Mijn logopediste heeft voor het VUMC genderteam gewerkt. Ik vind haar heel goed en ze heeft veel voorkennis.
Het stembanden onderzoek b.v. het bestaat uit twee delen. Deel 1 is het kijken naar je stembanden. De VU doet dit voor onderzoek en om alvast te weten of als je een stemband operatie zou willen/nodig hebt of dit wel reëel is. Deel 2 is een fonatie onderzoek. Dit stelt eigenlijk niets voor. Het is een simpele meting op welke toon je nu spreekt en een paar tests om het bereik wat je voor oefening hebt in kaart te brengen. Voor je logopedie zelf heeft het weinig nut. Het is vooral dat het VU gegevens kan verzamelen over de effectiviteit van hun behandeling en om statistieken onder hun patiënten te hebben.
Problemen met je stembanden, knobbeltje, slechte sluiting enz zijn in je stem en tijdens de oefeningen te horen. Om die tegen te gaan zijn er andere en extra oefeningen. Als die niet helpen kun je voor een specifiek probleem verwezen worden naar een KNO arts. Die je dan gaat helpen en onderzoeken voor een oplossing, mits deze medisch ligt. Vrijwel alle stem problemen zijn niet medisch (operatief / medicatie) maar door oefeningen te behandelen.
Vandaag had ik een afspraak bij mijn logopedist. Ze heeft een opname van mijn eerste sessie en die van vorige week laten horen. Echt een wereld van verschil. Ik heb nieuwe oefeningen en waar ik op moet letten. Mijn volgende stap ik meer en vaker vanuit het voorste deel van mijn mond te praten. Ik merk al direct de verbetering. Mijn stem houd zich erg goed, ondanks dat ik nu keelpijn heb en last heb van een druipneus. Ook moet ik nog steeds niet bang zijn om mijn toonhoogte te laten zakken. ze heeft het me ook laten horen, en inderdaad wat in mijn oren als mannelijk klinkt als ik zak, klinkt op de opname hartstikke vrouwelijk.
Stem
-
TanteJuut
Re: Stem
Naast alle al reeds genoemde tips kan ik toevoegen dat het trainen van de stem ook baat kan hebben bij een trainingsschema. Daar bedoel ik mee dat je gefaseerd probeert zaken aan te leren (net zoals je bv. je armspieren zou trainen om een forehand topspin tennisslag te krijgen). Als de eerste stap genomen is (bv. borstresonans verwijderen) dan pas verder gaan met resonans in de neusholtes, daarna articulatie, daarna pas melodie, woordkeuze etc. Dan hoef je niet op alle dingen tegelijk te letten en kun je het gedeelte wat je oefent zodanig trainen dat je het onbewust gaan doen.
`wees gewoon jezelf, maar in jouw geval dringend een ander`
-
LauraB
Wat mijn logopediste vandaag ook nog zei, is dat ik veel geluk heb gehad. De afgelopen maanden heb ik eerst 5, daarna 4 en toen 3 dagen in de week zo'n 10 tot 15 uur oefening met mijn stem gehad. De hele dag lang praten aan tafel, bij de koffie automaat, in mijn trainingen en 's avonds aan de bar. De hele dag omringt in mijn vrienden kring van vrijwel allemaal vrouwen. Continue oefenen, lusiteren en mijn in hoofd na zeggen hoe de cis vrouwen iets zeggen.
Al blijft die melodie nu nog wat achter bij me.
Dus als er een goede tip is, ga op een vrouwen clubje of ga ergens werken in een team van allemaal vrouwen en lekker na-apen.
Dus als er een goede tip is, ga op een vrouwen clubje of ga ergens werken in een team van allemaal vrouwen en lekker na-apen.
-
Silvia
LauraB schreef:Wat mijn logopediste vandaag ook nog zei, is dat ik veel geluk heb gehad. De afgelopen maanden heb ik eerst 5, daarna 4 en toen 3 dagen in de week zo'n 10 tot 15 uur oefening met mijn stem gehad. De hele dag lang praten aan tafel, bij de koffie automaat, in mijn trainingen en 's avonds aan de bar. De hele dag omringt in mijn vrienden kring van vrijwel allemaal vrouwen. Continue oefenen, lusiteren en mijn in hoofd na zeggen hoe de cis vrouwen iets zeggen.
bijna elke dinsdag ga ik naar een vriendin toe , op haar werk , en daar komen veel dames bij de salon , en ik kijk hoe ze lopen , praten , arm beweging en meer
en niet alle vrouwen praten met een Melody , hoor veel vrouwen in mono stem praten , en zie ook veel vrouwen die niet 100% vrouwelijk lopen.
ligt ook eraan waar je woon.
zag ook een boeren vrouw op de TV en ze sprak echt niet vrouwelijk.
en velen hebben een accent en een dialect , wat ik ook heb.
huggies Silvia
Everyone is Perfect in their Own Way

-
LauraB
Vanuit alle observaties die ik de afgelopen maanden heb mogen doen, merk ik op dat er twee melodieën zijn; één binnen de woorden en éé in de zin. De laatste doen niet alle vrouwen. Het is juist de eerste die het onderscheid maakt.
Ik kreeg in het begin de opmerking van enkelen dat ik niet vrouwelijk loop. Nu loop ik (meestal) erg snel en vlot. Maar wel op een vrouwelijke manier. Er zijn zelfs enkele cis-vrouwen waar ik moeite bij heb om ze bij te houden. Anderen merken juist op dat ik, zelfs toen ik nog hartstikke mijn best deed om mannelijk over te komen, dat ik zo ontzettend vrouwelijke tred heb. Snel maar wel sierlijk en met de typische vrouwelijke trekjes in het lopen. Het is maar waar je op let, en vooral wat je, door voorkennis, (wil) zien.
Ik kreeg in het begin de opmerking van enkelen dat ik niet vrouwelijk loop. Nu loop ik (meestal) erg snel en vlot. Maar wel op een vrouwelijke manier. Er zijn zelfs enkele cis-vrouwen waar ik moeite bij heb om ze bij te houden. Anderen merken juist op dat ik, zelfs toen ik nog hartstikke mijn best deed om mannelijk over te komen, dat ik zo ontzettend vrouwelijke tred heb. Snel maar wel sierlijk en met de typische vrouwelijke trekjes in het lopen. Het is maar waar je op let, en vooral wat je, door voorkennis, (wil) zien.
-
LauraB
Gedeeltelijk ben ik het met je eens Karen. Toch ook iets waar mijn logopediste ook wel op let. Hoe loop, sta en vooral beweeg je je. Met alleen de stem kom je er niet, en vrouwen gebruiken meestal hun hele lichaam om te communiceren. Als je als een vrouw praat maar er als een hark zo stijf bij staat, kom je toch over als man. En het zijn niet alleen subtiele hand bewegingen. Let er maar eens op.KarenTS schreef:een vrouwlijke manier van lopen is toch wat anders dan een vrouwlijke stem,dat wilde ik toch wel even zeggen ,met het oog op het wijd verbreide probleem van on-topic blijven
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ook zo'n stap die ik nu maar eens moet gaan zetten. Tijd om een logopedist te vinden ergens pakweg tussen Amsterdam en Antwerpen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Gevonden... Barbara Goes in Rotterdam-Overschie. Vrijdag al eerste afspraakEmma schreef:Ook zo'n stap die ik nu maar eens moet gaan zetten. Tijd om een logopedist te vinden ergens pakweg tussen Amsterdam en Antwerpen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]