Ik ben mijn ov wel 3 weken kwijt maar dat heb ik er voor over. OV gaat dus idd erg makkelijk!
Is dat ook zo makkelijk te doen als het een studenten-OV kaart is? Heb gehoord dat dat een stuk lastiger is omdat ze de info bij DUO ophalen (die het weer van de GBA krijgt).