Het invriezen van sperma

intrans

Het invriezen van sperma

Bericht door intrans »

Hallo iedereen,

Ik heb al eerder een vraag gesteld rondom dit onderwerp maar het is me nog te onduidelijk.
Ik wil later heel graag kinderen van mijzelf en loop bij het P.I.G voor een behandeling. (in juni begint dat officieel)
De vraag is: helpen zij met een ziekenhuis/spermabank vinden en moet je dit uit eigen zak betalen of wordt dit allemaal vergoed?
Ik was er dus zelf achteraan gegaan alleen werd ik nog net niet uitgelachen door ziekenhuizen en dus niet serieus genomen.
Dit voornamelijk omdat zij de reden niet serieus namen. (hormonen en genderdysforie)
Hoe hebben jullie dit gedaan?
intrans

Re: Het invriezen van sperma

Bericht door intrans »

Nouja zeg.
M'n mobiel is geflipt en heeft deze post 3x verstuurd.
selena
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door selena »

Zover ik weet moet je dit altijd zelf betalen. Ik weet dar je hiervoor in elk geval bij het AMC terecht kan en volgensmij kan je daar zelf contact mee opnemen. Je betaald vervolgens wel een jaarlijkse bedrag van een aantal tientjes uit mijn hoofd en nog eenmalig een bedrag. Verder is er een limiet voor hoe lang ze het maximaal voor je bewaren. Je zou misschien ook bij het AMC even kunnen informeren als je verder niks kunt vinden erover?
Veronique

Bericht door Veronique »

Ik had een linkje naar een discussie, maar ik besef achteraf dat je alleen informatie zoekt. Danielle heeft een heel goed antwoord gegeven. Dank je ik zocht ook naar duidelijke informatie.
Laatst gewijzigd door Veronique op 28 mei 2013, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Danielle

Bericht door Danielle »

Maar om iemand met een vraag nu gelijk naar een ander forum te sturen...

Hoewel ik er heel zeker van ben geen kinderen te willen heb ik wel sperma in laten vriezen. Deels ook gemotiveerd door een draagmoeder-voor-een-homokoppel en een lesbische-vriendin-met-kinderwens. Heb er lang en diep en veel over nagedacht. De kosten voor het invriezen zijn ongeveer € 450,- en je betaalt jaarlijks dan nog zo'n € 30,- voor het bewaren. Volgens Jos van het genderteam moet je het zelf betalen. De klinisch embryoloog van het AMC die ik sprak is van mening dat dit binnen de verzekering hoort, hij bood zelfs aan te willen bemiddelen als de verzekeraar niet wilde vergoeden. Ik heb een jaar geleden de procedure gedaan en heb van het AMC nog geen rekening gezien. Die kan nog komen (ziekenhuizen zijn notoir langzaam met rekeningen sturen) of hij zou inmiddels richting mijn zorgverzekering kunnen zijn gegaan.

Het fertiliteitscentrum/lab/kliniek van het AMC is overigens bekend met transgenders. Ze zijn het vaste verwijspunt van het VUmc voor deze procedure. Ze zullen je niet uitlachen. Wel, en daar waarschuwde Jos mij ook al voor, wordt je ingeschreven als man zijnde. Dat is een juridisch/bureaucratisch regeltje waar je niet omheen kan.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Veronique

Bericht door Veronique »

Linkje weggehaald sorry voor deze nutteloze post.
intrans

Bericht door intrans »

Danielle hartstikke bedankt voor deze nuttige informatie.
Ik ga er gelijk mee aan de slag!
Danielle

Bericht door Danielle »

Let wel: je moet wachten met medicatie tot na het doneren van het sperma. Het varieert van persoon tot persoon maar ik was na een week of twee zo goed als impotent van de androcur. Daarnaast beïnvloed het ook de kwaliteit van het sperma. Zwakke spermatozoïden overleven het invriezen niet, je moet wat voorzorgen nemen de dagen voorafgaand aan de donaties (masturbatie en dan een paar dagen onthouding). Het doneren moet een aantal keer, minstens 3 liefst nog een vierde keer zodat er voldoende materiaal is om in te vriezen.
Mijn transitieblog: Fading Gender