Een huisarts mag niet alles voorschrijven. Vandaar dat ze niet altijd oestrogeen of androcur voorschrijven, maar soms wel spironolacton. Ik heb van veel transen gehoord dat ze spiro van de huisarts op recept kregen, maar oestrogeen online moesten bestellen.
Overigens is medicatie bestellen op het web niet zo'n probleem als er vaak van wordt gemaakt. Als je je medicatie niet vertrouwd kun je het bij je apotheek laten testen.
Wat vrouwen goed kunnen
-
LisaM
Re: Wat vrouwen goed kunnen
Geen probleem hoor, ze mogen het wel. Misschien dat ze niet willen, maar dat is een ander probleem.Raisa schreef:Een huisarts mag niet alles voorschrijven. Vandaar dat ze niet altijd oestrogeen of androcur voorschrijven, maar soms wel spironolacton. Ik heb van veel transen gehoord dat ze spiro van de huisarts op recept kregen, maar oestrogeen online moesten bestellen.
Overigens is medicatie bestellen op het web niet zo'n probleem als er vaak van wordt gemaakt. Als je je medicatie niet vertrouwd kun je het bij je apotheek laten testen.
Die van mij schrijft rustig de systen pleisters voor én doet ook de bloedtesten. Komt het buiten een bepaalde waarde, voor mij vastgesteld in overleg tussen huisarts en endo, dan doorverwijzen naar de endo die ik ook heb.
Medicatie is het probleem niet, het probleem is de regelmatige bloedtesten en nog belangrijker: het interpreteren van de bloedtest waardes. Dat doet de endo, en als hij/zij het niet vertrouwd dan volgen er andere testen.
Andro is gif, je kunt er hersentumoren van krijgen of zoals ik verhoogde prolactine waardes. Nog afgezien van de trombose of long embolie.
Maar ga je gang, als je het niet overleeft of ernstige problemen krijgt dan is het wél je eigen stomme schuld he?
-
LisaM
Zeker nooit van nul meting gehoord???thegirlinme schreef:Nou dit weekend deed ik dus een tandje terug, lekker shoppen in de designer outlet te Roermond, lekker met de kids op pad, en zondag nacht ben ik dus gewoon ziek geworden...
Het ergste is dat ik daar geen tijd voor heb... want mijn ziekte dagen staan al ingepland voor eind dit jaar begin volgend jaar omdat mijn arm (van schouder tot vinger toppen) dan 10 weken in het gips gaat, en daarna moet ik schijnbaar ook nog eens revalideren....
Maar zo ziek werken... aaaaargg $$##@!**GRRRRR&^^##$!@ dan gaat alles zoooo moeilijk!
Vandaag toch maar naar de huisarts gewest, ook voor mijn kindjes want die zijn ook ziek... Nu lijkt het er op dat ze de mazelen hebben!!!!
Meteen naar het ziekenhuis voor bloed testen, GGD op stellen en sprong gewaarschuwd....
Nu zouden ze net morgen er tegen inge-ent gaan worden...
Dus we gaan wat extra drukte krijgen....
Een positief iets...met de huisarts overlegd over adocur en Oestrogeen pleisters.... Ze stond daar heel positief tegenover, maar raadde me wel aan dit zelf te bestellen bij de bekende internet apotheken, ze wilde wel dat ik dan regel matig een bloed test zou laten doen...
Dus we gaan bestellen!
-
Raisa
Misschien schrijft je arts die voor omdat je al een officiele diagnose hebt. Kijk, ik hoor het ook alleen maar van de artsen zelf.LisaM schreef:Geen probleem hoor, ze mogen het wel. Misschien dat ze niet willen, maar dat is een ander probleem.
Die van mij schrijft rustig de systen pleisters voor én doet ook de bloedtesten. Komt het buiten een bepaalde waarde, voor mij vastgesteld in overleg tussen huisarts en endo, dan doorverwijzen naar de endo die ik ook heb.
Medicatie is het probleem niet, het probleem is de regelmatige bloedtesten en nog belangrijker: het interpreteren van de bloedtest waardes. Dat doet de endo, en als hij/zij het niet vertrouwd dan volgen er andere testen.
Andro is gif, je kunt er hersentumoren van krijgen of zoals ik verhoogde prolactine waardes. Nog afgezien van de trombose of long embolie.
Maar ga je gang, als je het niet overleeft of ernstige problemen krijgt dan is het wél je eigen stomme schuld he?
Bij de VU kijkt een endo niet eens naar de bloedwaarden, maar doet een assistent het.
Ik heb destijds ook aan zelfmedicatie gedaan. Voor mij was het de keuze tussen het nemen van dat risico, of voor de rest van mijn leven een pruik moeten dragen als trans omdat ik rap mijn haar aan het verliezen was. Zo heeft ieder zijn of haar eigen afwegingen.
-
LisaM
Finasteride schrijft een huisarts ook voor he? Die van mij zelfs 5mg bedoelt voor prostaatkanker patienten, dus gratis, met een pillensnijder delen en dan een halve slikken per 2 dagen. Toen wist mijn huisarts niet eens dat ik TS was.Raisa schreef:Misschien schrijft je arts die voor omdat je al een officiele diagnose hebt. Kijk, ik hoor het ook alleen maar van de artsen zelf.LisaM schreef:Geen probleem hoor, ze mogen het wel. Misschien dat ze niet willen, maar dat is een ander probleem.
Bij de VU kijkt een endo niet eens naar de bloedwaarden, maar doet een assistent het.
Ik heb destijds ook aan zelfmedicatie gedaan. Voor mij was het de keuze tussen het nemen van dat risico, of voor de rest van mijn leven een pruik moeten dragen als trans omdat ik rap mijn haar aan het verliezen was. Zo heeft ieder zijn of haar eigen afwegingen.
Dat een VU endo niet eens naar de bloedwaardes kijkt verbaasd mij helemaal niets, past perfect in het gehele VU plaatje...
Zelfmedicatie omdat je te ongeduldig bent om een jaar te wachten, nadat je héél lang gewacht hebt, is een heel groot risico. Ik vind het best hoor, mij maakt het niet uit. Ik ben blij dat ik gewacht heb, en naar aanleiding van mijn hoge prolactine waardes een mri scan heb gehad om te kijken of ik een hersentumor had. Gelukkig niet...
-
Raisa
Ik heb 3 huisartsen geprobeerd die alledrie weigerden om finasteride voor te schrijven omdat ze vonden dat de werking ervan niet voldoende bewezen was om tegen de potentiele bijwerkingen op te wegen. Toen ben ik naar het genderteam gegaan waar men doodleuk tegen mij zei dat alle oudere transvrouwen minder haar hebben en ik het maar moest accepteren. Welke opties heb je dan nog?LisaM schreef:Finasteride schrijft een huisarts ook voor he? Die van mij zelfs 5mg bedoelt voor prostaatkanker patienten, dus gratis, met een pillensnijder delen en dan een halve slikken per 2 dagen. Toen wist mijn huisarts niet eens dat ik TS was.
Het heeft niets met ongeduld te maken maar met voorkomen dat je kaal wordt. Overigens zijn mijn bloedwaardes in de gaten gehouden, je hoeft geen endo te zijn om te weten wat een afwijkende prolactine count is.LisaM schreef:Zelfmedicatie omdat je te ongeduldig bent om een jaar te wachten, nadat je héél lang gewacht hebt, is een heel groot risico. Ik vind het best hoor, mij maakt het niet uit. Ik ben blij dat ik gewacht heb, en naar aanleiding van mijn hoge prolactine waardes een mri scan heb gehad om te kijken of ik een hersentumor had. Gelukkig niet...
dat is onder de gordel, dank je wel.LisaM schreef:nadat je héél lang gewacht hebt
-
LisaM
Ik heb langer gewacht dan jij oud bent...Raisa schreef:Ik heb 3 huisartsen geprobeerd die alledrie weigerden om finasteride voor te schrijven omdat ze vonden dat de werking ervan niet voldoende bewezen was om tegen de potentiele bijwerkingen op te wegen. Toen ben ik naar het genderteam gegaan waar men doodleuk tegen mij zei dat alle oudere transvrouwen minder haar hebben en ik het maar moest accepteren. Welke opties heb je dan nog?LisaM schreef:Finasteride schrijft een huisarts ook voor he? Die van mij zelfs 5mg bedoelt voor prostaatkanker patienten, dus gratis, met een pillensnijder delen en dan een halve slikken per 2 dagen. Toen wist mijn huisarts niet eens dat ik TS was.
Het heeft niets met ongeduld te maken maar met voorkomen dat je kaal wordt. Overigens zijn mijn bloedwaardes in de gaten gehouden, je hoeft geen endo te zijn om te weten wat een afwijkende prolactine count is.LisaM schreef:Zelfmedicatie omdat je te ongeduldig bent om een jaar te wachten, nadat je héél lang gewacht hebt, is een heel groot risico. Ik vind het best hoor, mij maakt het niet uit. Ik ben blij dat ik gewacht heb, en naar aanleiding van mijn hoge prolactine waardes een mri scan heb gehad om te kijken of ik een hersentumor had. Gelukkig niet...
dat is onder de gordel, dank je wel.LisaM schreef:nadat je héél lang gewacht hebt
-
Arike
mijn huisarts schreef zonder diagnose en zonder enige vraag aan mij finasteride voor... duurde nog geen twee minuten..
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Joyce
Ik had / heb vergrootte prostaat en had daardoor last van nadruppelen. Slik nu al 2 jaar 5 mg finasteride per dag, totaal geen bijwerkingen.Arike schreef:mijn huisarts schreef zonder diagnose en zonder enige vraag aan mij finasteride voor... duurde nog geen twee minuten..
Ben al ...
-
Freetouch
So hey, wat een reacties....
Even om wat te verduidelijken, Ik was bij de huisarts voor onze tweeling, die mazelen blijken te hebben... ik ook denk ik. ziek... bah!
En ze vroeg puur uit belangstelling hoe het was gegaan bij het VUmc, van het een kwam het ander zo ook de hormonen, waarover ik haar advies vroeg. Ze vond het goed dat ik met hormonen zou beginnen... Maar ze was nog niet heel erg bekend met die matterie, Ik ben de eerste GD in haar praktijk. Ze gaat zelfs speciaal naar bijscholing hiervoor...
Ze wilde wel dat ik eerst bloed liet prikken, zogauw ik beter was en voordat ik met de hormonen begin. daarna wil ze elke maand opnieuw bloed prikken...
We hebben toen advies ingewonnen over wat de gebruikelijke medicatie is. Omdat ik nogal eens in het buitenland ben, en Normale apothekers nogal eens van merk willen wisselen, wat niet echt raadzaam is met hormoon medicatie, heb ik een International Prescription gekregen waarmee ik mijn aankopen wereld wijd kan declareren bij de ziekte kosten verzekering.
Natuurlijk kan ik wachten... Maar dat wil ik niet... Neem ik daardoor een risico?
ja maar wat is het leven zonder het nemen van risico's?
Als adriaan baantjes niet van de toren was gesprongen zouden we wellicht nog niet vliegen....
Als ik nooit geen risico's had genomen, dan zat ik nu niet waar ik nu zit!
Even om wat te verduidelijken, Ik was bij de huisarts voor onze tweeling, die mazelen blijken te hebben... ik ook denk ik. ziek... bah!
En ze vroeg puur uit belangstelling hoe het was gegaan bij het VUmc, van het een kwam het ander zo ook de hormonen, waarover ik haar advies vroeg. Ze vond het goed dat ik met hormonen zou beginnen... Maar ze was nog niet heel erg bekend met die matterie, Ik ben de eerste GD in haar praktijk. Ze gaat zelfs speciaal naar bijscholing hiervoor...
Ze wilde wel dat ik eerst bloed liet prikken, zogauw ik beter was en voordat ik met de hormonen begin. daarna wil ze elke maand opnieuw bloed prikken...
We hebben toen advies ingewonnen over wat de gebruikelijke medicatie is. Omdat ik nogal eens in het buitenland ben, en Normale apothekers nogal eens van merk willen wisselen, wat niet echt raadzaam is met hormoon medicatie, heb ik een International Prescription gekregen waarmee ik mijn aankopen wereld wijd kan declareren bij de ziekte kosten verzekering.
Natuurlijk kan ik wachten... Maar dat wil ik niet... Neem ik daardoor een risico?
ja maar wat is het leven zonder het nemen van risico's?
Als adriaan baantjes niet van de toren was gesprongen zouden we wellicht nog niet vliegen....
Als ik nooit geen risico's had genomen, dan zat ik nu niet waar ik nu zit!
“good enough”