Religie had mooi geweest als het op een normale manier gebruikt werd en niet als een vorm om anderen te haten of te discrimineren.
Daarnaast zorgt religie ook nog is voor moord en oorlog, dus zo positief bekijk ik het helaas niet meer.
Zeker niet na allerlei ervaringen die ik opgedaan heb in Griekenland.
Geloof
-
TheGirl
Re: Geloof
Volledig mee akkoord.intrans schreef:Religie had mooi geweest als het op een normale manier gebruikt werd en niet als een vorm om anderen te haten of te discrimineren.
Daarnaast zorgt religie ook nog is voor moord en oorlog, dus zo positief bekijk ik het helaas niet meer.
Zeker niet na allerlei ervaringen die ik opgedaan heb in Griekenland.
Even simpel, als in een land 49% ongelovigen zijn en 51% gelovigen, dan is die 49% meerderheid.
Die 51% is allesbijelkaar alle geloven, ze zijn het niet met elkaar eens en voeren onderling strijd welke beter is. De 49% ongelovigen zijn gezamelijk er is geen geloof ze denken er niet aan pas als iemand erover begint.
Sidenote "de" bijbel bestaat niet want bijbel is een oud woord boek.
-
Laura
Het nieuwe testament was in het Grieks geschreven en niet in het Hebreeuws. Bovendien is het niet iedereen vrij om in de Bijbel te geloven. Wie dit niet doet, wacht een vreselijke straf.thegirlinme schreef:De bijbel, is een handboek,en iedereen is vrij om er in te geloven of niet,
Hij is geschreven in het oud hebreeuws, en tig keer vertaald...
Een mooie illustratie dat godsdienst en geloof schadelijk kunnen zijn, is de recente mazelen-epidemie bij ongevaccineerde gereformeerden.
-
Freetouch
Sorry om te lezen hoe verbitterd jij wel niet bent... je hebt vast vreselijke dingen meegemaakt en vind dat iedereen die nog iets van geloof heeft dom is....Laura schreef:Het nieuwe testament was in het Grieks geschreven en niet in het Hebreeuws. Bovendien is het niet iedereen vrij om in de Bijbel te geloven. Wie dit niet doet, wacht een vreselijke straf.thegirlinme schreef:De bijbel, is een handboek,en iedereen is vrij om er in te geloven of niet,
Hij is geschreven in het oud hebreeuws, en tig keer vertaald...
Een mooie illustratie dat godsdienst en geloof schadelijk kunnen zijn, is de recente mazelen-epidemie bij ongevaccineerde gereformeerden.
Ach ja je zult wel op de Universiteit Theologie hebben gestudeerd en gepromoveerd op de herkomst van de bijbel... Grieks....
Blijkbaar is niet geloven ook geen optie want die hebben me toch een partij haat naar mensen die wel geloven...
Om respect te krijgen moet je respect tonen... dat is mij geleerd door mijn zeer gelovige ouders...
“good enough”
-
Miazara
Laten we did niet in een ruzie uitmonden. Iedereen zijn eigen mening..
mijn mening: als in een geloof gelooft dan heb ik daar geen problemen mee. Ik vind het alleen niet kunnen wanneer je andere dingen gaat opdwingen met als reden het geloof.
mijn mening: als in een geloof gelooft dan heb ik daar geen problemen mee. Ik vind het alleen niet kunnen wanneer je andere dingen gaat opdwingen met als reden het geloof.
Code Sorceress
-
Raisa
Lekker generaliserend girlinme...thegirlinme schreef:Blijkbaar is niet geloven ook geen optie want die hebben me toch een partij haat naar mensen die wel geloven...
Om respect te krijgen moet je respect tonen... dat is mij geleerd door mijn zeer gelovige ouders...
Ik heb niet zozeer een hekel aan geloof en gelovigen, maar wel wanneer mensen hun persoonlijke geloof willen opleggen aan anderen door bijvoorbeeld de vrijheden van anderen in te perken en visies op te dringen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het felle verzet tegen het homohuwelijk.
Om een voorbeeld te noemen: Vroeger was homoseksualiteit vrij geaccepteerd in Afrika. De felle homohaat die we daar tegenwoordig zien is geïmporteerd door Christelijke missionarissen. Of kijk naar de VS waar men creationisme wilt gaan onderwijzen als zijnde wetenschap.
Wat mij het meest verbaast is dat veel Christenen de Bijbel een liefdevol boek vinden terwijl het in mijn ervaring een van de meest haatvolle, nare teksten is die ik ooit heb gelezen. Ik heb eerder al in deze discussie de 'regels' omtrent het vermoorden van een slaaf en het verkrijgen van seksslavinnen al genoemd.. Er zijn nog talloze andere voorbeelden te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de zondvloed, of het stellen van de doodstraf op homoseksualiteit, of het verkopen van meisjes aan hun verkrachter voor enkele zilverstukken. Nu wordt er vaak gezegd dat je dit in de tijdsgeest moet lezen, maar wie bepaalt dat? Zoals ik het heb ervaren worden die wetten haast met willekeur toegepast of genegeerd. Zo zijn veel streng gelovigen wel fel tegen travestie en homoseksualiteit, maar negeren ze volledig het verbod op het dragen van kleding die is gewoven uit meerdere stoffen. Ik vind het allemaal maar erg hypocriet en heb de indruk gekregen dat de Bijbel vooral wordt gebruikt om je eigen wil een soort van goddelijke macht te geven.
Wanneer gelovigen respect willen verdienen dan zullen ze zich moeten beseffen dat geloof iets persoonlijks is wat je niet zomaar bij anderen kunt afdwingen. Want dat is helaas wel wat er volop gebeurt in deze wereld.
Overigens had Laura wel een punt: Het Nieuwe testament en de apocriefe evangelies zijn vooral in het oud-grieks en in het koptisch geschreven.
-
Freetouch
Lieve Raisa,
Sorry, ik bedoelde er niet mee te generaliseren... en vooral niet jou daarin aan te vallen... net zoals ik niet gegeneraliseerd wil worden met die godsdienst extremisten die het geloof en de bijbehorende boeken als wapen gebruiken... 't spijt me.
Zoals ik al eerder had aangegeven vind ik het erg interessant om van anderen te horen hoe zij er over denken. dus ik vind meningen dan ook erg leuk om te lezen.
Maar je moet niet ineens generaliseren zoals dat hier gebeurde.
Maar even op het stuk dat de bijbel een Grieks boek is.... sorry, maar dat is echt niet het geval!
Dan maar even een kleine geschiedenis les: (ik ben geen theoloog maar wel afgestudeerd in o.a. esthetica in de oudheidkundige sociologie) het is weliswaar ook herschreven in het Grieks en is de grondlegger van de Grieks orthodoxe kerk en later van de Koptische kerk.
Omdat de originele in het Hebreeuws geschreven geschriften onvindbaar waren en naar men dacht vernietigd waren zijn van verhalen die generatie op generatie doorverteld zijn daarin opgenomen. Deze wijkt nogal af van de Willibrord vertaling. Ook de Willibrord vertaling is herschreven na het vinden van de originele in Hebreeuws geschreven manuscripten.
Maar ja zoveel geloven, zoveel boeken, en minstens zoveel waarheden....
Ik geloof dat we allemaal diep ins ons hart wel weten wat goed en slecht is, en als je je daarvoor achter een boek moet verschuilen... dan ben ik het met iedereen hiervoor eens... wat een arme schepsels die niet eens zelf in staat zijn even na te denken.
X
Sorry, ik bedoelde er niet mee te generaliseren... en vooral niet jou daarin aan te vallen... net zoals ik niet gegeneraliseerd wil worden met die godsdienst extremisten die het geloof en de bijbehorende boeken als wapen gebruiken... 't spijt me.
Zoals ik al eerder had aangegeven vind ik het erg interessant om van anderen te horen hoe zij er over denken. dus ik vind meningen dan ook erg leuk om te lezen.
Maar je moet niet ineens generaliseren zoals dat hier gebeurde.
Maar even op het stuk dat de bijbel een Grieks boek is.... sorry, maar dat is echt niet het geval!
Dan maar even een kleine geschiedenis les: (ik ben geen theoloog maar wel afgestudeerd in o.a. esthetica in de oudheidkundige sociologie) het is weliswaar ook herschreven in het Grieks en is de grondlegger van de Grieks orthodoxe kerk en later van de Koptische kerk.
Omdat de originele in het Hebreeuws geschreven geschriften onvindbaar waren en naar men dacht vernietigd waren zijn van verhalen die generatie op generatie doorverteld zijn daarin opgenomen. Deze wijkt nogal af van de Willibrord vertaling. Ook de Willibrord vertaling is herschreven na het vinden van de originele in Hebreeuws geschreven manuscripten.
Maar ja zoveel geloven, zoveel boeken, en minstens zoveel waarheden....
Ik geloof dat we allemaal diep ins ons hart wel weten wat goed en slecht is, en als je je daarvoor achter een boek moet verschuilen... dan ben ik het met iedereen hiervoor eens... wat een arme schepsels die niet eens zelf in staat zijn even na te denken.
X
Laatst gewijzigd door Freetouch op 09 jul 2013, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
“good enough”
-
Anon20180501
Na dit gelezen te hebben ben ik wel heel nieuwsgierig geworden naar wat voor bedrijf jij hebt, Melany.
Ik bedoel niet gezien je overtuiging maar gezien je opleiding. Als je dat liever (nog) niet vertelt even goede vriendinnen...
Ik ben, uiteraard zou ik bijna zeggen, ongelovig, althans ik geloof niet in een God, Allah of een Jaweh (zijn dat niet alle drie dezelfde?). Zeg ik voorzichtig want je weet maar nooit... Ik geloof wel in zoiets als het lot of een voorziener, maar wie daar dan achter zou moeten zitten...?
Ik vind alles goed als ze mij en anderen maar met rust laten en - geen misbruik maken van de macht van het collectief of collectief macht uitoefenen - voor eigen gewin noch ten gunste van 'een broodheer' - ten koste van anderen.
Mocht ik hiermee iemand beledigen of kwetsen dan mijn excuses want dat was niet mijn bedoeling.
Liefs Daniéla
Ik bedoel niet gezien je overtuiging maar gezien je opleiding. Als je dat liever (nog) niet vertelt even goede vriendinnen...
Ik ben, uiteraard zou ik bijna zeggen, ongelovig, althans ik geloof niet in een God, Allah of een Jaweh (zijn dat niet alle drie dezelfde?). Zeg ik voorzichtig want je weet maar nooit... Ik geloof wel in zoiets als het lot of een voorziener, maar wie daar dan achter zou moeten zitten...?
Ik vind alles goed als ze mij en anderen maar met rust laten en - geen misbruik maken van de macht van het collectief of collectief macht uitoefenen - voor eigen gewin noch ten gunste van 'een broodheer' - ten koste van anderen.
Mocht ik hiermee iemand beledigen of kwetsen dan mijn excuses want dat was niet mijn bedoeling.
Liefs Daniéla
-
Mossel92
Ik denk dat geloof vooral te maken heeft met liefde. God is liefde en houd van mensen. Iedereen maakt er zulke problemen van. Maar jezus houd van iedereen. Zelf denk ik dat je niet alle bijbelteksten letterlijk moet nemen soms zijn ze ook tig keer vertaald. En dingen in het oude testament veranderen ook later. Ik lees de bijbel geloof in god en ga naar de kerk. Maar ik ben wel ruimdenkend. Respect liefde en niet oordelen. Ik haal zoveel goeds eruit . Ieder leest en bekijkt verzen op hun eigen manier. Maar ik kan niet geloven dat god haat dragend is.
Dont be ashamed, Just be yourself
-
mick1984
Ik ben eht met je eens Ryan.. ik ben zelf gelovig opgevoed.. heel lang heb ik wel gedacht dat God streng is enzo.. maar regeltjes komen uit de kerk en in boek wat meer dan 2000 jaar oud is.. ik denk dat God idd liefde is