Naam veranderen naar een unisex naam?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Erin

Naam veranderen naar een unisex naam?

Bericht door Erin »

Ik zit met een dilemma. ( wie niet hier ;) ) M'n orginele naam is een jongens naam maar dat past niet bij mijn gevoel.

Zoals het nu is voel ik me nog steeds iets tussen man en vrouw. Dus transitie zit er niet in maar voor meer dan 80 man voel ik me ook niet. Nu heb ik inmiddels twee identiteiten doordat ik deze twee "werelden" uit elkaar hield alleen heb ik steeds meer de behoefte om met 1 identiteit te maken te hebben en als deeltijd man/vrouw door het leven te gaan. Maar welke naam ga ik dan gebruiken: een jongensnaam werkt niet en een meisjesnaam gaat ook niet werken

Is het nu een gek idee om m'n naam aan te passen aan mijn situatie? Dus een unisex naam waarmee ik verder kan want om nu als man rond te lopen en als Elise het mobieltje op te nemen :roll: Staat wat raar op straat. Of als ik als vrouw rondloop om dan als Erik het mobieltje op te nemen :fpalm: .

Waar ik aan zat te denken is een naam die dicht bij m'n jongensnaam (Erik) zit maar een hele nieuwe zou ook kunnen. De naam Elise had ik al gekozen vanwege de eerste letter, makkelijk voor de initialen. Als ik de unisexnamen op internet zoek kom ik er maar weinig tegen :(
wat ik al gevonden heb en iets zou kunnen zijn:
Erin
Elin
Evin
Waarbij Erin eigenlijk op dit moment de voorkeur heeft. Verschilt niet erg veel van m'n jongensnaam maar is toch weer unisex.
Dan moet ik nog bedenken of ik dit alleen op internet doe of ook buiten internet.
Hebben jullie nog wat ideeën of meningen hierover? misschien dat iemand zelfs redenen kan bedenken waarom ik het niet moet doen bijvoorbeeld ;)
Groetjes
Elise
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Naam veranderen naar een unisex naam?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt.

Uit eigen ervaring weet ik dat het lastig kan zijn. Mijn zusje heeft moeite me Irene te noemen bijvoorbeeld, ze kort gewoon mijn mannennaam af, wat ze eigenlijk altijd al deed en dat is nu erg handig want die is unisex.
Irene
Fay

Bericht door Fay »

Loop tegen hetzelfde aan, raadzaam lijkt mij om gewoon je naam te gebruiken bij iedereen, das omgaan, iig qua naam, en de rest mbt omgaan volgt dan vanzelf :)
Venka

Bericht door Venka »

Je kan het beste een naam nemen die qua gevoel het dichste bij jou ligt. Zo heb ik ook mijn naam gekozen.
Erin

Bericht door Erin »

Een nachtje erover slapen helpt ook weleens met een besluit nemen, eigenlijk wilde ik de stap al langer maken. Samen met jullie antwoorden heb ik besloten het gewoon te doen.
Vandaag ga ik nog even bekijken of er nog andere namen te vinden zijn die me wat lijken en anders gaat het "Erin" worden.

Het zal voor m'n familie het eerst tastbare worden dat ik niet 100% man ben, ze wisten het al wel maar dat was meer m'n mededeling.
Groetjes
Elise
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Je hebt antwoord op je PB, Erin.
Je snapt ongetwijfeld dat je nu met je nieuwe naam moet inloggen :)

groetjes,
Eva
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Erin

Bericht door Erin »

Dank je Eva.
De oude naam werkt inderdaad niet meer :D
Groetjes
Elise
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Hoi Erin,
Je hebt een hele mooie naam. Daar zou je goed mee verder kunnen in het dagelijks leven.
Goed dus dat je dit gedaan hebt. Ik hoop dat het goed ging om hier mee naar buiten te treden. Dat is een grote stap om bij je werkelijke identiteit te komen.

Mijn naam is ook een twijfelgeval. Het is een combinatie van mijn oude voornaam en mijn achternaam. Het had lang geduurd voor dat ik het zeker wist, dat die naam bij me paste. Pas toen ik er achter kwam dat die naam, ondanks dat het een twijfelgeval is, toch wel een meisjesnaam is ben ik mezelf zo gaan noemen en ben ik daar ook voor uit gekomen. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Waarom zit transitie er eigenlijk niet in (hopelijk vraag ik nu niet te veel)? Ben je toch ook wel blij met bepaalde mannelijke dingen. Voor mij is het zo dat ik me eigenlijk geen vrouw of man voel. Dat "man zijn", wat nog wel te veel in me zit wil ik daarom weg hebben. Toch ben ik als vrouw wel weer een beetje man, maar dat heeft dan met uiterlijk en ook wel een beetje met gedrag te maken, niet met mijn lichaam.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Erin

Bericht door Erin »

Dank je Jeste,

Die transitie was ik al in gegaan alleen op dat moment (ongeveer twee jaar geleden) zou de negatieve gevolgen groter zijn dan dat ik er als vrouw gelukkiger van zou worden.
Verder kwam ik erachter dat met mijn werk het verschil tussen vrouw en man erg klein zou zijn want ik gedraag me al beetje mannelijk maar ook een beetje vrouwelijk, ik denk dat ik daar al mezelf ben. Thuis heb ik voldoende mogelijkheden om me vrouwelijk te kleden en dat zal waarschijnlijk alleen maar meer worden.
Zo zijn er een optelsom van redenen om nu nog niet verder met de transitie te gaan maar mocht ik weer met mezelf in de knoop komen kan ik weer verder gaan.

Dus vandaar nog even geen transitie.
( en om heel eerlijk te zijn, ik ben veel buiten aan het werk en dan is het wel erg makkelijk dat je tegen een boom een plasje kunt doen :D )
Groetjes
Elise
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Erin schreef:( en om heel eerlijk te zijn, ik ben veel buiten aan het werk en dan is het wel erg makkelijk dat je tegen een boom een plasje kunt doen :D )
Wildplassen kan ook heel makkelijk gehurkt. Het is gewoon even wennen, maar eigenlijk heel makkelijk en (voor mij dan) een stuk prettiger dan staand plassen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.