Zachter worden van de huid

Make-up, kleding, en zo voort
Kim-NL

Zachter worden van de huid

Bericht door Kim-NL »

Ik ben nu 5 en een halve maand aan de hormonen. Wanneer kan ik het zachter worden van de lichaamshuid verwachten? In mijn gezicht merk ik zeker verschil maar mijn lichaamshuid vind ik niet opvallend zacht. Ik smeer me iedere avond in met bodylotion, dus aan de verzorging zou het in principe niet liggen.

Groetjes Kim
Anon20180501

Re: Zachter worden van de huid

Bericht door Anon20180501 »

Niet meteen in paniek raken Kim maar al na een paar maanden merkte ik dat mijn huid zachter werd.
Ik ben wel een stuk ouder als jij en dat heeft er misschien mee te maken. Voor jouw gevoel niet echt
maar jouw huid was bij aanvang van de hrt nog vrij zacht dus zal het ook langer duren voordat je er iets
van merkt.

Bovenstaande klinkt mij vrij logisch in de oren maar als ik er helemaal naast zit hoor ik het wel.

Liefs D.
LauraB

Bericht door LauraB »

Mijn huis is ook altijd zachter dan gemiddeld geweest en merk veel minder van de hormonen daardoor. Geldt voor nog veel dingen bij mij overigens.
Anon20180501

Hai Laura,

Ik heb gelezen dat jij bij je geboorte vermoedelijk al de benodigde eigenschappen voor een beetje borstvorming had meegekregen, bij mij is dat er op 11 jarige leeftijd ingespoten in de vorm van vrouwelijke groeihormonen. Vermoedelijk hierdoor kreeg ik net als jij kleine borstjes en andere vrouwelijke kenmerken en trekjes waardoor zichtbare effecten van de hormonen hierop langer op zich lieten wachten.

Liefs Daniéla
LauraB

Bericht door LauraB »

Klopt Daniéla,

Rond mijn 12 kreeg ik borsten en niet van die hangende vet rolletjes zoals je wel ziet bij jongens/mannen maar echt stevige ronde borsten. Op de tannerschaal een ontwikkeling tot stadium 4 toen ik zo'n 14 was. Dat komt gewoon overeen met eat meisjes op die leeftijd hebben. Ze zijn daarna wel weer iets gekrompen maar niet veel. In mijn dossier bij de GGD van een onderzoek door de schoolarts toen ik iets van 8 was stond er ook iets in dat er iets met mijn geslacht mis was. Wat weet ik alleen niet omdat het nooit uitgelegd is. Ik weet wel dat het niet is omdat mijn voorhuid te krap was of mijn testes in mijn buik achter bleven. Ik weet wel dat voor ik aan de HRT begon mijn testes relatief klein waren (maar net te groot om in mijn buik holte terug te passen) ze zijn nooit groter geweest dan ca 3,5cm Tanner stadium 3 wat bij 11 / 12 jarigen hoort. Uit mijn 0-meting voor de HRT kwam dat mijn testosteron ruim 40% onder de ondergrens lag. Nu met mijn 50 mg androcur per dag heb ik zelf voor een vrouw een laag testosteron. Ik heb ook nooit echt hoekige vormen gekregen en nooit spierballen kunnen krijgen, ook al heb ik dat geprobeerd. Ik heb ook nooit egale haargroei gekregen en altijd een wat zachtere kwestbare huid gehad. Als ik wat verder ben en wat rustiger heb wil ik dit eigenlijk laten onderzoeken. Ik denk niet dat ik Klinefelter heb dat past niet op een boel fronten en er zijn ook vele andere variaties (syndroom vind ik geen goed woord en afwijking al hele maal niet).

Waarom kreeg jij vrouwelijk hormonen als ik vragen mag?
Anon20180501

Hai Laura,

Volgens de groeicurve zat ik onder het minimum en daarom heb ik die hormonen toegediend gekregen. ik ben er het eerste jaar 12 cm van gegroeid maar dat was het dan wel. Behalve een normale borstvorming (AA), ronde vormen (heupen en bips), weinig tot geen lichaamsbeharing en een androgyne uiterlijk had ik er toch ook wel lichamelijke klachten aan overgehouden en wel specifiek bot~ en kraakbeenproblemen en zwakke spieren, maar die laatste heb ik wel met krachttrainingen sterker kunnen maken. Pas 10 jaar geleden kwam ik er achter dat ik hierdoor ook risico heb gelopen om de ziekte van Creutzfeldt-Jacob te krijgen rond mijn 45e. (te vergelijken met gekkenkoeienziekte)

Het VUmc heeft dit nooit met mij besproken en behalve dan over die enge ziekte heb ik daar ook geen enkele behoefte aan gehad. Met Tanja van de P.I.G. ook niet maar toen slikte ik al een jaar hormonen wat een 'visuele nulmeting' voor haar onmogelijk maakte en wat die ziekte betreft, ik ben de 45 gepasseerd, hopelijk ook het risico.
Heeft het eigenlijk wel - ook als je er wel behoefte aan hebt - nut om het fijne ervan te weten? In mijn geval zeg ik nee, maar dat kan voor jou anders liggen. Je loopt toch al bij een internist/endocrinoloog dus kan je het net zo goed laten uitzoeken.

Liefs Daniéla
LauraB

Bericht door LauraB »

Pff wat een behandeling heb jij voor het groeien gekregen zeg. Heb jij er nooit aan getwijfeld of je gevoel vrouw te zijn een 'bijwerking' is van die behandeling ,of voelde je al daarvoor anders?

Bij mij zit zoiets er wel achter. Ik ben best nieuwsgierig wat er het eerste was. Ben ik intersexueel en is bij mijn geboorte de verkeerde keuze voor mijn gemaakt wat de rest van mijn leven heeft beïnvloed. Of heb ik als jong meisje door mijn trans gevoelens mijn lichaam zoveel schade aangericht dat mijn lichaam de jongens puberteit niet heeft kunnen afmaken.
Anon20180501

Hai Laura,

Ondanks dat eigenlijk al voor mijn 11e (dus ook voor de groeihormonen) al twijfels waren rond mijn genderidentiteit heb ik me in het begin van mijn bewustwording toch afgevraagd of die hormonenkuur iets met mijn GD te maken zou kunnen hebben maar na anderhalf jaar ben ik gestopt met me af te vragen waar zoiets vandaan zou kunnen komen. En of het überhaupt wel mogelijk is dat je in het verkeerde lichaam geboren kan worden. Dat vroeg ik me namelijk ook af maar daar kom je toch allemaal niet uit en je wordt er alleen maar gek van.
Maar zelfs als dat de oorzaak zou zijn geweest dan nog zou er voor mij geen enkele andere mogelijkheid zijn dan doorgaan en gelukkig wíl ik, zeker na 11.5 jaar, ook niet anders meer. Ik zou ook niet anders meer kunnen.

Ik heb er wel eens van gehoord dat artsen bij de geboorte een verkeerde beslissing maakten omdat het geslacht onduidelijk was, ze reconstrueerde dan een vagina dan wel een penis wat dan later bleek een foutieve beslissing te zijn geweest. De bekende GD-deskundige Petra Klene (die - misschien niet meer - bij transvisie werkt) is dat volgens haar zeggen ook overkomen, 2 keer zelfs.
Ik denk dat je door je gevoelens niet direkt je lichamelijke ontwikkeling kan beïnvloeden maar je psyche en gedrag en zo wel natuurlijk en als je daardoor typische meisjesdingetjes gaat doen die weinig of niet belastend zijn voor je lichaam zal je weinig of geen spiermassa ontwikkelen, dat wel.

Liefs Daniéla
LauraB

Bericht door LauraB »

Er zijn ook babies waarhhet aan de buitenkant niet direct zichtbaar is maar binnen in weldegelijk de boel niet met elkaar in overeenstemming is. Maar het kan best zijn dat er bij mij ingegrepen is. Zoiets kan niet aan mij toen gevraagd zijn. Ik weet wel dat mijn moeder zegt dat ze enkele uren met mij bezig zijn geweest. Zo lang duur een reanimatie niet. Mijn moeder mocht mij pas na een paar dagen zien. Na dat ik dood ter wereld kwam (ik ben ruim drie weken te laat geboren en gestikt in het vruchtwater) ben ik gereanimeerd en daar na snel naar een andere kamer gebracht waar ze dus uren met mij bezig geweest zijn. Mijn moeder heeft alleen een glimp van een beetje paars rode krijsende baby helemaal in doeken verstopt lang zien komen zonder even mij vast te mogen hebben of naar me te kijken.

De psyche kan veel maar niet zoveel dat je lichaam er door veranderd. Maar zoals je zegt beinvloed het wel je gedrag. Bij mij ook een poging mijn penis te amputeren en twee pogingen mezelf te castreren. :shock: Dit was toen ik 11, 12 en 15 was.
Anon20180501

Vreselijk om te horen wat er allemaal gebeurd is voor, tijdens en na je geboorte, Laura.
Je moeder weet van niets zeg je maar zijn er ook geen littekens te zien geweest nadat ze
met je klaar waren en je moeder je bij zich mocht houden?

Je had al gezegd dat je blij was dat je nooit je wiener eraf gesneden had omdat je die nu goed
kunt gebruiken maar ik snap natuurlijk wel dat je er aan dacht om het te doen.

Liefs Daniéla