LisaM schreef:En welke bloedwaardes zijn dan goed en welke fout?
Daar zijn lijsten met referentie waarden voor door het lab waar je bloed onderzocht wordt.
Samen met mijn huisarts bepaal ik mijn eigen dosis en type hormonen en controleert de labresultaten samen met hem. Ik heb geen jaren lange studie endocrinologie.
Eigenlijk, met alle kennis die ik nu heb, vind ik dat de rol van de endocrinoloog heel erg overdreven belangrijk gemaakt word. De VU zegt het zelf, van alle patenten die ze onder behandeling gehad hebben in al de jaren dat de afdeling bestaat, is er vrijwel geen enkele contra-indicatie geweest. Alle patenten starten op een zelfde standaard dosis, daarbij hanteren ze per gelsacht drie verschillende leeftijdsgroepen. Vaak word de suggestie gewekt dat eerst je bloed gecontroleerd moet worden om daarna je dosis vast te stellen. Feit is echter dat er helemaal niet zo te variëren is in dosis. Bijvoorbeeld voor MTF, cyproteronacetaat keuze: geen, 1 of 2 tabletten per dag. Wat doet het VU?, altijd 2 tenzij je last krijgt van bijwerkingen dan 1. Zelfde met estradiol: jongeren langzaam laten starten, de rest onder de 40 = 2 maal daags 2mg table en boven de 40 is 2 maal per week pleister 100. Zijn je lever, nier en/of schildklier na drie maanden veel te hoog stap over op pleister.