Duitsland herkent als eerste eu land het 3de geslacht
-
sandra-kim
Duitsland herkent als eerste eu land het 3de geslacht
http://io9.com/germany-is-the-first-eur ... 1178304945" target="_blank
-
Freetouch
Re: Duitsland herkent als eerste eu land het 3de geslacht
dit vind ik dan toch wel raar hoor...
beslis later maar wat je bent???
beslis later maar wat je bent???
“good enough”
-
Rense
Het is inderdaad een vreemde situatie.
Ik heb me er niet ver in verdiepd maar volgens mij was het ongeveer zo: Het is een soort van status 'onbelist' die ALLEEN geld voor mensen met een intersekse conditie en ALLEEN als die onmiddelijk bij de geboorte wordt vastgesteld en ALLEEN als de ouders kiezen voor de status 'onbeslist' in plaats van een 'v' of een 'm'.
Heb je die zeldzame status 'onbeslist' eenmaal, dan is er geen verplichting om op een bepaald moment te kiezen en kun je dus je hele leven 'onbeslist' houden. Maar ben je bij je geboorte als 'm' of 'v' ingeschreven dan kun je volgens mij niet meer naar 'onbeslist' toe. Ik kan me vergissen, dat maakte ik tot nu toe uit artikelen over deze wet op, het is allemaal vrij ingewikkeld.
Echte erkenning voor individuen die zich man nog vrouw voelen is het dus niet. Slechts een mini-stapje in de juiste richting.
Ik heb me er niet ver in verdiepd maar volgens mij was het ongeveer zo: Het is een soort van status 'onbelist' die ALLEEN geld voor mensen met een intersekse conditie en ALLEEN als die onmiddelijk bij de geboorte wordt vastgesteld en ALLEEN als de ouders kiezen voor de status 'onbeslist' in plaats van een 'v' of een 'm'.
Heb je die zeldzame status 'onbeslist' eenmaal, dan is er geen verplichting om op een bepaald moment te kiezen en kun je dus je hele leven 'onbeslist' houden. Maar ben je bij je geboorte als 'm' of 'v' ingeschreven dan kun je volgens mij niet meer naar 'onbeslist' toe. Ik kan me vergissen, dat maakte ik tot nu toe uit artikelen over deze wet op, het is allemaal vrij ingewikkeld.
Echte erkenning voor individuen die zich man nog vrouw voelen is het dus niet. Slechts een mini-stapje in de juiste richting.
-
MichelleH
Het is een aardig bericht, maar in Nederland kennen we al minstens 18 jaar iets dergelijks in de wet:
Artikel 19d van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.
1.Indien het geslacht van het kind twijfelachtig is, wordt een geboorteakte opgemaakt, waarin wordt vermeld dat het geslacht van het kind niet is kunnen worden vastgesteld.
2.Binnen drie maanden na de geboorte, of, bij overlijden binnen die termijn, ter gelegenheid van de aangifte van het overlijden, wordt onder doorhaling van de in het eerste lid bedoelde akte een nieuwe geboorteakte opgemaakt, waarin het geslacht, indien dit inmiddels is vastgesteld, wordt vermeld aan de hand van een ter zake overgelegde medische verklaring.
3.Is binnen de in het tweede lid genoemde termijn geen medische verklaring overgelegd, of blijkt uit de overgelegde medische verklaring dat het geslacht niet is kunnen worden vastgesteld, dan vermeldt de nieuwe geboorteakte dat het geslacht van het kind niet is kunnen worden vastgesteld.
-
Rense
Interessant, dat wist ik niet! Is er nog een termijn waarop wel een keuze gemaakt moet worden?
En zo niet, wat gebeurd er dan als iemand 14 is en een eigen paspoort krijgt? Wat komt daarop te staan?
En zo niet, wat gebeurd er dan als iemand 14 is en een eigen paspoort krijgt? Wat komt daarop te staan?
-
Simão
Het lijkt mij, blijkt ook uit een van de reacties* dat iemand van 14 ondertussen wel weet of hij/zij jongen of meisje is en er stappen zijn genomen om een en ander in die richting te herstellen. Tenzij ieamand natuurlijk kiest om met ondefinieerbare genitialiën dor het leven te gaan, maar gezien het hoog schaamte en "erbij-hoor " gehalte van tieners, lijkt me dat vrij zeldzaam?
*
Kan trouwens ook wel uit eigen ervaring spreken en veel van jullie ook wel denk ik?
Ik denk dat er niet wettelijk een tijd aan verbonden is, dat maakt juist dat het afwijkt van de bestaande wet. Want er bestaat wel degelijk de mogelijkheid om in elk geval de eerste drie maanden "ondefinieerbaar" op te geven.
Wellicht krijg je in het paspoort ipv M of V een X als je geen hersteloperatie wilt laten doen?
*
Als ze op die leeftijd gender dysphoria ervaren, hebben ze dus wel degelijk een idee op die leeftijd of ze jongen of meisje zijn.I work in a medical school/teaching hospital and just saw a lecture on this topic. It dealt with reconstructive surgery for people who were born intersex and assigned what turned out to be the wrong gender. Interestingly, it listed the age that the subjects first began to experience gender dysphoria, and in every case it was around seven or eight years old (I would have guessed adolescence.) All of them are doing well now, but they had to deal with a lot of problems because someone went, "Oh, this infant has ambiguous sexual characteristics, better just randomly pick one."
Kan trouwens ook wel uit eigen ervaring spreken en veel van jullie ook wel denk ik?
Ik denk dat er niet wettelijk een tijd aan verbonden is, dat maakt juist dat het afwijkt van de bestaande wet. Want er bestaat wel degelijk de mogelijkheid om in elk geval de eerste drie maanden "ondefinieerbaar" op te geven.
Wellicht krijg je in het paspoort ipv M of V een X als je geen hersteloperatie wilt laten doen?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
-
Simão
Intersex is meestal aantoonbaar bij de geboorte, maar in elk geval altijd lichamelijk aantoonbaar, gender problemen niet. Is feitelijk een heel ander gebied, dus ik weet niet of het wel een stap in de goede richting is.Rense schreef: Echte erkenning voor individuen die zich man nog vrouw voelen is het dus niet. Slechts een mini-stapje in de juiste richting.
India erkent trouwens wel allang officieel een derde geslacht, dat je ook op formulieren enzo kunt invullen en het zou het leven van een aantal mensen een stuk aangenamer maken als dat gewoon wereldwijd werd ingevoerd.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
-
Rense
Voor transgenders is het inderdaad 0.0 een stap in de goede richting, alleen als 'kijk, het kan!' voorbeeld.Simão schreef:Intersex is meestal aantoonbaar bij de geboorte, maar in elk geval altijd lichamelijk aantoonbaar, gender problemen niet. Is feitelijk een heel ander gebied, dus ik weet niet of het wel een stap in de goede richting is.Rense schreef: Echte erkenning voor individuen die zich man nog vrouw voelen is het dus niet. Slechts een mini-stapje in de juiste richting.
Voor mensen met een intersekse conditie die zich man noch vrouw voelen (een minderheid onder mensen met een intersekse conditie, ze meeste voelen zich wel man of vrouw) is het wel een stapje vooruit. Zij hoeven nu immers in Duitsland niet meer verplicht te kiezen.
-
FAtham
Ik geloof dat een hoop mensen toch voorbijgaan aan het feit dat er ook mensen onder ons bevinden die idd genderneutraal of heel fluïde daarin zijn(interseks, CIS of Trans, maakt dan niet uit). Ikzelf begrijp dat niet zo maar vind wel dat iedereen daarin de vrijheid moet hebben. Zoiets als dit is idd voor interseks condities.
-
intrans
Vind het een groot pluspunt, super van Duitsland!